خوش بین

معنی کلمه خوش بین در لغت نامه دهخدا

خوش بین. [ خوَش ْ / خُش ْ ] ( نف مرکب ) آنکه همیشه به همه کار با نظر خوب نگرد. مقابل بدبین . آنکه وجهه خوب امری مورد توجه اوست. آنکه نظر خوش بقضیه و واقعه دارد. ( یادداشت مؤلف ): مردی خوش بین با آدمی بدبین باده می پیمائیدند، چون شیشه به نصف رسید خوش بین بدبین را گفت نصف شیشه پر است و بدبین خوش بین را جواب داد آری نصف آن خالی است. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه خوش بین در فرهنگ معین

( ~. )(ص فا. ) کسی که به سرنوشت و پیش آمدها بدگمان نباشد.

معنی کلمه خوش بین در فرهنگ عمید

ویژگی کسی که به جنبه های مثبت امور می نگرد، امیدوار.

معنی کلمه خوش بین در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - آنکه بنظر نیک در امور مینگرد مقابل بد بین . ۲ - آنکه جهان آفرینش را پر از لطف و صفا می بیند مقابل بد بین .

معنی کلمه خوش بین در فرهنگستان زبان و ادب

{optimist} [روان شناسی] فرد دارای نگرش خوش بینی

معنی کلمه خوش بین در ویکی واژه

کسی که به سرنوشت و پیش آمدها بدگمان نباشد.

جملاتی از کاربرد کلمه خوش بین

در حاضر بحث سلول‌های بنیادی برای درمان ناشنوایی بر روی موش‌ها و خرگوش به نتیجه رسید است اما فاز انسانی این مطالعات هنوز در انسان اجازه تحقیقات را نیافته‌است. اما محققان خوش بین هستند که در چند سال آینده این درمان جدید بر روی انسان‌های داوطلب شروع شود(۷).
رشته دانشگاهی هوش مصنوعی در یک کارگاه تحقیقاتی در کالج دارتموث در سال 1956 پایه گذاری شد و در دهه های پس از آن چندین موج پیشرفت و خوش بینی را تجربه کرده است.[5] از زمان تأسیس، محققان در این زمینه استدلال های فلسفی و اخلاقی را در مورد ماهیت ذهن انسان و پیامدهای ایجاد موجودات مصنوعی با هوش شبیه انسان مطرح کرده اند؛ این موضوعات قبلاً توسط اسطوره، داستان و فلسفه از دوران باستان مورد بررسی قرار گرفته است.[6]
به بیداری شود بی‌شبهه از صورتگری غافل اگر در خواب خوش بیند، شبی مانی خیالش را
کتاب یکصد گیاه معجزه گر /جلد دوم / نوشتهٔ دکتر سهراب خوش بین
روبه پای حریف سرمستان خوش بینداز این سرو دستار
در باطل و معدوم خوش بینم وجود حق عیان در حادث و موهوم خوش بینم رخ شاه قدم
لبش تبخاله سوز دانه کشت فنا گردد اگر در خواب خوش بیند دمیدن حاصل ما را
در جهان حیوانات انسان‌نما، یک کوالای خوش بین (متیو مک کانهی) به نام باستر مون، صاحب یک سالن اجرای موسیقی است و در آرزوی این است که از این طریق صاحب درآمدی زیادی شود؛ زیرا اولین بار که در کودکی با پدرش به یک اجرای موسیقی رفته بودند، علاقه زیادی در او ایجاد شد.
یکی آنکه بر خویش خوش بین مباش دگر آنکه بر خلق بدبین مباش
توجه به اینکه مقدار محاسبه شده شاید بهتر توصیف می‌کند مانند "خوش بینانه" به جای "بهینه". برای مثال ملاحظه سه فاصله [۱۰٬۱۲], [۱۱, ۱۳] و [۱۱٫۹۹٬۱۳]. الگوریتم محاسبه پایین [۱۱٫۹۹, ۱۲] یا ۱۱٫۹۹۵ ± ۰٫۰۰۵ را توصیف می‌کند که مقدار بسیار دقیقی می‌باشد. اگر ما گمان کنیم که یکی از تخمین‌ها ممکن است نادرست باشد لااقل دو تا برآورد باید درست باشد. در زیر این وضعیت، بهترین تخمین [۱۱٬۱۳] است چون این بزرگترین فاصله‌ای است که همیشه دو تخمین کوچکتر را از وسط قطع می‌کند.
به یاد آن قامتم از دیدن شمشاد می‌آید به هر جا روی خوش بینم رخ او یاد می‌آید
اما اگر غفلت کند و طاعت ترک گوید و معصیت پیشه کند و رضا یا نارضائی خداوند و وعد و وعید او مبالات نکند و سپس گوید: از خداوند خواهم که از آتش نجات یابم و به بهشت روم، این خواهش او را آرزو و خوش بینی از روی خطا و جهل گوئیم.
ما نقش خیال خوش بینیم رفتیم به خواب این عجب بین
خیال نقش رویت را چو من در خواب خوش بینم روا باشد اگر سازم درون دیده جای تو
خیال چشم مستش را اگر در خواب خوش بینی عجب دارم که برداری سر از مستی و مستوری