پیشی گرفتن

معنی کلمه پیشی گرفتن در لغت نامه دهخدا

پیشی گرفتن. [ گ ِ رِ ت َ ] ( مص مرکب ) سبق. ( دهار ). بدارسبقت جستن. مبادرت کردن. جلو افتادن. پیش افتادن. سبقت کردن. بوص. تقدم جستن. انبیاص. مرص. اشتاء. مُشأاة. بذاذة و بذوذة. سباق. تبادر. پیشی جستن. مقدم برهمه آمدن. اعجال. مُغاوله. ( منتهی الارب ) : اسکندر باز ایستاد تا ایشان پیشی گرفتند و بنزدیک ارسطاطالیس رسیدند. ( اسکندرنامه نسخه سعید نفیسی ).
تک از باد صبا پیشی گرفته
بجنبش با فلک خویشی گرفته.نظامی.شتر پیشی گرفت از من به رفتار
که بر من بیش ازو بار گرانست.سعدی.صبا سرعتی رعد بانگ ادهمی
که بر برق پیشی گرفتی همی.سعدی.مردمان بصره سبقت و پیشی گرفتند براهل کوفه. ( ترجمه تاریخ قم ص 301 ). || تفوق پیدا کردن. ممازقة؛ پیشی گرفتن در دویدن. ملاهسة؛ پیشی گرفتن و انبوهی کردن بر آن. سباق و مسابقة؛ با کسی پیشی گرفتن در دویدن یا در تاختن و نبرد کردن. تسابق ؛ استباق ؛ بریکدیگر پیشی گرفتن. اغتماط؛ بعمد پیشی گرفتن. در دویدن. بایص ؛ پیشی گیرنده. عزهل ، عزهول ؛ پیشی گیرنده شتاب رو. سرعان الناس ؛ پیشی گیرندگان. ملوس ؛ پیشی گیرنده به هر راه که باشد. متمرد؛ پیشی گیرنده. فارط؛ پیشی گیرنده. مسالفة؛ پیشی گرفتن شتر. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه پیشی گرفتن در فرهنگ معین

(گِ رِتَ ) (مص ل . ) ۱ - سبقت گرفتن ، جلو زدن . ۲ - برتری پیدا کردن .

معنی کلمه پیشی گرفتن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱- سبقت جستن جلو افتادن پیش افتادن : مردمان بصره سبقت و پیشی گرفتند بر اهل کوفه . در این مقام آمدند که بر اضداد پیشی گرفته لوای استقلال بر فرزاند . ۲- تفوق پیدا کردن .

معنی کلمه پیشی گرفتن در ویکی واژه

سبقت گرفتن، جلو زدن.
برتری پیدا کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه پیشی گرفتن

یکی از پایه‌های اقتصادی امپراتوری، بازرگانی بود. دولت هم تجارت داخلی و هم تجارت بین‌المللی را به شدت کنترل می‌کرد و انحصار صدور سکه را حفظ می‌کرد. قسطنطنیه در اغلب دوران قرون وسطی تنها مهم‌ترین مرکز بازرگانی اروپا باقی ماند، تا زمانی که جمهوری ونیز به آرامی شروع به پیشی گرفتن از بازرگانان بیزانسی در بازرگانی کرد.
در ره دنیا ز یاران کن تلاش واپسی کآید از پیشی گرفتن، سنگ بر پای عصا
ستون «دو کلمه حرف حساب» که از دههٔ ۱۳۶۰ در روزنامه اطلاعات به قلم کیومرث صابری فومنی (گل آقا) منتشر شد به پیشی گرفتن این روزنامه از رقیب دیرین خود کیهان انجامید و زمینهٔ انتشار هفته‌نامهٔ طنز گل آقا در سال‌های بعد شد.
غنا پس از پیشی گرفتن از آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۹، بزرگترین تولیدکنندهٔ طلای آفریقا، و دومین تولیدکنندهٔ بزرگ کاکائو (پس از ساحل عاج) است. غنا همچنین سرشار از معادن الماس، منگنز، بوکسیت، و نفت است.
بر اساس شاخص جهانی صلح از سوی مؤسسه اقتصاد و صلح مستقر در استرالیا، افغانستان با پیشی گرفتن از سوریه به عنوان ناآرام‌ترین کشور جهان شد. در سال گذشته، افغانستان همچنین با ۳۲ درصد کاهش، بیشترین کاهش اعتماد به پلیس محلی را در میان تمامی کشورها داشت.
ز پیشی گرفتن ز بهر فرار پیاده شدی پایمال از سوار
اتحاد جماهیر شوروی رکورد ۸۰ مدال طلا را به دست آورد (اگرچه از زمان پیشی گرفتن از ایالات متحده)، و مجموع ۱۹۵ مدال برای آنها دومین نتیجه برتر در تاریخ است.
راهبرد به عنوان دزد دریایی - یک مانور خاص برای پیشی گرفتن از رقیب.
در لا لیگا که بارسا در بیشتر فصل‌ها در جایگاه اول قرار داشت، در سال جدید بی‌ثباتی باشگاه فرصتی برای پیشی گرفتن رئال مادرید و قهرمانی آنان شد. فصل ۲۰۰۸–۲۰۰۷ برخلاف سال‌های گذشته موفقیتی برای باشگاه به همراه نداشت و در پی آن جوزپ گواردیولا مربی تیم دوم بارسلونا در پایان فصل جایگزین ریکارد شد.