راتع

معنی کلمه راتع در لغت نامه دهخدا

راتع. [ ت ِ ] ( ع ص ) شتر چرنده. ج ، رِتاع ، رُتَّع، رُتُع، و رتوع. ( آنندراج ) ( شرح نصاب و منتخب ) ( غیاث ) ( منتهی الارب ).

معنی کلمه راتع در فرهنگ معین

(تِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - چراکننده ، چرنده . ۲ - کسی که در نعمت و آسایش باشد.

معنی کلمه راتع در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - چرنده . ۲ - آنکه در نعمت و فراخی باشد .

جملاتی از کاربرد کلمه راتع

و قیل: «هدی» الانسان لمصالحه و البهائم لمراتعها. و قیل: «هدیه السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً»، و قیل: «قدّر» السّعادة و الشّقاوة علیهم. ثمّ یسّر لکلّ واحد من الطّائفتین سلوک ما «قدّر» علیه. و قیل: «قدّر» الذّنوب علی عباده ثمّ هداهم الی التّوبة.
چون پدر این پند را تعلیم کرد اوستادم هم مراتعظیم کرد
این سخن جانان مراتعلیم کرد این کسی داند که جان تسلیم کرد
دامداری در این روستا هم یکی از مشاغل مورد علاقهٔ مردم این روستا می‌باشد. پرورش گاو و گوسفند و بز از عمده دام‌هایی است که مردم روستا به آن مبادرت دارند واز فروش محصولات لبنی به دست آمده درآمدزایی می‌کنند. به دلیل وجود زمین‌های دیم زیاد و مراتع فراوان گله‌های گوسفند این روستا چند ماه از سال را در بیابان‌ها و مراتع و بیرون از روستا به سر می‌برند که خود کمک بزرگی برای کاهش هزینه‌های دامداری این روستا می‌باشد.

سطح کل مراتع استان در حدود ۲/۱ میلیون هکتار بوده که ۴۲۰ هزار هکتار آن جزء مراتع ییلاقی، ۳۰ هزار هکتار جزء مراتع قشلاقی و ۷۵۰هزار هکتار جزء مراتع میانبند می‌باشد. ۷٪ از مراتع استان جزء مراتع خوب، ۶۰٪ دارای وضعیت متوسط و ۳۳٪ جزو مراتع فقیر یا غیرقابل بهره‌برداری می‌باشد. سطح کل مراتع استان ۱۱۳۷۰۶۰هکتار برآورد شده‌است.

در ماه‌های فروردین و اردیبهشت نیز ۳۱ مورد حادثه آتش‌سوزی در مراتع استان بوشهر به وقوع پیوسته و ۱۹۴ هکتار از مراتع استان دچار آتش‌سوزی شده‌است.
لکن خوف کمالی است به اضافت با حال غافلان که این همچون تازیانه ای است که کودکان را فراتعلیم دارد و ستور را فرا راه. چون چنان ضعیف بود که دردی نکند فرا تعلم ندارد و بر راه ندارد. و اگر چنان قوی بود که کودک را و ستور را جایی افکار کند یا بشکند، این هردو ناقص بود. بلکه باید که معتدل باشد تا از معاصی بازدارد و بر طاعت حریص کند.
تا بدمد اندرین فیافی لاله تا بچمد اندرین مراتع حیوان
تو بادی در جهان شرع حا کم تو بادی در ریاض علم راتع
با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط طبیعی و نوع سازند زمین‌شناسی انواعی از خاک‌ها وجود دارد که برخی از آن‌ها برای زراعت، باغداری و نیز مراتع و برخی دیگر به علت اهمیت کم زیستی برای احداث واحدهای صنعتی و نیز به عنوان مواد اولیهٔ صنایع مناسب‌اند.
مناطق کم‌ارتفاع استان دارای مراتع بسیار بوده و پرورش خوک و ماکیان به روش امروزی و گوسفندداری به روش سنتی در آن رواج دارد. همچنین تولید شراب و کشت محصولات زراعی همچون ذرت، غلات، برنج و کتان نیز انجام می‌شود و شکار نیز کاری رایج است.
دره استله با آبی گل آلود، حاصل از ذوب یخچال یخار دماوند، دره‌ای با شیب‌های تند و مراتع وسیع است.چشمه آب معدنی «استله»، قله «منار»، دره«یخار» و جبهه شرقی قله دماوند از مهم‌ترین نقاط دیدنی دره تلخ رود است.
استان فارس ۲٫۲ میلیون هکتار جنگل‌ها دارد که ۱٫۲ میلیون هکتار آن مراتع فقیر و یک میلیون هکتار آن مراتع غنی و پرتراکم است. این میزان جنگل، در حدود ۱۷/۹ درصد سطح استان را فرا گرفته‌است.
خنگ مه و گلگون فلک پویه ی خورشید با داغ تو گردند برین سبز مراتع
هنر پرورا نیست ابن یمین را بجز مکرماتت بدین درد راتع
جنگل‌ها و مراتع و کوهستان‌های فریدونشهر و سمیرم
و آن طایفه اگر عمری صرف کنند در تبدیل اخلاق و مجاهده کنند بر قانون شرع چون یک زمان از محافظت نفس بازمانند نفس دیگر باره توسنی آغاز کند و افسار از سر فرو کند و روی بمراتع خویش نهد وبلک هر چند سگ نفس را بیشتر بر بندند گرسنه‌تر بود و آن ساعت که از قید ریاضت خلاص یابد شره او و حرص او زیادت باشد.
مراتع پیرامون روستا، موجبات رونق دامداری و تولید گوشت و انواع لبنیات را فراهم آورده است.
پس شریعت را بدو فرستادند تا هر تصرف که در مراتع بهیمی و تمتع حیوانی کند بفرمان کند نه بطبع‌ که از طبع همه ظلمت آید و از فرمان همه نور زیراک چون بطبع کند همه خود را بیند و حق را نبیند واین ظلمت است و حجاب وچون بفرمان کند در آن همه حق را بیند و هیچ خود را نبیند و این عین نورست و رفع حجب. و دیگر آنک هر ظلمت و کدورت که در قالب بواسطه حرکات طبیعی پدید آید که برو فق مراد نفس رفته باشد بواسطه تعبدات شرعی که بر خلاف مراد نفس میرود بر خیزد.