صمات

معنی کلمه صمات در لغت نامه دهخدا

صمات. [ ص َ ] ( ع ص ، اِ ) شیئی اندک و حقیر. ( منتهی الارب ).
صمات. [ ص ِ ] ( ع اِمص ) نزدیکی : بات من القوم علی صمات ؛ ای بمرای و مسمع فی القرب. || نزدیکی انجام کار. ( منتهی الارب ).
صمات. [ ص ُ ] ( ع مص ) خاموش بودن. ( منتهی الارب ). خاموش شدن. ( مصادر زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ). || ( اِ ) آنچه بدان خاموش شوند. || سرعت تشنگی. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه صمات در فرهنگ معین

(صُ ) [ ع . ] (اِمص . ) خاموشی ، سکوت .

معنی کلمه صمات در فرهنگ فارسی

( اسم ) سکوت صمت خاموشی .
نزدیکی

معنی کلمه صمات در ویکی واژه

خاموشی، سکوت.

جملاتی از کاربرد کلمه صمات

اردشیر امیرارجمند در سال ۱۳۵۴ از دبیرستان کیهان تهران دیپلم ریاضی می‌گیرد، در سال ۱۳۵۷ مدرک لیسانس حقوق را از دانشگاه ملی (شهیدبهشتی کنونی)، در سال ۱۳۶۰ مدرک فوق لیسانس حقوق بین‌الملل را از دانشگاه استراسبورگ فرانسه و در سال ۱۳۶۹ مدرک دکترای حقوق بین‌الملل را از همین دانشگاه دریافت کرد. پایان‌نامه فوق لیسانس او در مورد «مصادره و ملی شدن اموال افراد» و تز دکترای او در زمینه «اعمال مقررات مخاصمات مسلحانه در دریا در زمان صلح و جنگ» بود.
طبق برنامه غرب سپاه پروسی متشکل از نیروهایی بود که در شرایط بحرانی به خدمت فراخوانده می‌شدند و هدف اصلی آن همکاری با سپاه ووچ و سپاه کراکوف تعیین گشته بود. با شروع مخاصمات این سپاه که متشکل از ۶ لشکر پیاده‌نظام، ۱ تیپ سواره نظام و ۱ گردان زرهی بود ایجاد شد و انتظار می‌رفت تا در برابر رخنه اصلی ارتش آلمان مقاومت کند. سپاه پروسی به دو گروه شمالی و جنوبی تقسیم شد که در جنوب ورشو مستقر گشتند تا آنگونه که مارشال ادوارد ریدز-اشمیگوی پیش‌بینی می‌کرد در برابر حمله نیروهای آلمانی از سمت ووچ به ورشو مقاومت کنند.
به نقل از خبرگزاری رویتر در ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۷ سرویس‌های امدادی ۸ کشته بر اثر بمباران هواپیماهای جنگی رژیم اسد که شامل ۵ کودک و ۲ بوده‌است را نتیجه نقض آتش‌بس و بعد از اعلان ترک مخاصمات در غوطه شرقی اعلام کردند.
در قطعنامه ۱۶۷۴ شورای امنیت سازمان ملل که در تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۰۶ به تصویب رسید، ضمن تایید «مفاد بند ۱۳۸ و ۱۳۹ سند نهایی اجلاس جهانی سال ۲۰۰۵ درخصوص مسئولیت نسبت به حفاظت از جمعیت‌ها در مقابل نسل‌کشی، جنایت جنگی، پاکسازی قومی و جنایت علیه بشریت»، شورای امنیت خود را موظف به اقدام برای حفاظت از غیرنظامیان در مخاصمات مسلحانه کرده است.