هرتی

معنی کلمه هرتی در فرهنگ معین

(هُ ) (ص نسب . ) (عا. ) چیز رقیق و مایع گونه ای که بتوان آن را هرت کشید. ، ~ بالا کشیدن لاجرعه هرت کشیدن .

معنی کلمه هرتی در فرهنگ فارسی

(صفت ) رقیق ومایع گونهای که بتوان آنرا هرت کشید. یا هرتی بالاکشیدن( سرکشیدن ) . بسرعت هرت کشیدن لاجرعه هرت کشیدن

جملاتی از کاربرد کلمه هرتی

سخنهای تونورچشم فضلست ثنایت گوهرتیغ زبان باد
شهرتی یافت در جهان که به عشق نعمت الله را خدا بنواخت
در سال ۱۹۱۷ که ایالات متحده درگیر جنگ جهانی اول در اروپا بود. ادوین هابل به ارتش آمریکا پیوست و در فرانسه خدمت کرد. پیش از این، ستاره‌شناسی به نام جرج الری هیل شغلی را در رصدخانه مونت ویلسون در کالیفرنیای جنوبی به هابل پیشنهاد کرده بود. هنگامی که هابل پس از جنگ جهانی اول به آمریکا بازگشت، پیشنهاد هیل را پذیرفت. او در آن زمان سی ساله بود و در آستانه شروع کاری بود که برای وی شهرتی جهانی را به همراه می‌آورد.
این فیلم در بازار فیلم ۲۰۲۱ آمریکا معرفی شد. کریم عینوز قرار بود کارگردانی کند و میشل ویلیامز و جود لاو بازیگران اصلی آن بودند. در مارس ۲۰۲۲، آلیسیا ویکاندر به بازیگران پیوست و جایگزین ویلیامز شد. در ماه مهٔ همان سال، سم رایلی، ادی مارسن، سایمون راسل بیل و ارین دوهرتی از دیگر بازیگران معرفی شده برای این فیلم بودند.
به وهم جاه مغرور تعین زیستن تاکی نگین‌ گر شهرتی دارد به نام دیگری دارد
خانواده پاتل با خانواده روشن دوستان نزدیکی هستند. یک شب که خانواده پاتل برای شام به خانه روشن‌ها رفته بودن. راکش روشن کارگردان به وی پیشنهاد بازی در فیلمی به نام کا هوپیارهه در کنار پسرش هرتیک روشن کرد. و از این تاریخ به بعد توسط پدر هرتیک نام وی به عنوان هنرپیشه در بالیوود ثبت شد.
گر رند خراباتی و گر خلوتی است خواهان منند و عشق من شهرتی است
حدیث سینه چاک تو اهلی شهرتی دارد چه پوشی پرده عیبی را که در آفاق مشهورست
در سال ۱۳۹۱ او مستند «راننده و روباه» را کارگردانی کرد که اولین نمایش بین المللی آن در جشنواره «هات داکس» در کشور کانادا انجام پذیرفت و پس از آن در بیش از چهل و پنج جشنواره بین المللی به نمایش در آمد و برنده دوازده جایزه شد که از مهمترین آنها می توان به جایزه «هوگوی طلایی» بهترین مستند جشنواره فیلم شیکاگو در کشور آمریکا و جایزه بزرگ «نانوک طلایی» جشنواره مستند فلاهرتیانا در کشور روسیه اشاره کرد.
تا لبان من شدی در مدح سلطان عجم شهرتی هم در عرب هم در عجم دادی مرا
دلم بدوز نگارا به تیر غمزه شوخ که شهرتی بودش دایماً به دلدوزی
چو زلف کافرت جانا به سودا شهرتی دارد که گفتت ای دل مسکین که سودای سیاهی کن
شهرتی داردمیان مرد و زن کآورد اندوه وغم طول سخن
اگر چه کوی تو امروز شهرتی دارد بکشتگان غم تو چو کربلا بحسین