قبایح

معنی کلمه قبایح در فرهنگ معین

(یِ ) [ ع . قبائح ] (اِ. ) ج . قبیحه .

معنی کلمه قبایح در فرهنگ عمید

= قبیحه

معنی کلمه قبایح در فرهنگ فارسی

قبایح، جمع قبیحه
( اسم ) جمع قبیحه .

معنی کلمه قبایح در ویکی واژه

قبائح
قبیحه.

جملاتی از کاربرد کلمه قبایح

شرح محاسن چو دهد شانه ات سر به قبایح نهد افسانه ات
و همچنین هرگاه کسی طلب قدر و منزلت در دلها کند به نشر صفتی ازصفات کمالیه خود که به آن متصف باشد، یا به پوشیدن عیبی از عیوب خود که به آن مبتلا شده باشد، یا انکار معصیتی که از او سرزده باشد جایز است بلکه پرده خود را دریدن و قبایح اعمال خود را فاش کردن، شرعا محرم و مذموم، و کسی که مرتکب آن گردد در نزد عقل، معاقب و ملوم است.
و اما شغل خاطر آن بود که خاطر زن پیوسته به تکفل مهمات منزل و نظر در مصالح آن و قیام بدانچه مقتضی نظام معیشت بود مشغول دارد، چه نفس انسانی بر تعطیل صبر نکند، و فراغت از ضروریات اقتضای نظر کند در غیر ضروریات، پس اگر زن از ترتیب منزل و تربیت اولاد و تفقد مصالح خدم فارغ باشد همت بر چیزهایی که مقتضی خلل منزل بود مقصور گرداند، و به خروج و زینت بکار داشتن از جهت خروج و رفتن به نظاره ها و نظر کردن به مردان بیگانه مشغول شود، تا هم امور منزل مختل گردد و هم شوهر را در چشم او وقعی و هیبتی بنماند، بلکه چون مردان دیگر را بیند او را حقیر و مستصغر شمرد و هم در اقدام بر قبایح دلیری یابد، و هم راغبان را بر طلب خود تحریض کند، تا عاقبت آن بعد از اختلال معیشت و ذهاب مروت و حصول فضیحت هلاک و شقاوت دو جهانی بود.
یکی را هم بحکمت کرد واضح که گردد بنده نادم از قبایح
همه قبایح زنگی به حسن گشت بدل شبان تیره بدل شد به صبح آینه‌فام
یکی همچو شمس از قبایح منزه یکی همچو عقل از معایب مطهر
بدان که «ظلم» در اصل لغت، به معنی کار بی جا کردن، و تعدی نمودن از حد وسط است و ظلم به این معنی، جامع همه رذایل، و ارتکاب هر یک از قبایح شرعیه و عقلیه را شامل است و این، ظلم به معنی اعم است.
فی الجمله چون حقیقت هر یک بشناسد و بر اسباب واقف شود، قمع آن اسباب و احتراز ازان بر منوال دیگر قبایح آسان شود بر طالب فضیلت. والله الموفق. تمت المقاله الاولی.
قبایحی که ندارد وقوع در عالم معایبی که از آن دارد انفعال جماد