شریفه

معنی کلمه شریفه در لغت نامه دهخدا

( شریفة ) شریفة. [ ش َ ف َ ] ( ع ص ) مؤنث شریف. ( ناظم الاطباء ). وجیهه. ( یادداشت مؤلف ). مؤنث شریف. ج ، شَرائف ، شَریفات. ( اقرب الموارد ). رجوع به شریف شود.
شریفة. [ ش َرْ ی َ ف َ ] ( ع مص ) بریدن شریاف کشت را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). بریدن شریاف و برگهای کشت گیاه را. ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). افزودن برگ های کشت ببریدن. ( المصادر زوزنی ). رجوع به شریاف شود.
شریفة. [ ش َ ف َ ] ( اِخ ) نام دختر محمد بنی فضل که از راویان حدیث است. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).
شریفه. [ ش َ ف َ ] ( ع ص ) شریفة. هرچیز که دارای شرافت باشد. ( ناظم الاطباء ). رجوع به شریف و شریفة شود.

معنی کلمه شریفه در فرهنگ عمید

= شریف: از هیئت شریفهٴ نسوانِِ دی که باد / بر هیئت آفرین و بر این هیئت آفرین (ایرج میرزا: ۱۹۸ ).

معنی کلمه شریفه در فرهنگ فارسی

مونث شریف، شرائف وشریفات جمع
( صفت ) مونث شریف جمع : شرائف شریفات : مراسله شریفه .
شریفه هر چیز که دارای شرافت باشد

معنی کلمه شریفه در فرهنگ اسم ها

اسم: شریفه (دختر) (عربی) (تلفظ: šarife) (فارسی: شريفه) (انگلیسی: sharife)
معنی: دارای شرف و افتخار، بزرگوار، با اصل و نسب، مؤنث شریف، ارزشمند، عالی، سید، ارجمند، ( عربی ) ( مؤنث شریف )، شریف

معنی کلمه شریفه در ویکی واژه

شریف، شریفه اصطلاحات کهن‌تر ایرانی بوده که به زبان عربی ورود یافته و تغییر مفاهیم داده‌اند. شریفه ممکن است بصورت شَر - ئیفه قابل تجزیه باشد و بخش نخست شَر مفهوم روشن در زبان فارسی دارد اما ئیفه از ئیف مأخذ دارد و حاکی از بند، ریسمان یا سرنخی به سوی شر است.

جملاتی از کاربرد کلمه شریفه

شاه عباس، سپاه غلامان خاصه شریفه را بسیار قوی‌تر کرد تا قدرت و نفوذ قزلباشان را متعادل کند. همچنین افسران غیرقزلباش را به عنوان والی ولایاتی که قزلباش‌ها اداره می‌کردند، منصوب نمود. تضعیف قزلباشان و شکل‌گیری سپاه غلامان خاصه شریفه، راه حل مؤثری برای معضل شاه عباس بود، اما در درازمدت، منشأ ضعف دولت صفوی شد، زیرا این غلامان توانایی و ویژگی‌های رزمی قزلباشان را نداشتند.
علامه طباطبایی، در ذیل آیه در تفسیر المیزان بر این باور است که از این آیه شریفه بر می‌آید که زمین هیچ وقت از هدایت گری که مردم را بسوی حق هدایت کند خالی نمی‌شود، یا باید پیغمبری باشد یا هادی دیگری که به امر خدا هدایت کند.
و علم را پیش از این آمیختن «ابن » نام نهند. ایشان به صراحت به تثلیت معتقداند و مراد آیه ی شریفه ی «لقد کفرالذین قالوا ان الله ثالث ثلثه » هم ایشان است.
و این آیه ی شریفه فراموش کرده است که: «ایحب احدکم ان یأکل لحم اخیه میتا». وی زمانی که آگاه شده بود که من از کار وی آگاه شده ام، نامه ای دراز و پر از اظهار ندامت و افسوس بمن نوشت و در آن از من خواست که از او راضی شو م و بر وی ببخشایم.
دگر تشریفهای خاص دادش بر آن داغی که بد مرهم نهادش
امامزاده بی بی شریفه خاتون مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان سروستان، بخش کوهنجان، دهستان مهارلو، جنوب شرق روستای مهارلو، در میان باغات بادام واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سوم آنکه صدقات خود را در یکی از اوقات شریفه و از زمان فاضله بدهد و آن وقت را از برای بذل و عطا مقرر دارد مثل روز عید غدیر، و ماه ذی الحجه، به خصوص دهه اول آن یا ماه رمضان، به خصوص دهه آخر آن.
ابن بطوطه جهانگرد معروف، آرامگاه هارون الرشید را این‌گونه توصیف کرده‌است: منظره شریفه دارای گنبدی بزرگ در گوشه‌ای و در مجاورت مدرسه و مسجدی است که همه به خوبی ساخته شده‌اند. در مقابل این‌ها مقبره هارون الرشید قرار دارد و روی آن سکویی است که شمعدان‌ها را بر آن می‌گذارند.
دوم - یعقوبیان: گفته اند که کلمه به صورت خون و گوشت درآمده صورت مسیح را یافته است که هم او خداست. و مراد آیه ی شریفه ی «لقد کفرالذین قالوا ان الله هو المسیح بن مریم » هم ایشان است.
پس این دو صفت شریفه، ضد غضبند و هر دو از اخلاق حسنه و صفات فاضله اند اما صفت حلم: پس آن اشرف کمالات نفسانیه است بعد از صفت علم، بلکه علم را بدون حلم نفعی و اثری و شجره دانائی را بی باغبانی بردباری ثمری نیست و از این جهت است که هر وقت که مدح علم می شود حلم نیز با او ذکر می شود.
یا باعث بر کراهت از ظهور معصیت، محض حیا و شرمندگی باشد، زیرا حیا نیز از اخلاق فاضله و صفات شریفه و شعبه ای است از ایمان و کسی که گناهی از او صادر شود و باکی از ظهور آن نداشته باشد جمع میان گناهکاری و بی حیایی کرده و حال او بسیار بدتر است از گناهکار صاحب حیا و بسیار باشد که ریا مشتبه به حیا می شود و آدمی به واسطه ریا از ظهور گناهان و قبایح خود مضایقه می کند و چنان می پندارد که سبب آن حیا است همچنان که بسا باشد که ضعف نفس و صغر آن نیز به حیا مشتبه می شود چون حیا نیست مگر در آنچه شرعا یا عقلا یا عرفا قبیح بوده باشد پس آنچه چنین نباشد و بر آدمی ارتکاب آن دشوار باشد سبب آن ضعف نفس است نه حیا و شرم مثل وعظ کردن، و امامت نمودن از برای کسی که قابل باشد و امر به معروف و نهی از منکر در جایی که عذری صحیح باشد که موجب حیا گردد.
بقعه بی‌بی شریفه خاتون‌نویس مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار است و در شهرستان جعفرآباد، بخش قاهان، روستای نویس واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۴۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
به دختران یک فرد سید، سیده، علویه، بی‌بی، بیگم، سادات یا شریفه اطلاق می‌شود. فردی که دارای مادر سید و پدر غیر سید باشد، معمولاً میرزا (برای پسران) و میرزایه (برای دختران) نامیده می‌شوند.
تا بفرعون آمدند آن ساحران دادشان تشریفهای بس گران
رسیدم هر ساله شش هفت بار زصدر تو تشریفهای گران
ز بزم خسروی رفته است کاندر بزم خویش او را چنین تشریفها داده ست و خواهد داد بسیارش