هیئت

معنی کلمه هیئت در فرهنگ معین

(هَ ئَ ) [ ع . هیئة ] (اِ. ) ۱ - شکل ، صورت ، حال ، کیفیت . ۲ - علم نجوم .

معنی کلمه هیئت در فرهنگ عمید

۱. کیفیت، شکل، و صورت چیزی، حال، شکل، صورت.
۲. عده و دسته ای از مردم.
۳. (نجوم ) علمی که دربارۀ ستارگان بحث می کند، ستاره شناسی.
* هیئت دیپلماتیک: تمام سفیران و اعضای سفارتخانه ها در پایتخت یک کشور، کوردیپلماتیک.
* هیئت منصفه: (حقوق ) گروهی که طبق قانون در دادگاه حاضر شده و پس از مشاهدۀ جریان دادرسی به بی گناهی یا گناهکار بودن متهم رٲی می دهند.

معنی کلمه هیئت در فرهنگ اسم ها

اسم: هیئت (پسر) (عربی)
معنی: شکل، ساختار و صورت ظاهری هر چیز یا هر کس

معنی کلمه هیئت در فرهنگستان زبان و ادب

[روان شناسی] ← گشتالت

معنی کلمه هیئت در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از کتاب فرهنگ عاشورا است
نوعی تشکل مذهبی، بر محور عزاداری برای سیدالشهدا و ائمه اطهار علیهم السلام.
مجموعه هایی از مردم هر محله، در شهرها یا روستاها که برای سوگواری و روضه خوانی نسبت به امام حسین علیه السلام به ویژه در ایام عاشورا تشکیل می شود.
هیئت، سنتی دیرپا و مردمی است و با بودجه علاقه مندان به امام حسین علیه السلام تشکیل می یابد. در طول سال هم فعالیت می کند و جلسات هیئت برگزار می گردد. اما روز عاشورا، برای سینه زنی و عزاداری از حسینیه یا محله بیرون می آیند و به حرمها و امامزاده ها و تکیه ها می روند.
هر هیئت، نام خاص و پرچم و علامت ویژه دارد. هیئت های عزاداری، گاهی متوسلین به یکی از ائمه یا شهدای کربلا هستند. هیئت، که نوعی سوگواری گروهی است، در قدیم هم رایج بوده و شیعیان به صورت جمعی نوحه خوان و با تشکیلات طعام، به زیارت قبر امام حسین علیه السلام می رفتند.
امام صادق علیه السلام به فائد حناط که خبر این گونه زیارت های جمعی را باز می گفت، فرمود: هر کس قبر حسین علیه السلام را زیارت کند، در حالی که به حق او آشنا باشد، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد.
جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، نشر معروف.

معنی کلمه هیئت در ویکی واژه

هیئة
شکل، صورت، حال، کیفیت.
علم نجوم.

جملاتی از کاربرد کلمه هیئت

شده است هیئت کابینه تکیهٔ دولت که شِمرِ دیروز امروز می‌شود مختار
زحال هیئت وز خاصه وز رسم و زحد خبر چه داری و چه شنیده‌ای؟ بگوی و بیار
هیئت روحانیان رفتند از ری سوی قم تا که از این ملک فرمایند هجرت کلهم
چنانکه انتروگایتف بزیر دو ویرگول بهیئت افقی بر فراز یک سیلاب
ارکستر فیلارمونیک کردستان در سال ۱۳۹۳ دارای هیئت امنا شد که اعضای فعلی به ترتیب ذیل است
در بعضی کتب خداست: «عبدی! انت العوّاد الی الذنوب، و أنا العواد الی المغفرة، لتعلم انا انا و انت انت، «قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلی‌ شاکِلَتِهِ»، و نیز جای دیگر در حق این امت گفت: «فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ» ظالم را که تقوی نیست و سابق که در عین تقوی است هر دو در یک نظام آورد، و بابتداء آیت رقم اصطفائیت کشید که: اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا، و در آخر آیت جَنَّاتِ عَدْنٍ کرامت کرد، گفت: جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها تا بدانی که خدای را در حق امت محمد چه عنایت است، و ایشان را بنزدیک وی چه کرامت! وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِیلَ الایة لو سلکوا سبیل الطاعة لوسّعنا علیهم اسباب المعیشة حتی لو ضربوا یمنة ما لقوا غیر الیمن، و ان ذهبوا یسرة ما وجدوا الا الیسر. عجب آنست که عالمیان پیوسته در بند روزی فراخ‌اند، و در آرزوی حظوظ دنیا، و آن گه راه تحصیل آن نمی‌دانند، و بتهیئت اسباب آن راه نمی‌برند، و رب العالمین درین آیت ارشاد میکند، و راه آن می‌نماید، میگوید: اگر میخواهی که نواخت و نعمت ما روزی فراخ از بالا و نشیب و از راست و چپ روی بتو نهد تو روی بطاعت ما آر، و تقوی پیشه کن. تو روی در کار و فرمان ما آر، تا ما کار تو راست کنیم: «من کان للَّه کان اللَّه له، من انقطع الی اللَّه کفاه اللَّه کل مؤنة، و رزقه من حیث لا یحتسب.»
لؤلؤ منثور پاشیده ز رویت در وضو نور بیضا هیئت تابان ز سیما ساخته
بپشت آینه چین بر آرزوی مثل نهاد و هیئت جنبان چون کنند نشان
سالها نفی جهان کردم و خود نیست شدم تا شد از نور علی هیئت اثبات مرا
ابوالملوکی هیچ‌گاه نتوانست بعنوان کشتی‌گیر در رقابت‌های بین‌المللی حضور یابد و تنها یک بار در سال ۱۳۲۳ قهرمان کشور در وزن دوم در هر دو رشتهٔ آزاد و فرنگی شد. کیومرث ابوالملوکی همچنین عضو هیئت‌رئیسه نخستین فدراسیون کشتی ایران در فروردین ۱۳۲۸ بود. در ۱۰ دی ۱۳۲۸ نیز به سمت مربی رسمی فدراسیون کشتی رسید. وی همچنین به کار مربیگری در کشتی نیز پرداخت و شاگردانی نظیر علی غفاری را پرورش داد. در سال ۱۹۵۴ در رقابت‌های قهرمانی جهان در توکیو کمک استاد فیلی بود که تیم ایران در این رقابت‌ها توسط جهانبخت توفیق و عباس زندی صاحب ۲ مدال طلا و محمدعلی فردین صاحب ۱ مدال نقره و در مجموع با ۲۲ امتیاز سوم شد.
در گریه تا رفتم ز خود اندوهم از سر تازه شد بر هیئت دل لخت دل بازم به دامن گشته جمع
شاهی که می توان به یک انگشت برکشد بر هیئتی دگر دو نه افلاک دیگرا