خانوادگی

معنی کلمه خانوادگی در لغت نامه دهخدا

خانوادگی. [ ن َ / ن ِ دَ / دِ ] ( ص نسبی ) منسوب به خانواده. منتسب به خانواده : در میهمانی خانوادگی همه افراد شرکت می کنند.
- نام خانوادگی ؛ نام دومی است که شخص بر خود میگذارد و او را به آن می نامند و این نام در حقیقت مبین خانواده ای است که شخص متعلق به آن هست و بر هر کس طبق قانون واجب است که دارای نام خانوادگی باشد.

معنی کلمه خانوادگی در فرهنگ معین

(نْ یا نِ دِ ) (ص نسب . ) مربوط یا منسوب به خانواده .

معنی کلمه خانوادگی در فرهنگ عمید

مربوط به خانواده، فامیلی.

معنی کلمه خانوادگی در فرهنگ فارسی

منسوب بخانواده منتسب بخانواده

معنی کلمه خانوادگی در ویکی واژه

منسوب به خانواده؛ مربوط و متعلق به خانواده، فامیلی.

جملاتی از کاربرد کلمه خانوادگی

نام خانوادگی او عربی یهودی و به معنی فردی است که از شرق می‌آید.
به عنوان مثال او برنامه‌ای را منحل کرد که به کشاورزان ذرات برای کشت نکردن کل زمینشان هزینه پرداخت می‌کرد (مبحث «انبار غله همیشه نرمال» هنری والاس را ببینید). این برنامه تلاش ناموفقی در جهت اجتناب از تأمین بیش از حد ملی ذرت و قیمت‌های پایین ذرت را صورت داد. تکه کلام او برای کشاورزان این بود: «بزرگ شو یا بیرون رو»، و از کشاورزان می‌خواست تا محصولات مصرفی چون ذرت را «از حصار تا حصار» بکارند. این تغییر سیاست‌ها با ظهور شرکت‌های کشاورزی-تجاری منجر شده و موجب کاهش پایداری مالی زمین‌های کشاورزی کوچک خانوادگی گشت.
صادقی که در ویرجینیا متولد شده و در آتلانتای جورجیا بزرگ شد، جوان‌ترین فرد در بین چهار خواهر و برادرش از یک خانواده بنگلادشی ـ آمریکایی است. او قبل از دستگیری، با مادر، برادر و خواهر خود در اقامتگاه خانوادگی اش در رزول، جورجیازندگی می‌کرد.
در زمین آنها ازدواج و زندگی مقابله با واقعیت‌های اعتیاد و خانوادگی است.
امروزه آرسلور میتال، یک شرکت خانوادگی است. لاکشمی مدیرعامل و رییس هیئت مدیره و آدیتیا؛ عضو و نایب رئیس هیئت مدیره و مدیر ارشد مالی است. لاکشمی معتقد است، دوسوم کسب‌وکارهای موفق دنیا، تحت کنترل خانوادگی هستند.
آدلر یک نام خانوادگی با ریشهٔ آلمانی است.