سیبل
معنی کلمه سیبل در لغت نامه دهخدا

سیبل

معنی کلمه سیبل در لغت نامه دهخدا

سی بل. [ ب ِ ] ( اِخ ) ربةالنوع خاک بود که یونانیان او را مادر ژوپیتر، ژونو، نپتونوس و پلوتو می پنداشتند و برای او مخصوصاً گاومیش ، بز و خوک قربان میکردند. ( تمدن قدیم ).

معنی کلمه سیبل در فرهنگ معین

(اِ. ) [ فر. ] قطعه ای از تخته یا مقوا که برای تیراندازی هدف قرار دهند، نشانه ، هدف .

معنی کلمه سیبل در فرهنگ عمید

تکۀ تخته یا کاغذ شامل دایره های متحدالمرکز که در تیراندازی هدف قرار بدهند.

معنی کلمه سیبل در فرهنگ فارسی

آماج، نشانه، هدف، تکه کاغذیاچیزدیگرموردهدف
( اسم ) قطعه ای از تخته یا مقوا که آن را برای تیراندازی هدف قرار دهند نشانه هدف . توضیح احتراز از استعمال این کلمه بیگانه اولی است .
ربه النوع خاک بود که یونانیان او را در مادر ژوپیتر و ژونو و نپتونوس و پلوتو می پنداشتند و برای او مخصوصا گاومیش و بز و خوک قربان میکردند

معنی کلمه سیبل در فرهنگ اسم ها

اسم: سیبل (پسر، دختر) (یونانی، فرانسوی) (تلفظ: Sibel) (فارسی: سیبل) (انگلیسی: Sibel)
معنی: نشانه، هدف، نام ربة النوع خاک

معنی کلمه سیبل در دانشنامه عمومی

سیبل (اسطوره). سیبلی ( به انگلیسی: Cybele ) یا کوبلیا/مادر کوبلیا ( به فریگی: Matar Kubileya/Kubeleya ) احتمالاً «مادر کوهستان»، از شخصیت های اسطوره های یونان می باشد؛ و الهۀ مادر آناتولی است. او ممکن است پیشینه ای احتمالی در کهن ترین دوران نوسنگی در چاتال هویوک داشته باشد، جایی که مجسمه هایی از زنان چاق که گاهی نشسته اند، در حفاری ها پیدا شده است. تنها الهه شناخته شدۀ فریگیه، که احتمالاً خدای ملی آنان بوده است. استعمارگران یونانی در آسیای صغیر، آیین فریگیه ای آنان را پذیرفتند و اقتباس کردند و آن را در سرزمین اصلی یونان و مستعمرات دورتر یونان غربی در حدود قرن ششم قبل از میلاد گسترش دادند.
سیبل (فیلم). سیبل ( به ترکی استانبولی: Sibel ) فیلم دراماتیک محصول سال ۲۰۱۸ به کارگردانی و فیلمنامه نویسی چاعلا زنجیرجی و گیوم جیووانتی است. این فیلم در جشنواره فیلم لوکارنو در ۳ اوت ۲۰۱۸ به نمایش درآمد. این فیلم همچنین در بخش «سینمای جهان معاصر» جشنواره بین المللی فیلم تورنتو ۲۰۱۸ قرار گرفت.
سیبل که با پدر و خواهرش در منطقه ای کوهستانی در دریای سیاه زندگی می کند و بی صدا است، فقط می تواند با زبان سوت زده قدیمی و فراموش شده ارتباط برقرار کند. زندگی دختر جوان، که توسط روستائیان شوم و محروم شناخته می شود، وقتی روزی با غریبه ای که هنگام قدم زدن در جنگل در حال پنهان شدن است، روبرو می شود، کاملاً متفاوت می شود.
• داملا سونمز: سیبل
• امین گورسوی: امین
• ارکان کولچاک کوستندیل: علی
• الیت ایشجان: فاطما
• مرال چتین کایا: نارین
• گولچین کولتور شاهین: فریده

معنی کلمه سیبل در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:کوبله

جملاتی از کاربرد کلمه سیبل

سیبل در ابتدا به عنوان الهه مادر بزرگ در آناتولی، (ترکیه امروزی) بود. سیبل در آناتولی الههٔ باروری و مراقب جهان بود.
در ورودی سالن ریونکلا به جای رمز از سؤال استفاده می‌کنند؛ زیرا افراد این گروه بسیار باهوش هستند و تنها افراد باهوش می‌توانند به سؤال جواب بدهند. در سالن ریونکلا یک شومینه وجود دارد که همهٔ مشورت‌ها کنار آن شومینه صورت می‌گیرد. بعضی از اعضای شناخته شده این گروه:چو چانگ، پادما پتیل، لونا لاوگود، میرتل(مارتل) گریان تری بوت، مایکل کرنر، گیلدروی لاکهارت، سیبل تریلانی، پروفسور کوئیرل، بارتی کراوچ جونیور
آکادمی سیبلیوس یکی از گردانندگان «مسابقه بین‌المللی ویولن‌نوازی ژان سیبلیوس» است که هر ۵ سال یکبار در هلسینکی فنلاند برگزار می‌شود.
انئیدس (یونانی باستان: Αἰνειάδης) یک پدرنامی از آئنیاس بود و به عنوان نام خانوادگی برای کسانی که گمان می‌رفت از نسل او هستند، مانند آسکانیوس، آگوستوس و رومی‌ها به‌طور کلی به کار می‌رفت. کاسیوس دیو در اثر تاریخی خود از کتاب‌های سیبلیایی نقل‌قول می‌کند که در آن خاندان یولی به آئنیاس بازمی‌گردد و بر این اساس نام‌گذاری شده‌است. امپراتور روم نرون به عنوان آخرین نواده در اینجا ظاهر می‌شود.
زندگی این خانواده در این منزل توسط منشی مخصوص سیبلیوس «سانتری لِواس» در سال ۱۹۴۵ در کتابی به نام «ژان سیبلیوس و خانه‌اش» به خوبی شرح داده شد.
در سال ۱۹۷۲ میلادی، دختران سیبلیوس این منزل را به دولت فنلاند فروختند و انجمن سیبلیوس فنلاند با همیاری «وزارت آموزش» فنلاند، آنرا برای بازدید عموم بازگشایی کردند.
اسرا بیلگیچ، کاراکتر سیبل در سریال رامو
آکادمی سیبلیوس یکی از بزرگترین مراکز آموزشی موسیقی در اروپاست و در حدود ۱۷۰۰ دانشجو دارد.
او با سیبل تاتار ازدواج کرده‌است و دو فرزند دارند.