دانشوری

معنی کلمه دانشوری در لغت نامه دهخدا

دانشوری. [ ن ِ وَ ]( حامص مرکب ) عمل دانشور. حالت و چگونگی دانشور. دانشمندی. دانائی. حکمت و علم. ( ناظم الاطباء ). عالمی.

معنی کلمه دانشوری در فرهنگ فارسی

عالمی دانشمندی .

جملاتی از کاربرد کلمه دانشوری

گفت دانشوری که هر کشور یابد آن راکه باشدش درخور
هم پایش از دانشوری بر فرق مهر و مشتری هم آب ابر آذری از طبع والا ریخته
از سخن آراستن، مجلس دانشوری جام مصفّا زدن، مجلس جم داشتن
با ناکسان بجوش که مردانگی فسرد با جاهلان بساز که دانشوری نماند
ز دانشوری دیده ام درکتاب که با حر نام آور کامیاب
دانشوری شهروندی به مفهوم امروزی آن، شاید نخستین‌بار در دسامبر سال ۱۹۰۰ رخ نمود. پروژه شمارش پرندگان در کریسمس که توسط انجمن ملی آدوبان در آمریکا به اجرا گذاشته شد اولین نمونه از این دست است. فرانک چَپْمن (۱۸۶۴–۱۹۴۵)، پرنده‌شناس و از مبدعان کتاب راهنمای صحرایی، پیشنهاد داد در تعطیلات سال نو، شکارچیان به‌جای شکار پرندگان، آن‌ها را بشمارند. آن زمان ۲۷ پرنده‌نگر به این پیشنهاد پاسخ مثبت دادند. «بنیاد انگلیسی برای پرنده‌شناسی» در سال ۱۹۳۲ تأسیس شد و پرنده‌نگرهای آماتور انگلستان را تشویق کرد که در پیشبرد علم بوم‌شناسی و حفاظت از طبیعت کمک کنند. این اقدام سبب شد تا امروز شمار داده‌هایی که در شبکه ملی تنوع زیستی نگهداری می‌شوند، از ۳۱ میلیون مورد بگذرد و ۲۷ هزار گونه گیاه و جانور را شامل شود.
اعضای تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی علوم زمین برای رقابت در المپیاد جهانی علوم زمین ۲۰۲۱ چین (ترتیب نشان از رتبه نیست): آنا میرمیرانی از آمل، پارسا درزی از آمل، امیرحسین افشاری صالح از مشهد و امیرپویا دانشوریان از اصفهان
کان ولایت مولد دانشوری است کاتش از نامش بیونان می‌زنم
بنابر گزارش بی‌بی‌سی و بازنشر آن توسط وبگاه نیوزویک و سان در آذر ۱۳۹۹، یک کاربر تأیید شده از سوی توییتر با حدود ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده به اسم «محمد مجید» — با نام کاربری محمد اهوازی — نوشت که حال خامنه‌ای رو به وخامت است و به این علت، دیدار او با حسن روحانی در روز جمعه لغو شده و مسئولیت بیت رهبر به مجتبی خامنه‌ای منتقل شده است. او نوشت که اطرافیان وی، این دفعه نگران شده‌اند و پزشکان ارشد بیمارستان مسیح دانشوری برای معاینه حضور یافتند. با این وجود؛ مهدی فضائلی، از چهره اصولگرایان و از اعضای دفتر خامنه‌ای این موضوع را تکذیب کرد.
سر پر مغزی اندرین پیکر دل دانشوری بدین تن داد
شما نیز زین انجمن مهتری بیارید داننده دانشوری
گاه شد ادریس و اندر مدرس دانشوری درس گو از لطف وقهر حضرت جبار شد
شایدکه شوید انوری دیباچهٔ دانشوری بایدکه ساید عنصری بر پشت پای من جبین