شیاطین
معنی کلمه شیاطین در لغت نامه دهخدا

شیاطین

معنی کلمه شیاطین در لغت نامه دهخدا

شیاطین. [ ش َ ] ( ع اِ ) ج ِ شیطان. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ). ابوشفقل ، ابولیلی ، ابوشفشاف ، ابناعیان از کنیه های اوست. ( ترجمان جرجانی ) ( دهار ) ( یادداشت مؤلف ). شیطانها. دیوها و جنها. ( ناظم الاطباء ). رجوع به شیطان شود :
تا بدانگه که سروکار شیاطین از نار
سجده بر آدم پیداشده از طین نکند
باد بر ملک بنی آدم فرمانش روا
که همی کار بفرمان شیاطین نکند.سوزنی.- اخوان الشیاطین ؛ برادران شیطان. مردم تبهکار : خزانه بیت المال مساکین است نه طعمه اخوان شیاطین. ( گلستان سعدی باب اول ).
- رؤوس الشیاطین ؛ نام گیاهی است. ( از اقرب الموارد ). درختی هست معروف در عرب قبیح المنظر آن را رؤوس الشیاطین گویند. ( تفسیر ابوالفتوح ج 8 ص 302 ). قوله تعالی : طلعها کاءَنَّه رؤوس الشیاطین. ( قرآن 65/37 ).
- شیاطین الانس ؛ اهل آراء فاسده که بدان اخلاق و آراء انس یافته و اتباع و پیروان خود را به اخلاق و آراء پست و فتنه انگیزی تشویق و ترغیب نمایند. ( فرهنگ علوم عقلی ، از اخوان ج 4 ص 58 ).
- شیاطین الرأس ؛ خشم و حالات هیجان نفس : «ترقصت شیاطین رأسی ». ( از اقرب الموارد ).
- شیاطین الفلا؛ تشنگی و عطش. ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه شیاطین در فرهنگ معین

(شَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ. شیطان ، اهریمنان .

معنی کلمه شیاطین در فرهنگ عمید

= شیطان

معنی کلمه شیاطین در فرهنگ فارسی

جمع شیطان
( اسم ) جمع شیطان اهریمنان .

معنی کلمه شیاطین در دانشنامه عمومی

شیاطین (فیلم ۱۹۷۳). شیاطین ( به فرانسوی: Les Démons ) یک فیلم سینمایی ترسناک محصول مشترک سینمای فرانسه و سینمای پرتغال به کارگردانی خسوس فرانکو است که در سال ۱۹۷۳ اکران شد.
داستان فیلم در مورد یک گروه از راهبه ها می باشد که توسط شیاطین تسخیر می شوند و در سیاه چاله ای مورد شکنجه آنها قرار می گیرند و . . .
شیاطین (فیلم ۱۹۸۵). شیاطین ( به ایتالیایی: Dèmoni ) یک فیلم ترسناک ایتالیایی محصول سال ۱۹۸۵ به کارگردانی لامبرتو باوا، تهیه کنندگی داریو آرجنتو با بازی اوربانو باربرینی و ناتاشا هووی است.
فیلم شیاطین در اکتبر ۱۹۸۵ توسط تیتانوس توزیع شد. دنباله آن در سال ۱۹۸۶ به نام شیاطین ۲ به کارگردانی باوا و تهیه کنندگی آرجنتو دنبال شد. سومین فیلم شیاطین با نام کلیسا ( فیلم ۱۹۸۹ ) به کارگردانی میکله سواوی منتشر شد.
دو دانشجوی دختر دانشگاهی که به همراه تعدادی از افراد به طور تصادفی، بلیط های رایگان برای نمایش یک فیلم مرموز دریافت می کنند، جایی که به زودی خود را در تئاتر با گروهی از شیاطین درنده به دام می افتند.
این فیلم در نه هفته در ژوئن و ژوئیه ۱۹۸۵ تصویربرداری شد.

معنی کلمه شیاطین در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:تسخیرشدگان

معنی کلمه شیاطین در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی شَّیَاطِینُ: شیطانها
معنی تَتْلُواْ: تلاوت می کنی - تلاوت می کند (مؤنث)(در جمله "تَتْلُواْ ﭐلشَّیَاطِینُ "شیاطین چون جمع مکسر است مثل مؤنث مجازی می ماند و چون جمله با فعل شروع شده آن را مفرد آورده اند.تلاوت همانطور که برخواندن الفاظ اطلاق میشود ، بر القاء معانی آن الفاظ نیز اطلاق میگردد...
معنی زَقُّومٍ: نام درختی است در جهنم میوه هایش همچون سرهای شیاطین است و جهنمیان مجبورند که از آن بخورند (زقوم نام درختی است که برگهایی کوچک و تلخ و بدبو دارد و چون برگ آن را بکنند در محل کنده شده شیری بیرون میآید که به هر جا از بدن آدمی برسد آنجا ورم میکند و این در...
ریشه کلمه:
شطن (۸۸ بار)
«شیاطین» از مادّه «شطن» جمع «شیطان» معنای وسیعی دارد و به معنای هر موجود سرکش و طغیانگر و موذی است، لذا در قرآن به انسان های پست، خبیث و طغیانگر نیز کلمه «شیطان» اطلاق شده است.
همان طور که در آیه، کلمه «شیطان»، هم به شیطان های انسانی و هم به شیطان های غیر انسانی که از نظر ما پنهانند، اطلاق شده.

معنی کلمه شیاطین در ویکی واژه

جِ. شیطان ؛ اهریمنان.

جملاتی از کاربرد کلمه شیاطین

مردی سفید پوش ایتالیایی است که یکی از اعضای سازمان مقابله با شیاطین و تهدید ژن شیطانی محسوب می‌شود.
از عشق و شیاطین دیگر رمانی از نویسنده کلمبیایی گابریل گارسیا مارکز است که نخستین بار در سال ۱۹۹۴ منتشر شد.
آیلت زورر (عبری: איילת זורר‎؛ زادهٔ ۲۸ ژوئن ۱۹۶۹) بازیگر اسرائیلی است. او به خاطر شرکت در فیلم‌هایی چون قطعات فراری ،مونیخ، فرشتگان و شیاطین، نقطه برتری و تراژدی‌های نینا به شهرت رسید. زورر موفق به دریافت جایزه از جشنواره فیلم اورشلیم و همچنین آکادمی اسرائیل برای ایفای نقش در فیلم تراژدی‌های نینا شده‌است.
هر آنکس را که دنیا دام باشد شیاطین جملگی بر بام باشد
آن شیاطین خود حسود کهنه‌اند یک زمان از ره‌زنی خالی نه‌اند
آنکه قهرش داد انجم را شیاطین افکنی وانکه لطفش داد آتش را سمندر پروری
جان شیاطین غم، سوخته گردد چو او از افق جام گرد، تاختنی چون شهاب
در فرهنگ‌هایی که خدای آبله را نمی‌شناختند، اغلب اعتقادی به شیاطین آبله وجود داشت که بر این اساس به دلیل ابتلا به این بیماری سرزنش می‌شدند. چنین باورهایی در ژاپن، اروپا، آفریقا و سایر نقاط جهان برجسته بود. تقریباً تمام فرهنگ‌هایی که به شیطان اعتقاد داشتند نیز معتقد بودند که از رنگ قرمز می‌ترسد. این منجر به اختراع به اصطلاح درمان قرمز شد که در آن بیماران و اتاق‌های آنها به رنگ قرمز تزئین می‌شد. این رسم در قرن دوازدهم به اروپا گسترش یافت و (در میان دیگران) چارلز پنجم فرانسوی و الیزابت اول از انگلستان آن را انجام دادند. از طریق مطالعات نیلز ریبرگ فینسن که نشان می‌داد نور قرمز باعث کاهش زخم می‌شود، اعتبار علمی به دست آورد، این باور حتی تا دهه ۱۹۳۰ ادامه داشت.
بگرد خرمن گل خارها دمیده چنان که شد صفوف شیاطین بحول نارجثی
قالُوا بَلْ وَجَدْنا آباءَنا کَذلِکَ یَفْعَلُونَ یعبدون الاصنام فاتبعناهم، انّما کنی عنهم بکنایة العقلاء لانّه کان فی جملة المعبودین من یعقل کالملائکة و شیاطین الانس و الجنّ.
مسیحیت، شاخه‌ای از همین یهودیت آخرالزمانی متأثر از ایرانیان بوده است و نبرد کیهانی خیر و شر در عهد جدید هم دیده می‌شود. دیدگاه‌های مرسوم مسیحیانِ بعدی در ربط با بهشت و جهنم ریشه در عهد جدید ندارد. با این حال، اهمیت آن دسته از اعتقادات یهودیت که بیشتر مدیون دین زرتشتی است — مانند فرشتگان، شیاطین، بهشت و جهنم، و آخرالزمان — اهمیت خود را در طی قرون آتی میان یهودیان از دست دادند و دیگر در جریان اصلیِ یهودیان مورد تأکید قرار نمی‌گیرند، اگرچه همچنان ادامه دارند و در میان فرقه‌هایی مثل یهودیت حسیدی زنده هستند.
طلسمهای مانع آل، مانند دیگر طلسمها برای دیگر شیاطین است.
مرا وارهان زین شیاطین انسی بدانش زبون و بدنیا ستمگر
زبهر قهر شیاطین مه صیام رسید که تا بدان دل اسلام شاد کام کند
به شرط آنکه چو ما بندگان پاک ضمیر که بهر دفع شیاطین دولتیم شهاب
یکی محفل آراستند از شیاطین نه شیطان جان، بلکه اشباه انسان
معلوم نیست ابلیس فرشته ای بود که تبدیل به دیو شد یا دیو. شیاطین ممکن است قبل از بیرون راندن، فرشتگان بوده‌اند، یا شیاطین یک بار در خدمت خدا بوده‌اند تا اینکه ابلیس از بهشت اخراج شد.
اسکورپیون وقتی ماسک بر صورت دارد، در ظاهر مثل یک انسان عادی است اما این تنها یک خیال است و تنها استخوان‌های او از فرم اصلی‌اش باقی مانده که گاهی مشتعل می‌شوند. با این حال در صورتی که او بر شیاطین خود پیروز شود می‌تواند ظاهر انسانی خود را به‌طور کامل بازیابد.