میانه رو

معنی کلمه میانه رو در لغت نامه دهخدا

میانه رو. [ ن َ / ن ِ رَ / رُو ] ( نف مرکب ) آن که در هیچ کاری افراط و تفریط نمی کند. ( ناظم الاطباء ). معتدل که نه به افراط گراید و نه به تفریط. معتدل درعقاید و اعمال. متوسطالسیر. ( یادداشت مؤلف ). متوسطدر افعال و اقوال. ( آنندراج ). مقتصد، میانه رو در نفقه عیال یعنی نه مسرف و نه تنگ گیر. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه میانه رو در فرهنگ معین

( ~. رُ ) (ص فا. ) معتدل ، کسی که نه افراط می کند نه تفریط .

معنی کلمه میانه رو در فرهنگ عمید

کسی که در هیچ کاری افراط و تفریط نکند، میانه گیر.

معنی کلمه میانه رو در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنکه در اعمال خود افراط و تفریط نکند معتدل .

معنی کلمه میانه رو در فرهنگستان زبان و ادب

{temperate} [اعتیاد] ویژگی فردی که رفتاری میانه روانه در مصرف الکل دارد

معنی کلمه میانه رو در ویکی واژه

moderato
معتدل، کسی که نه افراط می‌کند نه تفریط.

جملاتی از کاربرد کلمه میانه رو

عنان حزم مبادا زکف دهد که دلت میانه رو چو بود بحر بیکناره شود
روایت داستان‌های کوتاه در اغلب موارد از میانه رویدادها آغاز می‌شود.
دره اصلی رودخانه فردقان نیز در جهت شمال به جنوب از میانه روستا گذشته و آن را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌‌کند، از نظر اقلیمی، فردقان در اقلیم سرد و کوهستانی قرار دارد و حداکثر بارندگی در ماه‌های آبان و بهمن اتفاق افتاده است.
حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود که «محتاج نشد هر که میانه روی کرد» و فرمودند: «تدبیر کار، خود نصف معیشت است» و فرمود «هر که قناعت کند خدا او را بی نیاز می کند و هر که اسراف کند خدا او را فقیر می نماید» و شک نیست که هر که بنای قناعت گذارد از احتیاج به مردم خلاص می شود و از چاپلوسی و تملق ناکسان، فراغت می یابد و در نزد خالق و خلق، عزیز می گردد.
در کتاب شهاب از پیامبر(ص) نقل است که فرمود: سازگاری و میانه روی و خاموشی جزئی از بیست و شش جزء پیامبری است.
گشته است در میانه روی عمر ما تمام ما از پل صراط همین جا گذشته ایم
هان مردم! بی نیازی در قناعت است و کفاف روزی در میانه روی است و رامش در پرهیزگاری و هر کاری را پاداشی است و هر آینده ای نزدیک.
اندرو راس از سانفرانسیسکو کرونیکل نیز استراتژی بوش را به این گزارش مؤسسه امریکن انترپرایز مرتبط کرد ونوشت: "علاوه بر تغییر گارد نظامی و پیشبرد گزینه "فشار"، استراتژی پرزیدنت بوش درعراق مستلزم پول بیشتر است. به گزارش وال استریت ژورنال، برای بازسازی، ایجاد شغل، و برای «احزاب سیاسی میانه رو عراق بعنوان ابزاری برای ایجاد یک ائتلاف سیاسی میانه رو برای حمایت از نوری المالکی، نخست وزیر». این رویکرد جامع‌تر که طبق گزارش‌ها با عنوان "راه جدید رو به جلو" خوانده می‌شود به طرق مختلف منعکس می‌شود.»
شوی ز خویش چو بیگانه یار خود باشی گر از میانه روی در کنار خود باشی
پرهیزگاران در آن میان صاحبان فضایلی هستند که سخنان راست است و پوشش ایشان میانه روی است و روششان فروتنی.
در فیلم ۲۰۱۹ جان ویک: بخش ۳ - پارابلوم، جان ویک به کتابخانه عمومی نیویورک می‌رود و "افسانه‌های عامیانه روسی، الکساندر آفاناسیف، ۱۸۶۴" را درخواست می‌کند.
اگرچه جامعه گرایی یک مکتب فلسفی کوچک است، اما بر گفتگوهای عمومی و سیاست تأثیر قابل توجهی داشته است. شباهت های زیادی میان تفکر جامعه گرایی و "راه سوم"، اندیشه سیاسی دموکرات های میانه رو در ایالات متحده، و "میانه جدید" در آلمان وجود دارد.
طرفه خالی ست در میان رخت شب که دیده ست در میانه روز
و بذل هم بر دو نوع است: میانه روی و اسراف اول محمود و ثانی مذموم و غیر اینها.
کناره گرد خطرهای بیکران دارد میانه رو ز دو جانب نگاهبان دارد
پایگاه آن‌ها در این زمان زیر آتش توپخانه ارتش سرخ بود. در همین حال یک یگان زرهی آمریکایی از شمال غربی به پایگاه نزدیک می‌شد. به دستور گراف تمامی ۲۵ هواگردها و مهمات و سوخت باقی مانده تحت نظارت هارتمان منهدم و حاضران در پایگاه به همراه خانواده‌هایشان به سمت نیروهای آمریکایی که تصور می‌شد با آن‌ها خوش‌رفتاری خواهند کرد، رهسپار گشتند. در نهایت هارتمان و یگانش میانه روز ۸ مه در پیسک تسلیم نیروهای لشکر نودم پیاده‌نظام ایالات متحده شدند.