داشتنی

معنی کلمه داشتنی در لغت نامه دهخدا

داشتنی.[ ت َ ] ( ص لیاقت ) درخور داشتن. سزاوار دارا بودن.

معنی کلمه داشتنی در فرهنگ معین

(تَ ) (ص لیا. ) ۱ - لایق داشتن ، درخور داشتن . ۲ - نگاهداشتن ، حفظ کردن .

معنی کلمه داشتنی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - لایق داشتن در خور داشتن . ۲ - نگاه داشتن حفظ کردن .

معنی کلمه داشتنی در ویکی واژه

لایق داشتن، درخور داشتن.
نگاهداشتن، حفظ کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه داشتنی

تا ز بی برگی ایام خزان خون نخوری در بهاران سر خود در ته پرداشتنی است
و گفت: صحبت با خدای کنید با خلق مکنید که دیدنی خداست و دوست داشتنی خدا و آنکس که بوی نازید خداست و گفتنی خداست و شنودنی خداست.
اگر به خون ننویسی، به آب زر بنویس که عزت سخن اهل درد، داشتنی است
این فیلم در نیوزیلند و ایالت پنسلوانیای آمریکا فیلمبرداری شده‌است. استخوان‌های دوست داشتنی در ۱۱ دسامبر ۲۰۰۹ در آمریکا و به‌طور رسمی در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۰ به‌طور سراسری اکران شد.
تا مگر دولت بیدار درآید از در چشم چون حلقه شب و روز به درداشتنی است
«آقای گلستان در برخورد اولی که داشتیم خیلی خوب رفتار کردند. گرچه رفتارشان خشک و رسمی بود. خیلی محترمانه و مهمان‌نوازانه برخورد کرد. خیلی تحویل گرفت به اصطلاح… ایشان آدم بسیار مهربانی است. خیلی صمیمی است. خیلی دوست داشتنی است. حتی زحمت می‌کشید ناهار درست می‌کرد. من حاضر نبودم که ایشان این کار را بکند. ولی وقت می‌گذاشت و آشپزی هم می‌کرد…»
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به استخوان‌های دوست‌داشتنی و کرمپوس اشاره کرد.
الیزابت بنت شخصیت اصلی رمان غرور و تعصب نوشته جین آستن در سال ۱۸۱۳ است. او اغلب توسط دوستان و خانواده‌اش به عنوان الیزا یا لیزی شناخته می‌شود. الیزابت دومین فرزند از یک خانواده پنج دختر است. اگرچه شرایط زمان و محیط او را وادار می‌کند تا برای امنیت اقتصادی به دنبال یک ازدواج راحت باشد، اما الیزابت مایل است برای عشق ازدواج کند. الیزابت به عنوان تحسین برانگیزترین و دوست داشتنی‌ترین قهرمانان آستن در نظر گرفته می‌شود.
از کارهای معروف او می‌توان به بازی در فیلم آنابل دوست داشتنی اشاره کرد.
به پردلی و به مردی همه نگه دارد نگاه داشتنی ساخته چو ساخته چنگ
از فیلم‌هایی که وی در آن بازی کرده است می‌توان به گرفتن پلهام ۱۲۳، فریدم لند، کوانتیکو ، دوست داشتنی و شگفت انگیز، آبی بیابان و والنتاین غارنشین اشاره کرد.
راز معشوق حدیثیست نهان‌داشتنی ای صبا پیش کس از قصه ما دم نزنی
معنی واحد، برحسب زشتی یا زیبائی، بیان ایثار متفاوتی را بر جان خواهد نهاد. گاه مضمون با عبارتی دوست داشتنی تر از رؤیت محبوب با نبودن رقیب بیان شود.
سیم آن که اسرار نهان داشتنی خود را به هیچ دوست در میان منه، زیراکه بسیار باشد که در دوستی خلل افتد و به دشمنی بدل گردد.
تمیمی اصالتاً از النبی صالح، یک روستای فلسطینی در کرانه باختری غربی است. بن ارنرایش از نیویورک تایمز گفت که او «در نبی صالح بسیار دوست داشتنی بود».
در کافی از ابوعبدالله(ع) روایت شده است که وی شکر بصدقه میداد. ویرا گفتند: چرا شکر را به صدقه همی دهی؟ فرمود: زیرا آن را بیش از چیزهای دیگر دوست دارم و از این رو دلم همی خواهد که دوست داشتنی ترین چیز را صدقه دهم.
روزها گر به خموشی گذرانی چون شمع شب دل سوخته و دیده ترداشتنی است
شخصیت ابی توسط منتقدین با نظرات مثبتی رو به رو شد و بسیاری از منتقدین اعلام کردند قابل باور بودن این شخصیت آن را تبدیل به یک شخصیت دوست داشتنی در انتهای بازی کرده است. گرچه برخی از نظرات منفی در مورد فیزیک عضلانی شخصیت بود اما عملکرد لورا بیلی در این شخصیت باعث شد تا برنده جوایز جوایز بازی ۲۰۲۰ و جوایز آکادمی بازی های بریتانیا شود.