طوع

معنی کلمه طوع در لغت نامه دهخدا

طوع. [ طُوْ وَ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ طائع. ( منتهی الارب ). رجوع به طائع شود.
طوع. [ طَ ] ( ع مص ، اِمص ) فرمان برداری. فرمان برداری کردن. ( زوزنی ) ( تاج المصادر ) ( منتهی الارب ). فرمان بردن. ( منتخب اللغات ). فرمان کردن. ( دهار ). منقاد شدن. ( منتهی الارب ). اطاعت. فرمانبری. اختیار: بالطوع و الرغبة. مقابل کره. دلخواه :
هنوز پیشرو روسیان بطوع نکرد
رکاب او را نیکو به دست خویش بشار.فرخی.فلک چو دید قرار جهانیان بر تو
قرار کرد و جهانت بطوع کرد اقرار.؟ ( از تاریخ بیهقی ص 279 ).خطی داده اند بطوع و رغبت که سیصدهزار دینار بخزانه معمور خدمت کنند. ( تاریخ بیهقی ). یک یک ضیاع را نام بر او[ حسنک ] خواندند اقرار کرد به فروختن آن به طوع و رغبت. ( تاریخ بیهقی ص 182 ). خطی داده اند [ حصیری و پسرش ] بطوع و رغبت. ( تاریخ بیهقی ص 167 ). گفت آنچه نسخت کرده شده است خواستنی است از آمل تنها اگر بطوع پذیرفتند فبها و نعم. ( تاریخ بیهقی ص 469 ). اندیشم که اگر بطوع خطبه نکنم الزام کند. ( تاریخ بیهقی ص 685 ). یا چنان بطوع و رغبت که نهاده بودند خطبه باید و یا نثاری و هدیه ای بتمام باید فرستاد چنانکه فراخور ما باشد. ( تاریخ بیهقی ص 689 ).
چرا ورا کت او کرد این بلند ایوان
به طوع و رغبت ای هوشیارنَپْرستی.ناصرخسرو.گیتی او را بجان رهین گشتی
دولت او را بطوع رام شدی.مسعودسعد.به طوع و طبع کند ناصر تو را یاری
بجان و تن ندهد حاسد تو را زنهار.مسعودسعد.وآن کس که راه خدمت و طوع تو نسپرد
جان و تنش به تیر بلا پی سپر شود.مسعودسعد.زهی جهان هنر کز جهان هنرمندان
همی کنند بطوع آستان تو بالین.سوزنی.بعضی از فیلان ایشان به دست آوردند و بعضی بطوع با رابط سلطان می آمدند و ایشان را خدای آور نام نهادند. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 418 ).
این چهل روزش بده مهلت بطوع
تا سکالد مکرها او نوع نوع.مولوی.نیست تخصیص خدا کس را بکار
مانع طوع و مراد و اختیار.مولوی. || ( ص ) فرمانبردار: هو طوع ٌ لک ؛ او مطیع و فرمانبردار توست. ( منتهی الارب ).
- طوعاً اَم ْ کُرْهاً ؛ خواه و ناخواه. قدری خوش و قدری ناخوش. ترجمه خواه و ناخواه. ( آنندراج ) : حکم سما را چه توان کرد که طوعاً او کرهاً واقع و مجری... ( ترجمه تاریخ یمینی ص 456 ). وزیر این سخن بشنید طوعاً و کرهاً بپسندید. ( گلستان ).

معنی کلمه طوع در فرهنگ معین

(طُ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) فرمان بردن . ۲ - (اِمص . ) فرمانبرداری .

معنی کلمه طوع در فرهنگ عمید

۱. اطاعت کردن، فرمان بردن، فرمان برداری.
۲. (صفت ) [مجاز] فرمانبردار، مطیع.

معنی کلمه طوع در فرهنگ فارسی

اطاعت کردن، فرمان بردن، منقادشدن، فرمانبرداری
۱ - ( مصدر ) فرمان بردن اطاعت کردن . ۲ - ( اسم ) فرمانبرداری اطاعت . یا به طوع و رغبت . به میل و اراده خویش .
جمع طائع

معنی کلمه طوع در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی تَطَوَّعَ: با میل ورغبت انجام دهد(از ماده طوع به معنی اطاعت است البته برای اطاعت مستحبی استعمال می شود.تطوع به معنای انجام عملی است که نفس آدمی از آن کراهت نداشته باشد و آن را دشوار نداند و داوطلبانه انجامش دهد ، و به همین جهت بیشتر در مستحبات استعمال میشود )
تکرار در قرآن: ۱۲۹(بار)
رغبت. میل. راغب گوید: طوع به معنی انقیاد است، طاعت نیز بدان معنی می‏باشد لیکن بیشتر در فرمانبرداری و اطاعت بکار رود .آن که در آسمانها و زمین است با رغبت یا کراهت به خدا تسلیم است. . بگو قسم نخورید کار جهاد اطاعت شناخته‏ای است. در آیه 81 نساء و 21 سوره محمد نیز «طاعة» خبر مبتدای محذوف است. تطوّع از باب تفعّل به قول راغب تکلّف اطاعت است و در متعارف به معنی تبرّع و انجام کار غیر واجب است طبرسی نیز تبرّع به نافله فرموده است ولی به نظرم تحمّل با رغبت بهتر است. . یعنی هر که کار خیر را به رغبت انجام دهد آن بهتر است. صوعّت در آیه . از باب تفعیل تفعیل است. و به معنی تسهیل و تزیین است یعنی نفسش قتل برادر را به او آسان کرد. از باب «طاعَ لَهُ الْمَرْتَعُ: اِتَّسَعَ». استطاعت: به معنی قدرت و طلب طاعت است ولی در قرآن پیوسته به معنی قدرت آمده و به قول راغب آن از قدرت اخصّ است. گاهی برای ثقیل بودن تاء آن را حذف می‏کنند مثل . ظاهراً این از طوع به معنی وسعت و آسانی است که در بالای نقل شد . * . آن در اصل متطوّعین به معنی با رغبت دهندگان صدقات است.

جملاتی از کاربرد کلمه طوع

قطوع مخروطی آپولونیوس که وی دربارهٔ آن‌ها بحث می‌کرد، تا مدت‌های مدید مورد قبول واقع نشد و عده‌ای از دانشمندان آن را فقط تمرینی برای ورزیدگی فکری در زمینه ریاضی می‌دانستند اما بعدها در زمان کپلر و نیوتون به اهمیت آن پی بردند. ریاضیدانان بزرگ و مشهور نام‌هایی برای این منحنی‌ها انتخاب کردند که هنوز نیز رواج دارد.
ابتدا گرده بینه‌ها یا مقطوعات چوبی در بخش چیپر به صورت چیپس درآمده و سپس چیپس‌ها در ریفاینر دفیبره می‌شوند. الیاف جداشده با چسب مخلوط گردیده و به رطوبت مناسب می‌رسند. مخلوط الیاف و چسب در فرمینگ به صورت کیک درآمده و در پرس فشرده می‌شوند.
بر غلامی که طوع خدمت توست خشم بی حد مران و طیره مگیر
دولت جوئی؟ بطبع حلقه بگوشست نصرت خواهی؟ بطوع بسته میانست
جدول ۶:درآمدهایی که مالیات آن‌ها قبلاً به صورت مقطوع پرداخت شده‌است
اقبال ازل به طوع و رغبت در شکل کلاه اوست مضمر
فتاده سایهٔ قدرت بر آسمان و به طوع چو سایه برده زمین بوست اختران به حباه
میوه زار کرمش نامقطوع میوه خوار حرمش ناممنوع
باز این منم نهاده سر طوع و بندگی در پای این سریر که با عرش همسر است
مرا ست آنخاطری کانچه اشارت کنم بطبع پیش آورد بطوع فرمان برد
این روستا در دهستان اسماعیلیه قرار دارد جمعیت نزدیک به هفت هزار نفر است. این روستا در نزدیکی مرکز استان خوزستان می باشد و بین دو روستا کریشان از سمت شهر و مقطوع است
در طبع هست خسرو گردون مطوعش در چشم هست گوهر گیتی محقرش
در دوره اشکانیان سیستم منظم هخامنشی برای اخذ مالیات از میان رفت و مالیات باز به‌شکل مقطوع از هر استان دریافت می‌شد. از تحولات این دوره ایجاد گمرکات بر سر مرزها بود.
این واژه‌ها عبارتند از: «فِعل»، «قَدر»، «وُسع»، «یُسر»، «عُسر»، «نِعمت»، «فَضل»، «سَبیل»، «کَلَف»، «طوع»، «وَرَث»، «عَمل»، «شَکل» و «طوق».
نام پنج انگشت را در سه زبان آرم به نظم اندرین مقطوعه کامد بهتر از زر سبیک
موافق با نظریات گولیاردها. حتی در آن زمان مراجعی بودند که ازدواج حکما را جایز نمی‌دانستند. هلوئیز خود در نامه‌ای خطاب به آبلارد برای اول بار عشقش را به او ابراز کرد و از او خواست تا فکر ازدواج را از سر بیرون کند. اما آبلارد مخفیانه در کلیسا ازدواجشان را با حضور کشیش فولبر رسمی کرد. اقوام هلوئیز پس از افشای خبر رابطه این دو، به آبلارد حمله کرده و او را مقطوع النسل ساختند.
المطالب العالیة بزوائد المسانید الثمانیة اثر ابن حجر عسقلانی در موضوع حدیث است. عسقلانی کتاب را به ۴۴ کتاب بخش‌بندی کرده و در هر بخش متناسب با موضوع نقل حدیث کرده‌است. در هر بخش ابتدا احادیث مرفوع، سپس موقوف و سپس مقطوع را نقل کرده‌است.
تویی که سجده جاه تو می برند به طوع سپاه دولت یک تاه و آسمان دو تاه
ابوالجود محمد بن لیث، معاصر بیرونی. ریاضی‌دان. از کارهای اوست: حل مسائل بیرونی به وسیلهٴ مخروطهای متقاطع. هفت ضلعی و نه ضلعی منتظم، طبقه‌بندی معادلات و تحویل آنها به قطوع مخروطی.
معانی القرآن و مقطوعُ القرآن و موصولُه، کتاب فِی القراءات، کتاب النوادر الکبیر و کتاب النوادر الأصغر، مختصر فِی النحو، اختلاف العدد، قصص الأنبیاء، الحروف و کتاب العدد، القراءات، المصادر، الهجاء و غیره.