دسین

معنی کلمه دسین در لغت نامه دهخدا

دسین. [ دَ ] ( اِ ) دسینه. خُم. ( جهانگیری ). به معنی خم باشد که به عربی دَن گویند. ( برهان ). و رجوع به دسینه شود :
تازه به عهد تو باد گلشن دولت
تا گل دل تازه از زهاب دسین است.سیف اسفرنگی ( از جهانگیری ).

معنی کلمه دسین در فرهنگ معین

(دَ ) (اِ. ) = دسینه : خُم شراب ، سرکه و غیره .

معنی کلمه دسین در ویکی واژه

دسینه: خُم شراب، سرکه و غیره.

جملاتی از کاربرد کلمه دسین

۱. میزان پس‌انداز ۲. تولید کشاورزی ۳. تولید صنعتی ۴. صادرات تحقیق و توسعه ۵. تعداد دانشمندان ۶. تعداد مهندسین ۷. کاهش دیون ۸. کاهش وابستگی به سوخت ۹. مبادله علمی ۱۰. تعداد اختراعاتی که ثبت شده.
نیاز به اقتصاد مهندسی از زمانی احساس شد که مهندسین به تجزیه و تحلیل اقتصادیِ تصمیمات مربوط به پروژه‌های مهندسی روی آوردند. اقتصاد مهندسی در حقیقت، قلب تپندهٔ فرایند تصمیم‌گیری است.
مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت مهندسین مشاور پی آب پالایش
پس از آن هم‌زمان با احداث راه‌آهن خوزستان، کارها در رشته کوه‌های البرز آغاز گردید، کارگران و مهندسین ایرانی و پیمانکاران به ویژه آلمانی‌ها، کار ساخت تونل‌ها و پل‌ها را انجام دادند.
خاطر صیاد را نتوان پریشان ساختن ورنه داردسینه صد چاک، آهی در قفس
اندرو، که در دمشق از والدین مسیحی به دنیا آمده بود، از زمان تولد تا سن هفت‌سالگی کر و لال بود، به گفته نویسنده شرح حال مقدسین به‌طور معجزه آسایی شفا یافت وقتی مراسم عشای ربانی در موردش اجرا شد.
مسلمانان در هند شاهد برگزاری تمام جشن های اسلامی هستند که در سراسر دنیا برگزار میشود. علاوه بر جشن، در هند شاهد روز بزرگداشت زیارتگاه ها و سالگرد مرگ مقدسین نیز میتوان بود. تمام مراسم های مسلمانان در هندوستان بر اساس تقویم اسلامی است که چند روزی از سال خورشیدی کمتر است. بنابرین هر سال تاریخ مناسبت های مسلمانان تغییر میکند.
نوبهار، پرستشگاهی در بلخ، به نوشته برخی منابع به دستور کی‌قباد ساخته شده بوده، در نظر پارسیان همان منزلت مکه را برای مسلمانان داشته است. پژوهش‌های اخیر، نوبهار را معبدی بودایی معرفی می‌کند که نقل‌است که چند تن از مقدسین بودایی در آنجا مدفون بودند، به‌ویژه آن‌که از روی کتیبه‌های آشوکا (متوفی در ۲۳۲ میلادی) در نَنْگرهار و قندهار، می‌توان دریافت که کیش بودایی در این نواحی رواج داشته است. اما به قطع و یقین نمی‌توان گفت که آیا نوبهار آتشکده بوده یا معبد بودایی. برای حل این ناسازگاری، ابتدا نوبهار را آتشکده دانسته‌اند که بعدها مقارن ظهور اسلام به مرکز مهم بوداییان باختر تبدیل شده است.
شاه بازان مطار قدسیند ایمن از تیمار دام و دانه‌اند
لوورها علاوه بر جلوگیری از تابش نورمستقیم خورشید، مهندسین معمار را در طراحی نمای زیبا کمک می‌نماید. در برخی ساختمانها یا محیط های داخلی با تکیه بر زیبایی و طرح جذاب لوور برای پوشش نما یا معماری داخلی استفاده می‌شود.