پریام

معنی کلمه پریام در لغت نامه دهخدا

پریام. [ پْرْیا / پ ِ ] ( اِخ ) پریاموس. آخرین پادشاه تروا فرزند لائومِدون و پدر هکتور و پاریس و کساندر و جز آنها. اخیلوس بتقاضای او جسد هکتور را به وی بازداد. پس از آنکه یونانیان بر شهر تروا غلبه یافتند پیروس او را سر برید.

معنی کلمه پریام در فرهنگ فارسی

پریاموس آخرین پادشاه تروا

معنی کلمه پریام در فرهنگ اسم ها

اسم: پریام (پسر) (یونانی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: pariyam) (فارسی: پریام) (انگلیسی: pariyam)
معنی: پریاموس آخرین پادشاه تروا، در افسانه های قدیم یونان، آخرین پادشاه تروا که شهر وی به دست یونانیان افتاد

معنی کلمه پریام در دانشنامه آزاد فارسی

پِریام (Priam)
(یا: پریاموس) در اساطیر یونان، آخرین شاه تروآ، فرزند لائومدون و همسر هِکوبا. فرزندان متعدد داشت، ازجمله کاساندرا، هکتور و پاریس. در کهنسالی شرکت فعالانه ای در جنگ تروا نداشت، اما پس از سقوط تروآ در محراب زئوس به دست نئوپتولموس کشته شد.

معنی کلمه پریام در ویکی واژه

این اصطلاح به نژد پری بویژه جنس مؤنث آن اشاره دارد. کتسیاس او را پادشاه تروآ نام می‌برد ولی ممکن است ملکه تروآ صحیح‌تر باشد. به قول کتسیاس توتام با پریام ازدواج نمود.
منتسب به قوم باستانی پری و پریان.

جملاتی از کاربرد کلمه پریام

جدیدترین تصویر سینمایی آئنیاس در فیلم تروآ بود که در آن او به عنوان جوانی ظاهر می‌شود که توسط پاریس برای محافظت از پناهندگان تروا و ادامهٔ آرمان‌های شهر و مردم مأمور شده‌است. پاریس شمشیر پریاموس را به آئنیاس می‌دهد تا به دودمان سلطنتی تروآ مشروعیت و تداوم بخشد و پایه‌های فرهنگ رومی را پی‌ریزی کند. در این فیلم او عضوی از خانواده سلطنتی نیست و به نظر نمی‌رسد که در جنگ بجنگد.