دلهره

معنی کلمه دلهره در لغت نامه دهخدا

دلهره. [ دِ هَُ رَ / رِ / هَُرْ رَ / رِ ] ( اِ مرکب ) ( از: دل + هره ، اسم صوت و آن در مقام حکایت فروریختن از جای است ) فروریختن دل از ناگاهان. در اصطلاح عوام ، قسمی ضربان قلب که از یاد آمدن امری خطیر پدید شود. اضطراب و ترس که حرکات قلبی را تندتر کند. تپش دفعی قلب. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). شور زدن دل. تشویش : این حوض و این بچه ها مایه دلهره شبانه روزی من شده اند. این پله های یخ زده مایه دلهره است ؛ یعنی قلب آدمی هربار که کسی خاصه طفلی از آن بالا یا پائین می رود به طپش می آید. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه دلهره در فرهنگ معین

(دِ هُ رِ ) (اِ. ) (عا. ) اضطراب ، نگرانی .

معنی کلمه دلهره در فرهنگ عمید

۱. تپش دل به سبب ترس ناگهانی.
۲. تشویش، اضطراب.

معنی کلمه دلهره در فرهنگ فارسی

تپش دل بسبب ترس ناگهانی، تشویش، اضطراب
( اسم ) اضطراب شور زدن دل تشویش .

معنی کلمه دلهره در ویکی واژه

(عا.)
angoscia
اضطراب، نگرانی.

جملاتی از کاربرد کلمه دلهره

اعتراف به قتل (به کره‌ای: 내가 살인범이다) یک فیلم جنایی و دلهره‌آور محصول سال ۲۰۱۲ سینمای کره جنوبی به کارگردانی جونگ بیونگ-گیل با بازی جونگ جه یونگ و پارک شی-هو است.
بنیاد فیلم آمریکا ( بفا ) این فیلم را هشتمین فیلم هیجانی و دلهره آور تمام دوران ها انتخاب کرده است.
شعر و موسیقی کنفوسیوس سرشار از توجه به انسان دلی است، شعر و موسیقی که غم‌های بزرگ و شادی‌های بزرگ مردم را گزارش می‌دهد. و ابزار پرمعنایی است که فرد را با جامعه پیوند می‌دهد و اثری هماهنگ در حیات تربیتی وی دارد. همانگونه که افلاطون موسیقی را تلاشی برای هماهنگی روح فرد با جهان هستی می‌داند، کنفوسیوس نه تنها شعر و موسیقی را ابزاری سودمند می‌داند که در همه ابعاد وجود آدمی تأثیر می‌گذارد، بلکه هدف آن را رسیدن به انسان دلی که انسان را از هر گونه اضطراب و دلهره آزاد می‌سازد بیان می‌کند.
جکسون می‌خواست آلبومی خلق کند که «هر آهنگش هیجان‌انگیز» باشد تا بتواند معنی تریلر (به فارسی: دلهره‌آور یا هیجان‌انگیز) را به خوبی نشان دهد.
آزادی چنان با مسوولیت، تعهد و دلهره هم راه است که بیشتر مردم از آشنایی با آزادی خود، یا استفاده از آن، سرپیچی می‌کنند. این دیدگاه سارتری از جمله مباحثی است که نزد ما به عنوان «فرار از آزادی» مشهور شده‌اند. بیشتر افراد چون می‌دانند که باید مسئولیت گزینش آزادانهٔ خود را بپذیرند ترجیح می‌دهند که به آغوش کسی که به جای آن‌ها برمی‌گزیند، تصمیم می‌گیرد، نیرویی مقتدر و نظارت ناپذیر، مستبدی پدر سالار پناه ببرند که هر چه هم به آن‌ها زور بگوید دست کم این مزیت را دارد که شر گزینش آزادانه را از سر آن‌ها کم می‌کند. سارتر در دفترهایی برای اخلاق نوشته که افراد بردگی را می‌پسندند و اجازه می‌دهند تا با آن‌ها هم چون شی رفتار شود.
داستان دلهره‌آور روان‌شناختی این مجموعه در تابستان ۱۹۷۹ اتفاق می‌افتد؛ زمانی که مرد جوانی به‌دلیل جنایتی تکان دهنده دستگیر می‌شود و یک بازجوکننده باید معمای پشت آن را حل کند.
بی مهری، شایسته سالاری، دلهره، وابستگی و انتظار
از ازدواج آرس و آفرودیت فرزندان زیادی به دنیا آمدند؛ افرادی همچون اروس (خداوند عشق)، آنتروس (خداوند عشق جبران شده)، فوبوس (خداوند ترس)، دیموس (خداوند دلهره)، هارمونیا (الههٔ هماهنگی و تطابق)، نمسیس و آدرستیا.
پنجاه و هفت دقیقه و هفت ثانیه صعود کند. فیلم انفرادی آزاد که برنده جایزه بفتا و جایزه اسکار بهترین فیلم مستند شده‌است، تلاش وی در مسیر فتح ال کاپیتان را به همراه لحظات سرشار از دلهره صعودش به تصویر می‌کشد.
او در ۱۳۳۲ نخستین نقش سینمایی‌اش را در اولین فیلم ساموئل خاچیکیان به نام بازگشت بازی کرد. از دیگر همکاری‌های او با خاچیکیان می‌توان به فیلم‌های چهارراه حوادث، خون و شرف، طوفان در شهر ما، فریاد در نیمه شب، دلهره و ضربت اشاره کرد. او در انسان‌ها (۱۳۴۳) ساختهٔ آرامائیس آقامالیان؛ جادهٔ مرگ (۱۳۴۲) و شیطان در می‌زند (۱۳۴۳) هر دو ساختهٔ اسماعیل ریاحی نیز ایفای نقش کرده‌است. از سال ۱۳۴۴ با کارگردانی و تهیه‌کنندگی عروس دریا فعالیت در عرصه‌های دیگری را نیز تجربه کرد که حاصلش کارگردانی و تهیهٔ پنج فیلم بوده‌است.