غارنشین

معنی کلمه غارنشین در لغت نامه دهخدا

غارنشین. [ ن ِ ] ( نف مرکب ) کسی که در غار نشیند. مردمی که در ازمنه ماقبل تاریخی در غار و شکافهای کوه می زیستند. رجوع به غارنشینی شود.

معنی کلمه غارنشین در فرهنگ عمید

کسی که در غار زندگی کند.

معنی کلمه غارنشین در فرهنگ فارسی

( صفت ) کسی که در غار زندگی کند .

معنی کلمه غارنشین در دانشنامه آزاد فارسی

غارنشین (troglodyte)
اصطلاحی از یونانی باستان، برای اطلاق به ساکنان غار. این اصطلاح برای نامیدن برخی از اقوام روستانشین قفقاز، اتیوپی، و بخش جنوبی دریای سرخ، در مصر، به کار می رفت.

جملاتی از کاربرد کلمه غارنشین

بررسی و کاوش‌هایی که در سواحل دریای خزر در مکان‌هایی مانند سابقه غارهای هوتو و کمربند در ۲ کیلومتری شهرستان بهشهر در روستای شهید آباد (تروجن) و همچنین در گوهر تپه واقع در ۱۰ کیلومتری شهرستان بهشهر ودر منطقه رستمکلا انجام گرفته‌است، قدمت این ناحیه را به دوره غارنشینی و تقریباً ۱۰۰۰۰ سال پیش به ثبت رسانده‌است. تحقیقات دیگر موید آن است که در ادوار باستانی این منطقه یکی از حوزه‌های مهم تمدن گذشته بوده‌است.
اورینتال دریم‌ورکس علاوه بر تولیدات خود، به عنوان توزیع کننده محصولات دریم‌ورکس انیمیشن نیز فعالیت می‌کند. با انتشار غارنشینان در سال ۲۰۱۳، اورینتال دریم‌ورکس به اولین شرکتی در ۲۰ تا ۳۰ سال تبدیل شد که مجوز واردات فیلم‌های وسترن را دریافت کرد.
کشف‌های بسیار نوینی در فرانسه، آفریقا و استرالیا دربارهٔ هنر غارنشین‌ها وجود دارد (برای نمونه لاسکائوکس) که مربوط به زمان ماقبل تاریخ است اطلاعات زیادی دربارهٔ جشن‌های مذهبی و رفتار انسان‌ها از آن دوران را در دسترس قرار می‌دهد. دانشمندان با کمک تاریخ‌نویسی کربنی دریافته‌اند که پیشینهٔ برخی از این منابع به ۳۰۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. شواهد مستقیم و کافی دربارهٔ ورزش از این منابع به دست نیامده‌است اما می‌توان این برداشت را داشت که فعالیت‌هایی در آن دوران وجود داشته که برابر ورزش در زمان ما می‌شده‌است.