مرسی
معنی کلمه مرسی در لغت نامه دهخدا

مرسی

معنی کلمه مرسی در لغت نامه دهخدا

مرسی. [ م َ سا ] ( ع اِ )جایی که چیزی در آن بر جای می ایستد و استوار می گردد. ( ناظم الاطباء ). || محل توقف کشتیها نزدیک ساحل لنگرگاه. خور. فُرضة. ج ، مَراسی ( مراس ) : علی ساحل ذاک المرسی شجر فاریفون... ( الجماهر ص 44 ). || جریده. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).
مرسی. [ م ُ سا ] ( ع ص ، اِ ) اسم مفعول است از مصدر ارساء. رجوع به ارساء در ردیف خود شود.
- مرسی المزاد ؛ عقد قرارداد مزایده بر کسی که برنده شده و بالاترین بها را پیشنهاد کرده است.
|| ( مص ) برجای بداشتن. ( دهار ).
مرسی.[ م ُ سا ] ( ع اِ ) به معنی مَرسی است یعنی لنگرگاه.
مرسی. [ م َ ] ( اِخ ) شهری است به تونس با 14 هزار تن سکنه و دارای آبهای معدنی.
- پیمان مرسی ؛ پیمانی است که بین فرانسه و تونس منعقد گشت و بموجب آن پیمان باردو ( 1881 م. ) تعدیل شد و تونس تحت الحمایه فرانسه گشت.
مرسی. [ م ِ ] ( فرانسوی ، صوت ) سپاس. تشکر. متشکرم. سپاسگزارم. ممنونم.
مرسی. [ م ُ ی ی ] ( ص نسبی ) منسوب به مرسیة که از بلاد مغرب است. ( از الانساب سمعانی ). رجوع به مرسیة شود.
مرسی. [ م ُ ] ( اِخ ) لقب احمدبن عمر، مکنی به ابوالعباس و ملقب به شهاب الدین. فقیه و صوفی قرن هفتم هجری.اصل او از مرسیة است و ساکن اسکندریه بود و اهالی اسکندریه تا امروز نیز به وی اعتقادی شدید دارند. مرسی به سال 686 هَ. ق. درگذشت. ( از الاعلام زرکلی ج 1 ص 179 بنقل از النجوم الزاهرة و الرحلةالورثیلانیة ).
مرسی. [ م ُ ] ( اِخ ) لقب حسن بن عضدالدوله علی برادر المتوکل علی اﷲ ملک اندلس ، مکنی به ابوعلی و مشهور به ابن هود. فیلسوف و متصوف قرن هفتم هجری. به سال 633 هَ. ق. در مرسیة متولد شد و با اینکه پدرش نایب السلطنه آنها بود وی به تصوف و حکمت و طب پرداخت.و سپس به حج رفت و ساکن شام گشت و به سال 699 هَ. ق. در دمشق درگذشت. او را به ضلالت و پیروی از وحدت وجود متهم کرده اند. ( از الاعلام زرکلی ج 2 ص 221 بنقل از القلائد الجوهریة و شذرات الذهب و فوات الوفیات ).
مرسی. [ م ُ ] ( اِخ ) لقب محمدبن جعفربن احمدبن خلف بن حمید بلنسی مرسی ، مکنی به ابوعبداﷲ از ادیبان اندلس و عربی دان و آشنا به قرائتها. اصل او از «اسیلة» است و به سال 513 هَ. ق. متولد گشت و مدتی عهده دار منصب قضا در بلنسیه بود و به سال 586 هَ. ق. در مرسیة درگذشت. او راست : شرح الایضاح از فارسی ، شرح الجمل از جرجانی که هر دو در علم نحو است. ( از الاعلام زرکلی ج 6 ص 300 بنقل از بغیةالوعاة و کشف الظنون ).

معنی کلمه مرسی در فرهنگ معین

(مِ ) [ فر. ] (فعل . ) متشکرم ، ممنونم .

معنی کلمه مرسی در فرهنگ عمید

متشکرم، ممنونم.

معنی کلمه مرسی در فرهنگ فارسی

نام یکی از رودهای بریتانیای کبیر که بدریای ایرلند میریزد. این رودخانه نواحی لانکشایر و منچستر را آبیاری میکند و طولش قریب ۱۱۳ کیلومتر است .
متشکرم ممنونم . توضیح این کلمه در زبان فرانسوی اسم است و در اصل به معنی لطف و مرحمت می باشد و نیز در هنگام تشکر بکار میرود و درین صورت جای جملهای را میگیرد .
لقب محمد بن جعفر بن احمد

معنی کلمه مرسی در دانشنامه عمومی

مرسی (الجزایر). مرسی ( به عربی: المرسى ) یک شهرداری در الجزایر است که در استان الشلف واقع شده است.
مرسی (ترانه). «به من رحم کن» ( به انگلیسی: Mercy ) تک آهنگی توسط خواننده و ترانه سرای کانادایی شان مندز برای دومین آلبوم استودیویی او ایلومینیت است که در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۶  ( ۲۰۱۶ - 10 - ۱۸ ) منتشر شد.
Mercy در این اهنگ به معنی رحم کردن است.
مرسی (شخصیت اورواچ). مِرسی ( به انگلیسی: Mercy ) یک شخصیت قابل بازی در بازی ویدئویی اورواچ ساخته بلیزارد انترتینمنت است. در جهان خیالی بازی، مرسی یک دکتر سوئیسی به اسم آنجلا زیگلر ( به انگلیسی: Angela Ziegler ) است که پشتیبانی پزشکی تیم اورواچ را انجام می دهد. در گیم پلی، او در کلاس پشتیبانی قرار می گیرد که می تواند هم تیمی هایش را شفا داده و قدرت آسیب را افرایش دهد و هم تیمی های مرده را زنده کند. مرسی یکی از محبوب ترین شخصیت های بازی است که در طول بتا، توسط بازیکنان به پر انتخاب شده ترین شخصیت پشتیبان بدل شد. توانایی زنده کردن مرسی مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت به طوری که باعث بازطراحی توانایی اش شد و بلیزارد تلاش زیادی کرد تا او را بیشتر به یک قهرمان قابل بازی تبدیل کند. لوسی پول صداپیشه مرسی است.
در اورواچ، مرسی در کلاس پشتیبان طبقه بندی می شود. مرسی مجهز به «عصای چاوش» و «کادوکئوس بلستر» است. عصای چاووش او دارای دو حالت شلیک است: آتش اول هم تیمی را شفا می دهد و باید به آن متصل شود. آتش ثانویه نوعی افزایش دهنده آسیب هم تیمی است. مرسی یک تپانچه کوچک به اسم Caduceus Blaster دارد که می تواند از فاصله نزدیک آسیب برساند، اما از فاصله دور ضعیف است. اگر بازیکن مرسی فقط با اسلحه خود شلیک کند و به شفا رساندن هم تیمی خود نپردازد، Battle Mercy نام می گیرد که بسیاری از بازیکنان این موضوع را مورد تمسخر قرار می دهند.
توانایی های دیگر مرسی «فرشته نگهبان» و «نزول فرشته ای» است. مرسی می تواند از توانایی فرشته نگهبان برای پرواز مستقیم به سمت یک هم تیمی استفاده کند یا به سرعت فرار کند یا نزدیک یک هم تیمی شود. مرسی همچنین می تواند از توانایی Angelic Descent برای کاهش سرعت سقوط خود استفاده کند. توانایی «رستاخیز» مرسی به او اجازه می دهد تا هم تیمی تازه درگذشته را زنده کند. این توانایی ریسک بالایی دارد و مرسی را برای چند ثانیه در معرض آسیب رساندن قرار می دهد و ۳۲ ثانیه کول دون دارد. توانایی Ultimate او «والکری» است که به مرسی امکان پرواز در تمام جهت ها را برای پانزده ثانیه می دهد. همزمان با فعال شدن Ultimate مرسی، نوار سلامتی او ترمیم می شود و دامنه اسلحه اش افزایش و و مهمات او بی نهایت می شود.
در دنیای خیالی اورواچ، نام واقعی مرسی «آنجلا زیگلر» با ۳۷ سال سن است و پایگاه عملیاتی وی در زوریخ سوئیس ذکر شده است. بیوگرافی مرسی او را به عنوان «یک درمانگر بی همتا، یک دانشمند درخشان و یک مدافع سرسخت صلح» توصیف می کند. در جهان بازی مرسی در مقام رئیس تحقیقات پزشکی حضور دارد که وابسته به اورواچ است، و به عنوان یک «پزشک میدانی» و «نیروی امدادی» با آنها فعالیت می کند. مرسی پس از به دست آوردن مقام رئیس یک بیمارستان برجسته در سوئیس، به این سمت ها در اورواچ صعود کرد، سپس موفقیت اش در زمینه زیست نانوفناوری باعث جلب توجه اورواچ شد. مرسی با شیوه های نظامیگری اورواچ مخالف بود اما از منابع آنها برای توسعه لباس سریع خود به اسم swift–response استفاده کرد. مرسی، علی رغم کمک های پزشکی، با مافوق خود و دیگران در اورواچ در تضاد بود. مرسی در بیوگرافی داستانی گنجی ( یکی از قهرمانان بازی ) نیز آمده، در یک سطر داستان آمده: «هانزو معتقد بود که او برادرش را کشته است، اما گنجی توسط اورواچ و مداخله دکتر آنجلا زیگلر نجات یافت. »
مرسی (شکلات). مرسی ( فرانسوی به معنی تشکر ) نام یکی از محصولات شکلاتی ای است که توسط شرکت آلمانی آوگوست اشتورک تولید می شود. مرسی در سال ۱۹۶۵ بنیادگذاری شده است. شکلات ها بسته بندی سفیدرنگ دارند و در مزه های مختلف عرضه می شوند. هر مزه بسته بندی مخصوص به خود را دارد. بر روی جلد آن واژهٔ «مرسی» که در زبان فرانسه به عنوان تشکر به کار می رود و به زبان فارسی هم راه یافته است، به گونه ای نوشته می شود که بر روی آن نقطه به شکل یک قلب قرمز نمایان باشد. «مرسی» در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به فروش می رسد.
مرسی (فیلم ۲۰۱۷). روزهای من با مرسی ( انگلیسی: My Days of Mercy ) یک فیلم در ژانر درام رمانتیک به کارگردانی تالی شالوم ازر و محصول سال ۲۰۱۷ آمریکا و انگلستان است. فیلم نامه این فیلم توسط جو بارتون نوشته شده است. کیت مارا و الن پیج ستارگان اصلی فیلم هستند. این دو به غیر از بازی در نقش اصلی، تهیه کنندگان فیلم نیز هستند. ایمی سایمتز، برایان گراتی و الیاس کوتیاس از دیگر بازیگران فیلم هستند. فیلم داستان دختری به نام لوسی ( پیج ) را دنبال می کند که در حساس ترین مراحل زندگی خانوادگی خود عاشق دختری به نام مرسی ( مارا ) می شود که او را با چالش هایی جدید با خانواده مواجه می کند.
مرسی نخستین بار در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۱۷ در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو به روی پرده رفت. اکران فیلم به دلایل مختلف عقب افتاد و با نزدیک به دو سال تأخیر در تاریخ ۵ آوریل ۲۰۱۹ توسط لاینزگیت فیلمز اکران شد. فیلم با تحسین منتقدان همراه بود و در زمینه اجرای پیج و مارا مورد تحسین قرار گرفت.
معنی کلمه مرسی در فرهنگ معین
معنی کلمه مرسی در فرهنگ عمید
معنی کلمه مرسی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه مرسی در دانشنامه عمومی

معنی کلمه مرسی در ویکی واژه

برای بیان تشکر و امتنان به کار مبیرود، متشکرم، ممنونم. مرسی اصطلاح دو کلمه ای کهن بوده و در زبان معیار باستان به حاکم، کدخدا، و پیشوا اطلاق می‌شده، سی به معنی آقا، پیشوا یا سیّد بود.

جملاتی از کاربرد کلمه مرسی

داشت به آغوش خودش تا به دیر سیر نشد، چون شود از عمرسیر؟!
یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْساها الساعة هاهنا السّاعة الّتی یموت فیها الخلق، و معنی مرسیها مثبتها. یقال: رسا الشّی‌ء یرسو اذا ثبت، فهو راس، و کذلک «جبال راسیات» ای ثابتات، و ارسیته اذا اثبته، و المعنی: یسئلونک عن السّاعة متی وقوعها؟ میگوید: از تو می‌پرسند ای محمد! که قیامت کی خواهد بود؟ و آن قریش بودند که می‌پرسیدند، و بقولی جهودان پرسیدند. ربّ العالمین گفت: قل یا محمّد! إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یعلمها غیره. همانست که آنجا گفت: إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ، و مصطفی را گفتند: اخبرنی عن السّاعة. جواب داد که: «ما المسؤل عنها بأعلم من السّائل».
به سیلی ماند ار مرسیل را یشک و سرو باشد به کوهی ماند ار مرکوه را جان و روان باشد
اتلرد، ارباب مرسیا (یا لرد مرسیا؛ درگذشته ۹۱۱ م) اندکی پس از مرگ آخرین پادشاه مرسیا، سئولوُلف دوم، در سال ۸۷۹ فرمانروای مرسیا شد. حکومت اتلرد به نیمه غربی مرسیا محدود میشد، چون شرق مرسیا به عنوان بخشی از دانلاو تحت فرمان وایکینگ ها بود.  اصل و نسب او مشخص نیست. او احتمالاً رهبر تهاجم ناموفق مرسیایی ها به ولز در سال ۸۸۱ بود و اندکی پس از آن با پادشاه آلفرد کبیر فرمانروای وسکس پیمان بست و متحد شد. این اتحاد با ازدواج اتلرد با دختر آلفرد یعنی اتلفلد، تثبیت شد.
دل ارباب هوس هر نفسی در جایی است کی سگ هرزه مرس با مرسی می سازد؟
بیمارستان کودکان مرسی اسپانسر مالی عمده این ورزشگاه است.
قصاب نفس بسته به پای صد آرزوست این سگ همیشه در مرسی جلوه می‌کند
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال قره‌باغ، باشگاه فوتبال ژلیزنیچار سارایوو، و باشگاه فوتبال مرسین اشاره کرد.
عقل چون مرسیرتت را چاکریها کرده بود کرد چون خلقت امید هر یکی زیشان روا
با بهائی بگو که با سگ نفس تا به کی بهر هیچ در مرسی
المرسی (به عربی: المرسى) یک شهرداری‌های الجزایر در الجزایر است که در ناحیه بن عزوز واقع شده‌است.
کر و فر ابنای زمان هیچ ندارد جزآنکه‌گسسته‌ست فسار و مرسی چند
گهی بساید مرسیم ساده در هاون گهی ببیزد الماس سوده در غربال
رژیم ویشی سیاست بی‌طرفی را انتخاب کرد با این وجود طولی نکشید که بریتانیا به بمباران شهرهای تحت حکمرانی این رژیم پرداخت از جمله بمباران بندر مرسی الکبیر در شمال آفریقا (که موجب خسارات و تلفات سنگینی برای نیروی دریایی فرانسه شد).
در ۱۹۸۴ و پس از انتشار آلبوم قسم را نشکن و در میان برگزاری تور اجرای زنده، کینگ و دو نفر دیگر از اعضا مرسی‌فول فیت (هانسن و دنر) از گروه جدا شدند و گروهی با نام کینگ دایموند را تشکیل دادند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده است می‌توان به باشگاه فوتبال الملعب تونس، باشگاه فوتبال بالمرسی، و باشگاه فوتبال نجران عربستان سعودی اشاره کرد.
مرسیف راکه دیده زغیر تو باد کور دل کار چشم کرده بصیرت بصرشده
سانگو که فارغ‌التحصیل رشته اپرا از دانشگاه مرسین است بعد از پشت سر گذاشتن کلاس‌های بازیگری، به بازی در سریال‌های تلویزیون ترکیه پرداخت.