رادیولوژی
معنی کلمه رادیولوژی در فرهنگ معین

رادیولوژی

معنی کلمه رادیولوژی در فرهنگ معین

( ~. لُ ) [ فر. ] (اِمر. ) شاخه ای از پزشکی که با استفاده از پرتو ایکس و انواع پرتوها به تشخیص و درمان بیماری کمک می کند، پرتوشناسی (فره ).

معنی کلمه رادیولوژی در فرهنگ عمید

استفاده از اشعۀ ایکس برای تشخیص بیماری ها، پرتوشناسی.

معنی کلمه رادیولوژی در فرهنگ فارسی

پرتوشناسی، علم استفاده ازاشعه مجهول برای درمان
( اسم ) پرتو شناسی

معنی کلمه رادیولوژی در دانشنامه عمومی

پرتوشناسی یا رادیولوژی ( به فرانسوی: Radiologie ) و گاهی تصویربرداری تشخیصی نام یک رشته از تخصص های پزشکی است که از پرتو ایکس و دیگر اقسام امواج و پرتوها برای تشخیص و درمان بیماری و حالات غیرطبیعی کمک می گیرد. در تمام اینها، هدف تشخیص بیماری یا حالات غیرطبیعی بدن به کمک روش های پیشرفته تصویری است. رادیولوژی از کلمه لاتین Radius به معنای پرتو مشتق شده است. رادیولوژی دربرگیرنده رشته های بسیاری است که بر مبنای کاربرد پرتوهای یون ساز برای تشخیص بیماری ها یا درمان آن ها می باشد.
این رشته به صورت یک تخصص ( دوره چهار ساله رزیدنتی ) بعد از اتمام دوره پزشکی ارائه می گردد. ضمناً رشته رادیولوژی ( پرتوشناسی تشخیصی ) در مقطع کارشناسی نیز به صورت یک دوره چهارساله در دانشکده های پیراپزشکی ارائه می شود.
در این مقاله و مقالات مربوط، به «پرتوشناسی» ( یا رادیولوژی ) جنبهٔ بالینیِ تصویربرداری پزشکی ( یعنی تصویربرداری و تشخیص ) تعریف شده است ( لذا روش های تصویربرداری کلی تری همانند انواع میکروسکپی را در بر نمی گیرد ) .
پرتوشناسی: یک شاخه یا تخصص از علوم پزشکی است که با مطالعه و به کار بردن فناوری تصویربرداری توسط تابش و اشعه ایکس در جهت تشخیص و درمان بیماری سر و کار دارد.
سابقاً «رادیولوژی» ( یا همان پرتوشناسی ) به رشته ای گفته می شد که در آن از روش های پرتوی یونیزان استفاده می شد اما امروزه «رادیولوژی» با علوم تصویری غیر پرتوی مثل ام آر آی و سونوگرافی نیز خلط می شود. بعبارت دیگر در پرتوشناسی، برخی روش ها ( همانند سی تی اسکن، ماموگرافی، و روش های مرسوم رادیوگرافی ) از توزیع پرتوهای تابیده شدهٔ اشعه ایکس بر روی صفحات فیلم یا شمارشگرها یا گیرنده های دیگر دیجیتالی تشکیل تصویر می دهند. اما در برخی روش های دیگر ( همانند ام آر آی و سونوگرافی و مقطع نگاری همدوسی اپتیکی ) از روش های غیر پرتوی یونیزان استفاده می گردد. رادیولوژی امروزه هر دو را در بر می گیرد. بعضی اتم ها مجموعه ناپایداری از ذرات بنیادی هستند. این اتم ها خود به خود اشعه منتشر می کنند و به این ترتیب به اتم هایی با هویت شیمیایی متفاوت تبدیل می شوند. این فرایند که رادیواکتیویته یا پرتوزایی نامیده می شود. توسط هانری بکرل در ۱۸۹۶ کشف شد.
پزشک معروف یونان باستان، بقراط حکیم، برای نخستین بار در تاریخ روشی را برای سنجش دمای بدن ابداع نمود که شباهت به روش های ترموگرافی امروزی دارد، و از این لحاظ می توان این را کهنترین نمونه تصویربرداری تشخیصی در تاریخ محسوب کرد.
رادیولوژی (ژورنال). رادیولوژی ( به انگلیسی: Radiology ) یکی از ژورنال های تخصصی فیزیک پزشکی است. تمرکز این ژورنال ( بر خلاف مدیکال فیزیکس ) بر روی جنبه های بالینی این علوم است.
ناشر این ژورنال جامعه پرتوشناسی آمریکای شمالی است.
معنی کلمه رادیولوژی در فرهنگ عمید
معنی کلمه رادیولوژی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه رادیولوژی در دانشنامه عمومی

معنی کلمه رادیولوژی در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:پرتوشناسی

جملاتی از کاربرد کلمه رادیولوژی

در بعضی از موارد کارگران معادن زغال‌سنگ ضمن دچار شدن به سیاه‌ششی دچار بیماری روماتیسم هم می‌گردند و در این‌گونه موارد علائم رادیولوژیکی سینه کاملاً واضح است و به آن سندرم کاپلان گویند. چون این موضوع به‌وسیلهٔ پزشک انگلیسی به‌نام کاپلان گزارش شده به‌نام سندرم کاپلان موسوم است که بعداً به‌وسیلهٔ دیگران تأیید گردیده است.
اقبال محمدیان (زاده ۱۳۴۴ مربچه) سیاستمدار ایرانی است، که به بعنوان نمایندهٔ رامهرمز و رامشیر در دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کرد. وی دانش‌آموخته کاردانی رادیولوژی از دانشگاه علوم پزشکی اهواز و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی می‌باشد. محمدیان سابقه شهرداری رامهرمز و قائم‌مقامی شهرداری اهواز را در کارنامه شغلی خود دارا می‌باشد.
در سال ۱۹۹۸ یک گروه مشورتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که در پاسخ به درخواست دولت جزایر مارشال برای بررسی مستقل بین‌المللی شرایط رادیولوژیکی در بیکینی تشکیل شد، توصیه کرد که جزیره بیکینی نباید به‌طور دائم تحت شرایط رادیولوژیکی کنونی اسکان داده شود.
علت استفاده از تریتیم تاثیر اندک آن بر سلامتی انسان است. برخلاف منبع تابش پیشین (رادیم)، که اثبات می‌شود یک خطر رادیولوژیکی قابل توجه است. ذرات بتای ۵٫۷ کیلوولت بتا با انرژی کم که از تریتیم منتشر می‌شود نمی‌توانند از لوله شیشه‌ای محصور عبور کنند. حتی اگر بتوانند، قادر به نفوذ به پوست انسان نیستند. تریتیم فقط در صورت بلعیدن تهدیدی برای سلامتی است. از آنجا که تریتیم یک گاز است، در صورت شکستن لوله تریتیم، گاز در هوا پراکنده می‌شود و تا غلظت‌های امن رقیق می‌شود. نیمه عمر تریتیم ۱۲٫۳ سال است، بنابراین روشنایی منبع نور تریتیم در آن زمان به نصف مقدار اولیه خود کاهش می‌یابد.
همچنین متخصص‌های رادیولوژی، نورولوژی، جراحی مغز و اعصاب و طب اورژانس که به مهسا امینی در بیمارستان رسیدگی می‌کردند از سوی حکومت ایران تهدید شده‌اند که اگر نظر علمی درمورد سی‌تی‌اسکن او بدهند، پروانه طبابت آنها باطل می‌شود و برخی از آنها در این مورد تهدید جانی شده‌اند.
برای رسیدن به تشخیص، معمولاً نیاز به بررسی آزمایشگاهی و رادیولوژیک نیست.
دکتر پرویزسنگ(۱۳۰۴ – ۱۳۶۹) که متخصص رادیولوژی بوده و ازسوی مردم کردکوی و بندر گز در دوره بیست و سوم مجلس شورای ملی به نمایندگی مجلس انتخاب شد.