دوساله

معنی کلمه دوساله در لغت نامه دهخدا

دوساله. [ دُ ل َ / ل ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به دو سال. بچه انسان یا حیوان و یا هر چیزی که دو سال بر آن گذشته باشد: طفل دوساله. شتر دوساله. درخت دوساله. کار دوساله : اجزاع ؛ دوساله شدن گوسفند. ( تاج المصادربیهقی ) ( یادداشت مؤلف ) :
چل سال رنج و غصه کشیدیم و عاقبت
تدبیر ما به دست شراب دوساله بود.حافظ.- دوساله درم ؛ نقدی مزد و مواجب مدت دو سال را :
گشاد آن در گنج پرکرده جم
بداد او سپه را دوساله درم.دقیقی.

معنی کلمه دوساله در فرهنگ فارسی

منسوب به دو سال .

جملاتی از کاربرد کلمه دوساله

ز گل و گلاب و ز لاله پیاله می جویم وزین دو نیز شراب دوساله میجویم
به خط سبز لب جام وصفحه رخ ساقی که عمر خضر نشاط می دوساله ندارد
نیم قانع به یک جام و به صد جام دوساله پیش تو دارم قضا کن
در بسیاری کشورها، آموزشکده مؤسسه‌ای آموشی است که از نظر مرتبه پس از دبیرستان قرار دارد و آموزشی دوساله می‌دهد که با آموزش دو سال نخستین کالج برابر است و دانشجویان را برای رفتن به دانشگاه آماده می‌سازد.
وینوکوروف به گفتهٔ پدرش از یازده سالگی به مدرسهٔ ورزش پتروپاول پیوست و وارد دوچرخه‌سواری شد. در سال ۱۹۸۶ وارد مدرسهٔ ورزشی در آلماتی شد و در پنج سال بعدی در آنجا تمرین کرد. در دوران دوسالهٔ خدمت سربازی نیز به عنوان عضوی از تیم ملی شوروی تمرین می‌کرد.
درد هزار ساله ما را به یک نفس پیر مغان دوا به شراب دوساله کرد
مدرس پس از آزادی، به نمایندگی مردم تهران در دوره چهارم مجلس انتخاب شد و به عنوان نایب رئیس مجلس و رهبری اکثریت مجلس برگزیده شد. دوره پنجم مجلس در ۱۳۰۲ افتتاح شد و در این دوره که با تغییر سلسله قاجاریه و روی کار آمدن رضاخان همراه بود، مدرس، رهبری اقلیت محافظه‌کار و مذهبی مجلس را بر عهده داشت. از مخالفت‌های وی با رضاشاه، در مورد سربازی دوساله اجباری بود که رضاشاه لایحه آن را به مجلس داده‌بود و مدرس آن را به دلیل این‌که جوانان، تحت سلطه افراد غیرمذهبی قرار خواهند گرفت، مغایر با اصول بنیادی اسلام خواند و با آن مخالفت کرد.
مارکس در لندن متولد شد، دوساله بود که به استرالیا رفت. او خبرنگار یک روزنامه روستایی شد و بعدها به خبرنگار روزنامه عصر ایالتی هرالد در ملبورن تبدیل شد، او به عنوان گزارشگر و منتقد در دفاتر ملبورن و سیدنی فعالیت می‌کرد.
میِ دوساله نشاطش کم از جوانی نیست شرابِ کهنه کم از عمرِ جاودانی نیست
ای ماه چهارده زدوساله شراب ناب تدبیر کار مرده هفتاد ساله کن
با حکمت آن طبیب که صد ساله درد من درمان بجرعهٔی ز شراب دوساله کرد
سالی دو عید مارا از غم برون نیارد از باده دوساله هر دم دوعید باید
ز زندان درآور کرا نیست خون رها کن خراج دوساله برون
منصوری در تیر ۱۴۰۲ دبیرکل جبهه اصلاحات شد. پیش از این بهزاد نبوی برای دوره دوساله رئیس جبهه اصلاحات بود که در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱، از این سمت کناره‌گیری کرده بود.
هفتاد ساله آب رخ خویش را سلیم بر خاک از برای شراب دوساله ریخت
او در فاصلهٔ ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۰ با نام مستعار «سیاوش» دورهٔ دوسالهٔ آموزش تخصصی لنینی کمینترن را گذراند. پس از آن، همراه با عبدالحسین حسابی به عضویت کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست ایران درآمد، ویرایش ارگان آن، ستارهٔ سرخ را برعهده گرفت و برخی از مقاله‌ها و اشعار خود را نیز در آن منتشر کرد. او بعدتر، در بازهٔ ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۳ نیز در پیکار، ارگان دیگر حزب کمونیست ایران که در برلین منتشر می‌شد، نیز قلم زد.
آیفون ۵اس همانند آیفون ۵ با قرارداد دوساله به قیمت‌های ۱۹۹، ۲۹۹ و ۳۹۹ دلار در مدل‌های ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی از تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۳ به فروش می‌رسد و تا دسامبر در دسترس ۱۰۰ کشور و ۲۷۰ اپراتور قرار خواهدگرفت. آیفون یکی از گرانقیمت ترین گوشی ها است.
این گیاه به صورت یکساله یا دوساله کشت می‌شود و ارتفاع آن بیش از یک متر می‌شود. مقاومت نوع گل زرد آن به خشکی بیشتر است، اندام‌های کوچک‌تری دارد و بوی خیلی خوبی دارد و خوش‌خوراک است.