دستگاهی

معنی کلمه دستگاهی در لغت نامه دهخدا

دستگاهی. [ دَ ] ( ص نسبی ) منسوب به دستگاه.
- لغت دستگاهی ، یا لغت نامه ٔدستگاهی ؛ لغت نامه که آنرا به اجناس ترتیب کنند نه به ترتیب حروف. لغت نامه که کلمات مربوط به چیزهای متناسب با یکدیگر را گروه گروه در آن گرد کرده باشند نه بر حروف تهجی ، مانند لغت نامه السامی فی الاسامی میدانی و مقدمة الادب زمخشری وکتاب العالم ابن السید اندلسی ( احمدبن ابان ). ( یادداشت مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه دستگاهی در فرهنگ فارسی

منسوب به دستگاه . لغت دستگاهی .

جملاتی از کاربرد کلمه دستگاهی

نگاه ناتوانش سرمه ‌کرد اجزای امکان را قیامت دستگاهی های این مژگان عصا بنگر
اصول تجزیهٔ دستگاهی کتابی از داگلاس اسکوگ و دونالدوست با ترجمهٔ ژیلا آزاد است که در سال ۱۳۶۷ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.
به کنعان کرم یعقوب جاهی به مصر جود یوسف دستگاهی
مگر امام نگفت که امر تبلیغ جنگ به شورای عالی دفاع مربوط می‌شود پس شما چرا کاسه داغ تر از آش می‌شوید. این قدر با منزلتها بازی نکنید. کجا دیده شده‌است که مسئولان یک دستگاهی به خود اجازه بدهند پیام رئیس‌جمهوری را سانسور کنند و برای مسلط شدن به این دستگاه از بکار بردن تیر و تفنگ مضایقه نکنند.
ویوالدی کنسرتوهای دستگاهی بسیاری را برای ویولن و انواع دیگر آلات موسیقی و همچنین آثار کرال مقدس و بیش از پنجاه اپرا ساخت. معروف ترین اثر او مجموعه ای از کنسرتوهای ویولن است که به نام چهار فصل شناخته می شود.
جنون می‌نالد از بی‌دستگاهی که عریانی‌ گریبانی ندارد
اسفرومتر، گوی‌سنج یا خم‌سنج دستگاهی برای اندازه‌گیری دقیق شعاع کره است.
کسی چون خرد دستگاهی نداشت به سرّ قَدَر لیک راهی نداشت
وصال تو یکدم به دستم نیاید که سرمایه و دستگاهی ندارم
اولین تلفن سیمبین تلفن هوشمند لمسی اریکسون آر ۳۸۰ در سال ۲۰۰۰ عرضه شد و اولین دستگاهی بود که به عنوان تلفن هوشمند به فروش رسید. این دستگاه یک پی دی آ را با یک تلفن همراه ترکیب کرد. در فوریه ۲۰۱۱ نوکیا اعلام کرد که سیمبین را با ویندوز فون با عنوان سیستم عامل در تمام تلفن‌های هوشمندش جایگزین خواهد کرد.
به هرکرانه دستگاهی آتشین جحیمی آفریده در فضای او
این رابطه در دستگاهی نوشته شده‌است که نسبت به محیط انتشار ساکن است.
در پنجمین جشن موسیقی ما که دی ۱۳۹۷ برگزار شد، تندیس طلاییِ آلبوم موسیقی برگزیدهٔ موسیقی سنتی و دستگاهی ایرانیِ بی‌کلام، به ارشد تهماسبی و داریوش زرگری برای آلبوم «آثار درویش‌خان» اهدا شد.
اگر دستگاهی تو داری به دست که شادان و ایمن توانی نشست
وی در سال ۱۳۸۵ مدرک کارشناسی و در سال ۱۳۹۱مدرک کارشناسی ارشد موسیقی ایرانی را از دانشگاه هنر تهران اخذ نمود و رساله وی با عنوان «نقش اسطوره در موسیقی دستگاهی ایران»، نگاهی است به ریشه‌های تاریخی و تأثیر آن بر موسیقی دستگاهی ایرانی. [نیازمند منبع]
جماعت اخوان‌الصفا بر ظهور حلقه‌های فتوت و به طبع آن فتوت‌نامه‌ها مؤثر بودند. اخوان علاوه بر سیر و سلوک فکری دارای سیر و سلوک عملی نیز بودند و بر همین اساس نظامی از تعلیم و تربیت استاد-شاگردی و دستگاهی منظم با سطوح مختلف نوآموزان و مرشدان ساخته بودند. به همین دلیل می‌توان اخوان را از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در ظهور حلقه‌های اتصال میان حکمت و صناعت و فن و فتوت در تاریخ تمدن اسلامی دانست. مراتب ارشاد و تعلیم نوآموزان جمعیت اخوان بیانگر این نکته است.
استدلال مبتنی بر قضاوت عقلانی یکی از شاخه‌های هوش مصنوعی است که به شبیه‌سازی توانایی انسان در اتخاذ پیش فرضهایی پیرامون نوع و ماهیت شرایط متداولی که هر روز با آن روبرو می‌شود، می‌پردازد. این مفروضات شامل قضاوت دربارهٔ خواص فیزیکی، هدف، مقصود و رفتار افراد و اشیاء، و همچنین نتایج احتمالی اعمال و تعاملات آن‌ها است. دستگاهی با توانایی استدلال بر پایه قضاوت عقلانی، قادر به پیش‌بینی نتایج و انجام نتیجه‌گیری‌هایی است که شبیه روان‌شناسی عامیانه انسان (توانایی ذاتی انسان برای تفکر در مورد رفتار و نیات مردم) و فیزیک ساده (درک طبیعی انسان از دنیای فیزیکی) است.
ببخشا بر تهیدستان خدا را بشکر آنکه داری دستگاهی
شمع محفل داغ می‌گردد کز آهی بگذرد آه از آن روزی که حرص از دستگاهی بگذرد
ای نفس پیش از هوا گشتن خروشی ساز کن فرصت عرض قیامت دستگاهی می‌رود