لذت
معنی کلمه لذت در فرهنگ معین
معنی کلمه لذت در فرهنگ عمید
۲. گوارایی.
۳. خوشی
معنی کلمه لذت در فرهنگ فارسی
( اسم ) ۱- خوشی مقابل الم : ای روح بخش بی بدل وی لذت علم و عمل باقی بهانه است و دغل کاین علت آمد و ان دوا . ( دیوان کبیر ۴ : ۱ ) توضیح .۱ در تداول آنرا بکسر اول تلفظ کنند . توضیح .۲ لذت و الم از بسیط ترین و مجردترین کیفیات نفسانی هستند و ازین رو تعریف آنها غیر ممکن است بعلاوه بتعریف نیازمندی ندارند زیرا همه کس آنها را می شناسد و هر لحظه ادراک کرده یا میتواند ادراک نماید . توضیح .۳ لذت عبارت از ادراک ملایم باطبع است در مقابل الم که ادراک منافر باطبع است . در اینکه لذت و الم از امور حقیقی ثابت و متقرر هستند یا از امور نسبی و اعتباری اختلاف است .زکریای رازی گوید : لذت والم خروج از حال طبیعی هستند . قطب الدین گوید : لذت ادراک و نیل باشد وصول چیزی را که نزد مدرک کمال چیز باشد . هر یک از لذت و الم بر چهار قسم است . بعبارت دیگر لذت و الم برحسب قو. مدرکه منقسم شوند به عقلی وهمی حسی خیالی . اخوان الصفائ گویند : لذت و الم دو نوعند : جسمانی و روحانی . خواج. طوسی گوید : لذت بر دو قسم است : لذت فعلی و لذت انفعالی . یا لذت انفعالی . لذتی است که در آن انفعال باشد مانند لذت زنان از معاشرت مردان و آن سریع الزوال است . یا لذت حسی . لذتی است مانند تکیف عضو لمس کننده بکیفیت ملموس و شامه بکیفیت مشموم و ذایقه بشیرینی و غیره . یا لذت خیالی . لذتی است مانند تخیل لذات حاصل یا آنچه که امیدوار بحصول آنند بر اثر پیروزی در انتقام و غیره . یا لذت شهوانی ( شهوی ) . لذتی که از مباشرت و آرمش حاصل شود . یا لذت عقلی . عبارت از مدرکات و اموری است که برای جوهر عقلی لذت آور است که کمال او باشد و رسیدن بکمال عقلی خود . یا لذت فعلی . لذتی است که در آن فعل باشد مانند لذت مردان از مباشرت زنان . یا لذت وهمی . توهمات نافع و آرزوهای شیرین راگویند توضیح .۴ لذت خوشیی است که پس از شناسایی و معرفت عارف را دست میدهد و ابن سینادر اشارات ذیل النمط التاسع فی مقامات العارفین بان اشاره کرده است : و چون ریاضت از این بگذرد و به نیل رسد سر باطن او آینه ای زدوده شود که در برابر حق داشته وواو در آن آثار حق مشاهدت میکند و گویی آن لذات بزرگ بروی میریزند و بخود خرم میباشد . ۲- مز. خوش .
معنی کلمه لذت در دانشنامه عمومی
تجربهٔ لذت، تجربه ای ذهنی است و افراد مختلف، انواع و مقادیر متفاوتی از لذت را در شرایط یکسان تجربه خواهند کرد. بسیاری از تجربه های لذت بخش با ارضای محرکه های زیستی اساسی، همچون خوردن، ورزش یا رابطهٔ جنسی در ارتباط هستند. دیگر تجربه های لذت بخش با تجارب اجتماعی و محرکه های اجتماعی همچون تجربهٔ احساس فخر، سرشناسی، و خدمت در ارتباط هستند. تقدیر از بابت آثار و فعالیت های فرهنگی همچون هنر، موسیقی، و ادبیات اغلب لذت بخش هستند.
در سال های اخیر، پیشرفت های قابل توجهی در شناخت مکانیسم های مغز که زمینه ساز لذت هستند، صورت گرفته است. یکی از اکتشافات کلیدی توسط کنت بریج انجام شد که نشان داد لذت تجربه ای یگانه نیست. بلکه، لذت از چندین فرایند مغزی شامل علاقه، تمایل، و فراگیری تشکیل شده است که توسط شبکه های مغزی مجزا، هرچند همپوشان، پشتیبانی می شوند. به طور خاص این پژوهش با بهره گیری از واکنش های عینی لذت محور در انسان ها و دیگر حیوانات صورت گرفته است، مثلاً بررسی حالات چهرهٔ مربوط به 'علاقه' و 'عدم علاقه' به ذوقیات همسان میان انسان و بسیاری از دیگر پستانداران.
لذت (آلبوم چندآهنگه). لذّت ( به انگلیسی: Delight ) دومین آلبوم چندآهنگه خوانندهٔ کره ای بک هیون است که در ۲۵ مهٔ ۲۰۲۰، توسط اس ام اینترتینمنت منتشر شد. این آلبوم دارای هفت قطعه است که تک آهنگ لید «آب نبات» را نیز شامل می شود. پیش فروش آن از ۶ مه آغاز شد و در سه نسخهٔ دارچین، [ پ ۱] عسل[ پ ۲] و نعناع[ پ ۳] در دسترس می باشد.
↑ Cinnamon ↑ Honey ↑ Mint ↑ Candy ↑ R U Ridin'? ↑ Bungee ↑ Underwater ↑ Poppin' ↑ Ghost ↑ Love Again
لذت (فیلم ۱۹۸۵). لذت ( ایتالیایی: Il piacere ) یک فیلم اروتیک درام ایتالیایی است که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد.
• گابریله تینتی
• لی لی کاراتی
• لورا خمسر
• داگمار لاساندار
• موریس پولی
• دومیتیان آرکانجیلی
معنی کلمه لذت در دانشنامه اسلامی
مساله سعادت جدای از لذت نیست، حقیقت سعادت، بازگشتن به این است که انسان لذت دائمی و فراگیر داشته باشد، خوشبختی و سعادت چیزی جز این نیست که انسان بتواند لذت دائمی و پایدار و همه جانبه ببرد، و این که لذت و سعادت را با هم ذکر می کنیم به خاطر همین است.واژه های کلیدی که در این موضوع قابل توجه است عبارت است از لذت، سعادت و خوشبختی فطرت، لذات دنیایی و لذات آخرتی، پایداری و حقیقت لذت ها و سعادت ها.
لذت و سعادت از دیدگاه قرآن کریم
با بررسی آیات قرآن کریم در ارتباط با لذت و سعادت انسان برای ارائه دیدگاه قرآن درمی یابیم که قرآن کریم نه تنها این میل طبیعی انسان را انکار نمی کند، بلکه یک سلسله از تعالیم خود را براساس آن مبتنی می کند، یعنی وقتی انسان را به پیروی از دستورهای خدا تشویق می کند وعده می دهد که اگر این راه را بپیمایید به لذت و سعادت می رسید، و همین طور کسانی را که از این راه سرپیچی می کنند به دوری از لذات و ورود به عذاب و درد و بدبختی، تهدید می کند. سراسر قرآن آکنده از بشارت به سعادت و لذت، و انذار از عذاب و شقاوت است. در همه مواردی که تعبیرهای سعادت، فلاح، فوز، فرح و امثال آنها در آیات به کار رفته معنایش همین است که چون طالب سعادت و فوز و کامیابی و خوشبختی است باید به دستورهای دینی عمل کند تا به آن فوز مطلوب برسد.علاوه بر بیانات کلی که در این زمینه هست و نیز انواع بشارت هایی (بشارت های قرآنی) که به نعمت اخروی و دنیوی داده شده یا انذارهایی (انذارهای قرآنی) که از عذاب های دنیوی و اخروی شده، در بعضی از موارد تعبیر (لذت) به کار برده شده است. در قرآن آمده است: «فیها ما تشتهیه الأنفس و تلذ الاعین؛ » و در جای دیگر قرآن آمده «وانهار من خمر لذه للشارین؛ » بهشتی که ما به شما وعده می دهیم و پاداش کارهای خیرتان می باشد جایی است که هرچه دلتان می خواهد در آنجا هست هرچه اشتها دارید (اشتها و شهوت از یک ماده است) هرچه دوست دارید و هرچه میل به آن دارید و هرچه چشم هایتان از آن لذت می برد در آنجا هست (وتلذ الاعین) پس، این که شما طالب لذت باشید عیبی ندارد و چون شما فطرتاً طالب لذت هستید خدا شما را به چیزی که لذت فوق العاده ای دارد وعده می دهد.قرآن در مدح کسانی که عبادت و شب زنده داری می کنند می فرماید: «فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قره اعین؛ یک چشم روشنی برای ایشان پنهان شده که دیگران اطلاع ندارند و هیچ کس نمی تواند بفهمد که آن چه چیزی است».تعبیر سعادت هم در یک مورد هست: «اما الذین سعدوا ففی الجنه؛ » و در مقابلش هم «فامّا الذین شقوا ففی النار لهم فیها زفیر و شهیق؛ » همین طور در اوصاف بهشت آمده است که (در آنجا رنج و سختی نیست، «لایمسنا فیها نصب و لایمسنا فیها لغوب؛ ») آن هم بعد منفی قضیه است. هریک از این گرایش ها مزدوج هستند: یک جهت اثباتی دارند و یک جهت غیراثباتی، یک قطب مثبت دارند و یک قطب منفی، لذت طلبی در مقابلش فرار از رنج و الم و سختی است. شما که طالب آن گونه زندگی هستید که خالی از رنج و مشقت باشد این زندگی در آخرت برای مومنین فراهم می شود. هم چنین تعبیر حیات در آیه «ولنحیینّه حیاة طیبه؛ » انسان را تشویق می کند که ایمان و عمل صالح داشته باشید تا خدای متعال حیات طیب و زندگی خوش و با لذتی به شما عطا فرماید. قرآن کریم مردم را به ایمان و عمل صالح دعوت می کند و به پاداش اخروی که لازمه اش سعادت و لذت است بشارت می دهد. پس چنین نیست که لذت طلبی فی حد نفسه یک امر نامطلوب باشد. پس مذمت لذت خواهی و لذت جویی برای چیست؟
علل نگرش منفی به لذت ها
مذمت هایی که درباره پیروی از لذت ها می شود از چند چیز نشات می گیرد. در این موضوع سه نکته قابل طرح است.
← نکته اول
...
جملاتی از کاربرد کلمه لذت
رخ بر رخ شکر بنه لذت بگیر و بو بده در دولت شکر بجه از تلخی جور فنا
ما لذتی ز خلوت و کثرت نمی بریم از خود گذشته را ز کنار و میان چه حظ؟
لیک لطفت لذتی دارد که ترسم یاد آن محو سازد از دل من وعده یومالحساب
نی مپندار که از دوری روی تو مرا راحت زندگی و لذت برنایی هست
تمام لذت عالم چو دانه و دام است خوش آن هما که بدین دام رو نمیآرد
تا برد لذتی از منظر چشم بههوا رفت در آن آتش خشم
آشنای لذت گفتار شو ای درای کاروان بیدار شو»
افراد پرهیزکار میتوانند بعد از مرگ به باغ عدن که همان بهشت نیکوکاران است بروند. آنها در آنجا لذت واقعی را که قابل شرح و توصیف نیست درک خواهند کرد و دوباره با کسانی که دوستشان دارند زندگی میکنند.
چرا چو زلف نیفتم به پای او صائب؟ مرا که لذت افتادگی بپا دارد
لذت عشقت نه تنها با دل ریش است و بس مرهم آسودگی هم خالی از درد تو نیست
بی ذوق را ز لذت تیغت چه آگهی؟ از حلق تشنه پرس که: آب زلال چیست؟
آل گفت «دقیقاً». «همچنین واقعیت دارد که من از هر دقیقه همکاری که میان ما بودهاست، لذت بردهام». بعداً او علاوه کرد، «در این نقطه فکر میکنم ما از هم جدا میشویم. امیدوارم به عنوان دوست به دو جهت مانع جنگ که ما را جدا میکند، از هم جدا شویم. لطفاً به یاد داشته باش که این یک تصمیم شخصی نیست». او تکرار کرد. «من به موضع تو احترام دارم و به تو خوبی آرزو دارم. وظیفه من چیز دیگریست». ما با هم دست دادیم و دیگر هرگز او را ندیدم.
و از آنان باش که زندگی را در لذتها و خطرات میگذرانند.