شاغل

معنی کلمه شاغل در لغت نامه دهخدا

شاغل. [غ ِ ] ( ع ص ) مشغول کننده. ( دهار ). در کار دارنده. ( منتهی الارب ). شغله به ؛ جعله مشغولاً فهو شاغل. ( اقرب الموارد ). ج ، شواغل. ( دهار ). || شغل شاغل ؛ مبالغة. تقول «انا فی شغل شاغل ». ( اقرب الموارد ). کارگران. در تأکید گویند. ( ناظم الاطباء ) :
جهانیان بمهمات خویش مشغولند
مرا به روی تو شغلیست از جهان شاغل.سعدی.|| مانع و بازدارنده. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) : در میانه آن محاصره و مهم بزرگ که در پیش پادشاه اسلام بود از سرحد خراسان شاغلی پیدا شد و فتقی حادث و خاطر عاطر پادشاه از آن هاجم ناگاه و ناجم نااندیشیده متشوش و متوزع شد. ( المضاف الی بدایع الازمان ص 38 ). || در تداول اداری ، مشغول به خدمت ، در مقابل منتظر خدمت و بازنشسته و برکنار از خدمت.

معنی کلمه شاغل در فرهنگ معین

(غِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - به کار وادارنده . ۲ - دارندة پیشه و کار.

معنی کلمه شاغل در فرهنگ عمید

۱. دارای شغل، مشغول به کار.
۲. (اسم ) مانع: جهانیان به مهمّات خویش مشغول اند / مرا به روی تو شغلی ست از جهان شاغل (سعدی۲: ۶۵۴ ).

معنی کلمه شاغل در فرهنگ فارسی

درکاررونده، بکاروادارنده، کاروپیشه داشتن
۱ - در کار دارنده به کار وادارنده . ۲ - بازدارنده مانع . ۳ - کار و پیشه ای که شخص را مشغول سازد جمع : شاغلین . یا شغل شاغل . کار و پیشه ای که شخص را مشغول سازد .

معنی کلمه شاغل در ویکی واژه

dipendente
به کار وادارنده.
دارندة پیشه و کار.

جملاتی از کاربرد کلمه شاغل

در آن زمان، اخراج افراد از مشاغل دولتی را پاکسازی می‌گفتند. حکم پاکسازی شامل بازنشسته‌ها هم می‌شد و در نتیجه، بازنشستگی ابراهیم واحدیان هم مشمول این قانون شد و از بین رفت.
ز غنای حق برسته ز نیاز خود برسته به مشاغل اناالحق شده فانی ملهب
سیستم گسترده یارانه در مالزی با کمبود و قاچاق کالاها مرتبط است. ماهیگیران مالزی اغلب ماهیگیری را رها می‌کنند تا سوخت در نظر گرفته شده برای قایق‌های خود را به همتایان خود در کشورهایی مانند تایلند و اندونزی که یارانه‌های مشابه ارائه نمی‌دهند بفروشند. به گفته اسماعیل صابری یاکوب، وزیر مشاغل و حامی حقوق مصرف‌کنندگان در تجارت داخلی واجدین شرایط دریافت شکر یارانه‌ای، غالباً به‌طور چشمگیر بیش از حد سفارش داده تا به‌طور غیرقانونی مازاد خود را به صنفی که مشمول هدفمندی یارانه نیست بفروشند. چنین طرح‌هایی می‌تواند گاهی اوقات برای مصرف‌کنندگان یافتن و خرید کالاها را دشوار کند.
احمد بوالحواری شاگرد با سلیمان بود، چنین گوید: کی وقتی با سلیمان را گفتم: که بروزگار من از دوستداری اولیاء اللّه بیش از آن شادی می‌آمدی و لذت می‌یافتی که اکنون. با سلیمان جواب داد گفت: راست آن اول چنان بود، آخر شاغل پدید آید.
هر یکی بیتی جمال بیت دیگر دانک هست با مؤید این طریقت ره روان را شاغلست
ابوالقاسم غفاری (زادهٔ ۲۵ خرداد ۱۲۸۶ در سرچشمه، تهران - درگذشته ۱۴ آبان ۱۳۹۲ در ایالات متحده آمریکا)، دانشمند حوزهٔ علوم ریاضی، فیزیک و صنعت فضا بود. او، نخستین ایرانی شاغل در سازمان فضایی ایالات متحده (ناسا) بوده‌است.
و همچنین خلاف افتاد حکما را تا سعادت عظمی که انسان را بود، در ایام حیات او بالفعل حاصل آید یا بعد از وفات او. طایفه اول از حکمای قدما، که بدن را در سعادت حظی ندیدند، گفتند مادام که نفس مردم متصل بود به بدن و به کدورت طبیعت و نجاست جسم مبتلا و ملوث، و ضرورات حاجات او به چیزهای بسیار شاغل او، سعید مطلق نبود، بلکه، چنانکه حقایق معقولات بر وجه اتم به ظلمت هیولی و نقصان و قصور ماده محجوب است، چون از این کدورت مفارقت کند از جهل پاک شود و به صفا و خلوص جوهر قابل انوار الهی گردد، و اسم عقل تام بر او افتد. پس سعادت حقیقی به نزدیک ایشان بعد از وفات تواند بود.
هیئت وزیران حد بیشتر حقوق کارکنان دولت را هفت برابر حداقل حقوق کارکنان دولت تعیین کرده‌است. اما در همین مصوبه «اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، قضات، وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات کشور، کارمندان سیاسی و شاغل در پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه» استثنا شده‌اند.
ره ثنا نشود چون به سعی میلی طی هزار سال گر این شغل را شوم شاغل
ز حکمت نبود این که میل طبیعی ز وحی الهی تو را گشت شاغل
ور کند حبس ساحلش محبوس در مضیق مشاغل افتادست
اگر میل کسب کمالات و همی حریم ضمیر ترا گشت شاغل
جملگی از پیش من برداشتی هر چه شاغل بد ز مال و جاه من
بیفرق نبردش ز دگر گونه مشاغل لایشغله شأن صفت اوست بکردار