رقعی

معنی کلمه رقعی در فرهنگ معین

(رُ ) (اِ. ) قطع کتاب در اندازة ۱۴ * ۲۲ سانتی متر.

جملاتی از کاربرد کلمه رقعی

و گفت: زمین درخشان است از مرقعیان چنانکه آسمان درخشان است ازستارگان.
ای پرده ای ز سنبل بر یاسمن کشیده وی برقعی ز ریحان بر لاله زار بسته
الرقعی (به عربی: الرقعی) یک منطقهٔ مسکونی در کویت است که در استان فروانیه واقع شده‌است. الرقعی ۳۵٬۹۸۴ نفر جمعیت دارد.
دوش اندک برقعی از پیش رو برداشتی داشت ماه آسمان پیشه تو رویی بر زمین
گر برقعی فرونگذاری بدین جمال در شهر هر که کشته شود در ضمان توست
درکشیده به جای زناری برقعی از پرند گلناری
چهر مهر از گرد گیرد برقعی تاریک رنگ پشت دشت از کشته یابد پشته ی گردون مساس
شیخ گیپا مرقعی در بر شسته آنجا به صد هزار حضور
ای چشم بد را برقعی بر روی ماه آویخته صد یوسف گم‌گشته را زلفت به چاه آویخته
یک آخوند، روز یک‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱، دختران دانش‌آموز هنرستان «برقعی» قم را کتک زد. «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» با انتشار ویدیویی نوشت سخنرانی یک آخوند و یک بسیجی در این هنرستان با اعتراض دانش‌آموزان روبه‌رو شدند که به دنبال آن با حمله این دو نفر دانش‌آموزان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
تهران و قم، انتشارات لوح محفوظ، ۱۳۷۹؛ ۲۴۰ ص. رقعی.
چون برخی از کتاب‌های محمد بن عبدالوهاب و ابن تیمیه را به فارسی ترجمه کرد و از آرای ایشان حمایت می‌کرد، وی را به وهابی بودن متهم کردند هر چند خود برقعی این اتهام را به شدت رد می‌کرد و اعلام نمود که دوستدار اهل بیت است. گروهی از مخالفانش، عقاید برقعی و همفکرانش را ناشی از نفوذ عقاید وهابی‌ها می‌دانند و به این دلیل به آن‌ها شیعیان وهابی می‌گویند. باور برخی دیگر، بر این است که وی تا آخر عمر، به امامان شیعه، معتقد بوده‌است.
آینه‌های ناگهان نام کتاب شعری از قیصر امین پور است که گزیده‌ای از شعرهای او میان سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۱ در این دفتر آمده‌است. آینه‌های ناگهان نخستین بار در سال ۱۳۷۲ توسط انتشارات افق منتشر شده‌است. این کتاب دارای دو دفتر و در ۱۶۸ صفحه در قطع رقعی چاپ شده‌است.
پس از این جمله معلوم شد که سوال حرام است، الا به ضرورت یا به حاجتی مهم، اما برای زیادتی تجمل یا برای خوش خوردن یا جامه نیکو به دست آوردن، این نشاید و کسی را شاید که عاجز بود و هیچ چیز ندارد و هیچ کسب نتواند کرد یا اگر کسب تواند کرد به طلب علم مشغول است و به کسب از آن بازماند. اما اگر به عبادت مشغول باشد نشاید سوال کردن، بلکه کسب واجب آید. و اگر به قوت حاجت آید ولکن در خانه کتابی دارد و بدان محتاج نیست، یا سجاده ای زیادتی دارد یا مرقعی افزون یا فوطه پاره ای دارد یا مثل این و بدان محتاج نیست، این سوال حرام بود و باید که بیشتر این خرج کند.
در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران، در مدرسه برقعی قم، یک آخوند به‌همراه یک بسیجی در واکنش به شعارهای دانش‌آموزان دخترِ زیر ۱۵ ساله، شروع به کتک‌زدن، سیلی‌زدن، کشیدن موهای آن‌ها و حتی لگدزدن به آن‌ها کردند که منجر به تجمع والدین دانش‌آموزان در مدرسه شد.
برروی بانوان حرم برقعی نماند از فرق آفتاب سزد گر کله فتاد