رأی اعتماد

معنی کلمه رأی اعتماد در فرهنگستان زبان و ادب

رأی اعتماد
{vote of confidence, confidence vote} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] رأیی که با آن قوۀ مقننه اعتماد خود را به هیئت وزیران یا وزیر معرفی شده اعلام می کند

معنی کلمه رأی اعتماد در دانشنامه آزاد فارسی

رأی اعتماد (confidence vote)
در سیاست، به معنی به آزمون گذاشتن پشتیبانی قوۀ مقننه از دولت است. در نظام های سیاسی الگو گرفته از انگلستان، بر سر کار ماندن هر حکومتی در گرو پشتیبانی مجلس است. مخالفان دولت می توانند پیشنهاد رأی عدم اعتماد دهند؛ اگر مجلس چنین رأیی دهد، بر طبق عرف، دولت باید استعفا کند. در آلمان، رأی سازندۀ عدم اعتماد داده می شود، و به موجب آن از اکثر اعضای مجلس خواسته می شود که به یک رهبر دیگر قوۀ مجریه (یا صدر اعظم) رأی توافق دهند. در ایران نیز رویۀ اخذ رأی اعتماد به هیئت وزیران همواره وجود داشته است. در اوایل مشروطیت تا ۱۳۳۲ش روش عمومی این بود که مجلس ابتدا به شخص به عنوان نخست وزیر رأی تمایل می داد و سپس پادشاه او را منصوب می کرد. لکن از آن سال به بعد، پادشاه طبق قانون اساسی وقت نخست وزیر را منصوب می کرد و او برای اخذ رأی اعتماد به مجلس مراجعه می نمود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این رویه جاری بود. تا ۱۳۶۸ش که قانون اساسی اصلاح شد و پست نخست وزیری از دستگاه اجرایی حذف شد، رئیس جمهور با آرای عمومی انتخاب می شود و نیازی به اخذ رأی اعتماد ندارد، لکن رهبری، انتصاب او را به این سمت تنفیذ می کند. معذلک هیئت وزیران به مجلس معرفی می شوند و قبل از شروع به کار از مجلس رأی اعتماد می گیرند.

معنی کلمه رأی اعتماد در ویکی واژه

رأیی که با آن قوۀ مقننه اعتماد خود را به هیئت وزیران یا وزیر معرفی‌شده اعلام می‌کند.

جملاتی از کاربرد کلمه رأی اعتماد

دوره سوم نخست‌وزیری قوام، یک سال پس از آغاز حکومت محمدرضا شاه آغاز شد و شش ماه به طول انجامید. مجلس شورای ملی در دهم مرداد ۱۳۲۱ به قوام رأی تمایل و در هجدهم مرداد به دولت او با اکثریت بالایی رأی اعتماد داد. در زمان نخست‌وزیری قوام، نیروهای آمریکایی نیز وارد ایران شدند و او از سویی خود را با سیاست امریکایی‌ها نزدیک و از سوی دیگر با حزب توده مماشات کرد.
او در تاریخ جمهوری اسلامی ایران تنها رئیس‌جمهوری است که ۳ زن را برای تصدی مقام وزارت به مجلس معرفی کرد که فقط یکی از آن‌ها (وزیر پیشنهادی بهداشت) موفق به اخذ رأی اعتماد شد. بررسی رأی اعتماد وزیران پیشنهادی کابینهٔ دوم وی، از روز یک‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ در مجلس آغاز شد.
رئیس این نهاد توسط رئیس‌جمهور افغانستان انتخاب و برای گرفتن رأی اعتماد به شورای ملی افغانستان معرفی می‌شود.
شبی که آقای جنتی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از مجلس رأی اعتماد گرفت، به من زنگ زد و گفت: «فلانی فردا به دفترم بیا! با تو کار دارم» … فردای آن شب به دفتر آقای جنتی رفتم. او در آن دیدار به من گفت که «کنفرانس افق نو باید کاملاً تعطیل شود» … با وجود دلایل مختلف من، آقای جنتی همچنان اصرار داشت که کنفرانس افق نو باید تعطیل شود… او وقتی دید که حریف سماجت من نمی‌شود، گفت که «شخص آقای ظریف تماس گرفته و گفته‌است که کنفرانس باید فوراً و بدون فوت وقت تعطیل شود!»
رأی اعتماد رایی است که نمایندگان مجلس به دولتی که مایلند بر سر کار بماند در ابتدای تعیین دولت و پس از تقدیم برنامهٔ خود یا پس از استیضاح می‌دهند. به عبارت دیگر رای اعتماد اصطلاحی مربوط به مجلس است که منظور از آن رایی است که در آن نمایندگان مجلس برای صلاحیت دولت یا وزیری را برای آن سمت تایید کنند و به آن رای مثبت دهند.
اسماعیل زارعی کوشا در روز ۲۶ آبان سال ۱۴۰۰ با حضور در جلسه هیئت دولت توانست با کسب رأی اعتماد از سوی هیئت وزیران دولت سیزدهم به‌عنوان استاندار کردستان منصوب شود.
عبدالرضا مصری با کسب رأی اعتماد مجلس ایران هدایتوزارت رفاه و تأمین اجتماعی را به عهده گرفت. گفتنی است که معرفی عبدالرضا مصری، نماینده کرمانشاه از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران پس از برکناری پرویز کاظمی صورت گرفت. متن کامل گزارش بی‌بی‌سی (فارسی)
پس از کنار رفتن اعتبار از وزارت کشاورزی، پسرش عبدالحسین به جای او نماینده بروجرد شد. اعتبار در سال ۱۳۲۴ برای به نخست‌وزیری رساندن قوام‌السلطنه کوشید. در بهمن آن سال پس از آن‌که قوام‌السلطنه از مجلس رأی اعتماد گرفت و برای مذاکره بر سر آذربایجان راهی مسکو شد، شب پیش از سفر اعتبار را استاندار غرب (کرمانشاهان، کردستان و همدان) کرد اما در غیاب قوام‌السلطنه، با تحریک معاونش مظفر فیروز، رشاد دادستان دیوان کیفر علیه اعتبار اعلام جرم کرد و مانع از آن شد که او به استانداری غرب برود.
احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ کابینهٔ پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد. یکی از شروط گزینش وزرا از سوی احمدی‌نژاد موافقت آنان با مفاد میثاق‌نامه‌ای تحت عنوان «میثاق‌نامهٔ دولت اسلامی» و امضای آن بود. برخلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها مبنی بر انتخاب تمامی نامزدها از سوی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان پس از تحقیق و بحث پیرامون وزیران پیشنهادی، در تاریخ ۲ شهریور ۱۳۸۴ چهار تن از آنان را فاقد صلاحیت احراز پست وزارت تشخیص داده و به بقیه رأی اعتماد دادند. اشعری، علی‌احمدی، هاشمی و سعیدلو که به ترتیب برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی و نفت پیشنهاد داده شده بودند موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نشدند.
ای سست عقیده، سخت شادی دیگر خرسند ز رأی اعتمادی دیگر
استیضاح یک واژه عربی است و به معنای «درخواست توضیح، طلب وضوح کردن، طلب پیدایی، آشکار کردن و خواستن» است اما در اصطلاح سیاسی به معنای «پرسش رسمی نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور، هیئت وزیران یا یک وزیر» است که پس از ارائهٔ توضیحات آن‌ها باید برای ادامهٔ کارشان از مجلس مجدداً رأی اعتماد بگیرد.