زنگو

زنگو

معنی کلمه زنگو در فرهنگ اسم ها

اسم: زنگو (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: zango) (فارسی: زَنگو) (انگلیسی: zango)
معنی: از شخصیتهای شاهنامه، نام دلاوری تورانی، همچنین نام یکی از سرداران خسروپرویز پادشاه ساسانی

معنی کلمه زنگو در دانشنامه عمومی

زنگو (سرایان). زنگو روستایی در دهستان سه قلعه بخش سه قلعه شهرستان سرایان استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۵۵۵ نفر ( در ۱۶۶ خانوار ) بوده است.
زنگو (سلماس). زنگو، روستایی است از توابع بخش کوهسار و در شهرستان سلماس استان آذربایجان غربی ایران.
این روستا در دهستان چهریق قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۰۸نفر ( ۳۸ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه زنگو در ویکی واژه

رود زنگو؛ مترادف با رود رازدان جاری در ارمنستان.

جملاتی از کاربرد کلمه زنگو

می‌زند نعره‌های پنهانی ذره ذره چو مرغ مرزنگوش
در زنگولهٔ نشید دانی گفتم چه دهند از این فسوست
مهره شیشه‌ای چشم می‌گذاشتند. زنگوله به آن می‌آویختند و آن را به سر چوبی قرار می‌دادند.
چو زنگولهٔ گرد و کلباد را سپهرم که بد روز فریاد را
آندرونیکی زنگو کمتر از یک سال پس از اعلام استقلال آلبانی در ۲۶ مه ۱۹۱۳ در کورچه به دنیا آمد. پدرش ونگل زنگو بود و خواهرش، سوفیا که در سال ۱۹۱۵ به دنیا آمد.
این مسیر حدفاصل پل زنگوله - سه‌راهی دشت نظیر و مرزن آباد به طول تقریبی ۵۱کیلومتر براساس مطالعات جدید است (طبق مطالعات قبلی طول این قطعه۴۷کیلومتر بوده‌است). مسیر دارای دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌گردد. در حال حاضر این قطعه در حال راهیابی و تعیین مسیر توسط چند شرکت راهسازی می‌باشد تا مطالعات این مسیر به پایان برسد. در روز ۱۵ تیر ۱۴۰۲، با دستور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی این قطعه آغاز شد.
به چین مهتری بود حسنوی نام دگر سرکشی بود زنگوی نام
بر سرم یک دسته مرزنگوش بود کرد مرزنگوش را سحرش سمن
از یشت‌ها سومین یشت به نام او نامیده شده و از نیایش‌ها نماز اشم وهو که از نیایش‌های مهم مزدیسنا است و از گل‌ها گل مرزنگوش که گلی خوشبو است به او منسوب می‌شود.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، در تاریخ چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷، حدود ۱۷۰ کارگر قراردادی شرکت «تالون»، دریافت مطالبات مزدی سال جاری دست از کار کشیده‌اند. این سومین روز متوالی از اعتصاب آن‌ها بود. شرکت تالون یکی از پیمانکاران پروژه آزادراه تهران - شمال است. کارگران قراردادی این شرکت در تماس با ایلنا گفتند که از روز دوشنبه - ۵ آذرماه - دست از کار کشیده و در مقابل کارگاه مرکزی در منطقه «پل زنگوله» جاده چالوس تجمع کرده‌اند. اعتراض این کارگران به دلیل عدم دریافت ۴ ماه مطالبات مزدی سال جاری و عیدی است.
از آنکس که او یار بندوی بود به نزدیک گستهم و زنگوی بود
استان قره‌بوک در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد. چهار شهرستان قره‌بوک، افلانی، زعفران‌بلو و ینیجه این استان پیش از آن تاریخ جزئی از استان زنگولداغ بودند و دو شهرستان اسکی‌بازار و اواجیق آن نیز پیش از آن جزئی از استان چانقری به‌شمار می‌آمد.
زلف مرزنگوش را دور قبول با سری شد با سر گیسوی تو
ورق گل بدریده ست صبا تا بدید آن خط چون مرزنگوش
جعد بر جعد بسته مرزنگوش دیلم آسا فکنده بر سر دوش
یکی درویشی رات چیزی داد. گفت، «بگذار و نگاه کن. اگر قدر من در دل تو بیشتر خواهد شد که قبول کنم تا قبول کنم». سفیان از کسی چیزی نستدی و گفتی، «اگر دانمی که بازنگوید بستانمی». یعنی که لاف زند و منت نهد. و کس بودی که از دوستان خاص بستدی و از دیگران نستدی. و همه از منت حذر کردندی. بشر حافی می گوید که از هیچ کس سوال نکردم مگر از سری سقطی که زهد وی دانسته بودم که بدان شاد شود که چیزی از دست وی بیرون شود.
در آزمایشی دیگر، معتقدین نیز گزارش داده بودند که زنگوله ای ثابت مانده‌است و اعتقاد خود را مبنی بر اینکه ادعاهای جعلی حاوی پدیده‌های ماوراءالطبیعه است ابراز داشتند. این آزمایش‌ها به شدت مفهوم این عقیده را تأیید می‌کنند که در اتاق برگزاری، معتقدین برای پیشنهادهایی که با اعتقاد آن‌ها به پدیده‌های ماوراءالطبیعی سازگار است، از شک گرایان قابل پیشنهادترند.
رودخانه‌هایی که از کبیرکوه و سایر کوه‌های شرق و شمال شرقی ایلام سرچشمه می‌گیرند و شعبات اصلی رودخانه سیمره در ایلام را تشکیل می‌دهند عبارتند از: رودهای «چزمان»، «چناره»، «شیروان و چرداول» آب «شیخ مکان»، «رود سیکان»، «آب زنگوان».