مصرفی

معنی کلمه مصرفی در لغت نامه دهخدا

مصرفی. [ م َ رَ ] ( ص نسبی ) آنچه مصرف شود. آنچه به کار رود. || ( اِ ) مقدار مصرف : اندازه خرج کرد و کاربرد مصرفی قند ماهانه آبدارخانه ده کیلو است.

معنی کلمه مصرفی در فرهنگ معین

(مَ رَ ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) ۱ - آنچه که مصرف شود، آن چه که به کار رود. ۲ - مقدار مصرف .

معنی کلمه مصرفی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - آنچه که مصرف شود آنچه که بکار رود . ۲ - مقدار مصرف : برنج مصرفی سالیانه .

معنی کلمه مصرفی در ویکی واژه

آنچه که مصرف شود، آن چه که به کار رود.
مقدار مصرف.

جملاتی از کاربرد کلمه مصرفی

چون مذمت بخل را دانستی و معالجه آن را شناختی و فضیلت صفت سخاوت را یافتی و دانستی که آن حد وسط میان بخل و اسراف است و آن عبارت است از صرف کردن مال درمصرفی که واجب یا مستحسن باشد بدان که مصرف واجب، یا مستحسن اعم از این است که واجب یا مستحسن شرعی باشد یا در طریقه مروت و عرف وعادت لازم، یا مستحسن باشد
نقد جان را مصرفی چون خاک پای یار نیست سرو را آب روان در زیر پا زیبنده است
امت خضر گرانجان بودن از بی جوهری است خون ما را مصرفی چون تیغ مژگان تو نیست
گر نمی‌گردید پیدا، مصرفی چون بیستون ما چه می‌کردیم چون فرهاد، جانِ سخت را
پس عاقل باید که بعد از آنکه از مداخل حلال، تحصیل آن را نمود، سعی در محافظت آن کند، به این نحو که بی مصرف آن را خرج نکند و به مصرفی که فایده اخروی یا دنیوی ندارد نرساند و به غیر مستحق ندهد و به ریا و مفاخرت بر باد ندهد و به خودنمائی و خودفروشی خرج نکند و از دزدان و اهل خیانت آن را محافظت کند.
بدین صورت آن از سیستم جوی کلی، مسیری به آب‌انبار ریخته و پس از ته‌نشین شده گل و لای موجود در آب‌انبار، این اب برای مصرف اهالی مهیا می‌کند شده است. حجم آب‌انبار مصرفی ۱۵ تا ۱۶ روز اهالی را تأمین می‌کرده است.
مأمورین زندان علاوه بر این‌که لوازم شخصی زندانیان از قبیل کتاب، لباس و وسایل پخت‌وپز را به این بند منتقل نکرده‌اند، از دادن داروهای ضروری به زندانیان بیمار نیز ممانعت می‌کنند. همچنین هیچ‌کدام از وسایل زندانیان منجمله دستگاه‌های تصفیه آب و آب سردکن، یخچال‌ها، تلویزیون و مواد غذایی مصرفی زندانیان، به سالن ۱۰ منتقل نشده‌است به همین علت دسترسی زندانیان به آب کافی نیز محدود شده و به لحاظ مواد غذایی نیز فقط از جیره دولتی می‌توانند استفاده کنند.
کاهش ۵۰درصد هزینه گاز مصرفی گرمایش آب استخرها
خوش مصرفی ست میکده کین چرخ صیرفی هر کیسه ای که پر کند آنجا تهی شود
پرینس در صبح روز پنجشنبه ۲۱ آوریل ۲۰۱۶ بر اثر بیش‌مصرفی با فنتانیل در خانه‌اش در شهر مینیاپولیس درگذشت.