خوند

معنی کلمه خوند در لغت نامه دهخدا

خوند. [ خُن ْ ] ( اِ ) خداوند. ( برهان قاطع ) ( ناظم الاطباء ). امیر. مخدوم. خان. امیر. بیک. آغا. ( منتهی الارب ). مزید مؤخر یا مقدمی است در اسماء مر احترام و بزرگداشت را چون «خوندمیر». «میرخوند». خوندخاتون ( دختر معین الدین زوجه صلاح الدین ). ( از عیون الانباء ج 2ص 176 س 27 ): فقال قدرضی الملوک یا خوند ( خطاب بپادشاه ) ( از نفح الطیب ج 1 ص 451 ). بعضی آنرا از ریشه خواندن گرفته اند. || ( ص ) تیز. تند. ( برهان قاطع ) ( شرفنامه منیری ).

معنی کلمه خوند در فرهنگ معین

(خُ ) (اِمر. ) = خداوند: خداوند، امیر، مخدوم .

معنی کلمه خوند در فرهنگ فارسی

( اسم ) خداوند امیر مخدوم ( خوندگار خوندمیر ) .

معنی کلمه خوند در ویکی واژه

خداوند: خداوند، امیر، مخدوم.

جملاتی از کاربرد کلمه خوند

بنازم آن کف رنگین که روزگاری رفت که جز به خوندل مردمش خضابی نیست
زغم لبریز و خوندل چون صراحی تا بکی اسرار گشاده روچو جامم ساز و نطق بانوابگشا
آری هر کرا گوهر دید و دانست داده اند و بازوی تاب و توانست گشاده، و آنکه دانش آموزی روشن رای و پرستای بینش افزای چون سرکار آخوندش نیز چراغ بینائی فرا راه دارد، و از رنج لانه بی برگی به گنج خانه بی نیازی بار بخشد، اگر خودکاهی هیچ سنگستی گوهر شکن کوه بدخشان خواهد شد، و یا کرمکی شب تاب شکار خورشید درخشان، همچنان چیر هوس و شاد خواست کام اندیشم که فرخ روش و فرخنده منش های سرکار ایشان هر بامدادت بی سپاس گردون و اختر فزایشی تازه زاید و آرایشی چرخ اندازه فزاید.
اکبر گودرزی (زاده ۱۳۳۸ در روستای دوزان شهرستان الیگودرز - درگذشت ۳ خرداد ۱۳۵۹) بنیان‌گذار رهبر گروه فرقان بود. فرقان یکی از شاخص‌ترین گروه‌های منفصل از روحانیت و منتقد اصلی آنچه که «آخوندیسم» خوانده می‌شد بود.
پدرش حاج میرزا سید علی حائری یکی از بیست نفر علمائی بود که ملا محمدکاظم آخوند خراسانی مرجع بزرگ شیعه در سال ۱۲۸۹ خورشیدی به مجلس معرفی کرد تا در چارچوب اصل دوم متم قانون اساسی از میانشان پنج نفر را برای مطابقت مصوبات مجلس با احکام شرع برگزیند. میرزا سیدعلی حائری یکی از علمائی بود که مجلس به قید قرعه انتخاب کرد اما او به دلیل کسالت مزاج این مسئولیت را نپذیرفت. سید ابوالحسن به سبب فرزندی وی به حائری‌زاده معروف بود.
در دیر دُردنوشان درس ورع که خوند در ملت مطیعان عصیان چه کار دارد
آخوند دُر کلام می سفت فصلی ز حدیث وصل می گفت
آخوند محله، میان دو رودخانه توررود (ترکرود) و رودخانه صفارود یا اسپی رود قرار دارد و در گذشته مرکز شهر بوده و بازار آن معروف بوده‌است.
روحانی‌گرایی (همچنین شناخته می‌شود: آخوندگرایی، دین‌یارگرایی، کشیش‌گرایی) به معنای استفاده از یک دین‌یار و متخصص دین، در اموری دیگر، همانند امور اجتماعی، امور سیاسی و فرهنگی است. این معنا معمولاً به گرفتن پست‌های دولتی و کشوری توسط روحانیون و دین‌یارها اشاره دارد.
بینند به خوند خصم و بر خصم تیغ تو گری و آسمان خند
صد دریغ از حضرت آخوند مولانا شفیع مرکز پرگار دانش قدوه ارباب علم
تا که آخوند و قَجَر زنده در ایرانند این ننگ را کشورِ دارا به کجا خواهد برد
در دوره‌ای از تاریخ ایران که اغلب نوگرایان و اندیشمندان ایران دربارهٔ وضعیت و شرایط زنان سکوت کرده بودند زیرا جامعه ایران را در آن روز در شرایطی نمی‌دیدند که توانایی طرح مسایل مرتبط با زنان را داشته باشد، آخوندزاده یکی از اولین نوگرایان ایرانی بود که بسیار جدید و اساسی در ارتباط با زنان شروع به نوشتن کرد و آزادی و مساوات را در نوشته‌های خود حقوق طبیعی آدمی می‌دانست.
روحانی‌گرایی در ایران (آخوندگرایی، دین‌یارگرایی یا روحانیت در ایران) اشاره دارد به استفاده از یک دین‌یار یا متخصص دین، در اموری فراگیر همانند امور اجتماعی، امور سیاسی و فرهنگی در کشور ایران.[نیازمند منبع]
از خجلت رخ تو که خوندار لاله است گل‌ها به زیر شهپر مرغان خزیده‌اند
زان خط که به گردِ شکر آوردی تو خوندلم و قفای خود خوردی تو
در سال ۱۲۹۷ قمری در اردبیل به دنیا آمد. تحصیلات اولیه خود را در اردبیل گذراند و در محضر اساتید بزرگ من‌جمله آخوند میرزا محمدعلی میر آخوراوغلی کسب دانش نمود. آنگاه از طریق قفقاز عازم مشهد گردید. هنگام اقامت کوتاه خود در قفقاز با دنیای خارج آشنا گردید و از افکار آزادیخواهان آن حوزه بهره گرفت.
آخوندمِلک ، روستایی است از توابع بخش رحیم آباد شهرستان رودسر در استان گیلان در شمال ایران است.
امروزه نیز آخوند محله مرکز شهر رامسر است.
در ۱ اسفند ۱۳۹۵ و یک سال بعد از روی کار آمدن مجلس دهم آخوندی مجدداً استیضاح و به مجلس فراخوانده شد، اما مجدداً استیضاح با ۷۴ رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ ممتنع استیضاح از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر در مجلس رای نیاورده و آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ماندنی شد.