سولفات
معنی کلمه سولفات در لغت نامه دهخدا

سولفات

معنی کلمه سولفات در لغت نامه دهخدا

سولفات. ( فرانسوی ، اِ ) سولفاتها نمکهای اسید سولفوریک اند و نمکهایی هستند جامد و بیشترسفید یا بی رنگ و بعضی مانند سولفات مس رنگین هستند.بطور کلی رنگ آنها مربوط بفلزشان است. همه سولفاتهادر آب محلول شوند و فقط سولفات سرب و باریم غیر محلولند. سولفاتها بسیار باثبات اند و بر اثر گرمای زیادبسختی تجزیه گردند و در طبیعت بفراوانی یافت شوند. سولفات انواع متعدد دارد: سولفات سود [ سولفات دوسود]، سولفات سدیم ، سولفات سرب ، سولفات فرو، سولفات فریک ، سولفات کلسیم ، سولفات مس. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه سولفات در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) سولفات ها نمک هایی هستند جامد، بیشتر سفید یا بی رنگ و بعضی ها رنگین . به طور کلی رنگ آن ها مربوط به فلزشان است . همة سولفات ها در آب حل می شوند و فقط سولفات سرب و باریم غیرمحلولند. در طبیعت به فراوانی یافت می شوند و انواع گوناگون دارند.

معنی کلمه سولفات در فرهنگ عمید

هریک از نمک های اسیدسولفوریک.

معنی کلمه سولفات در فرهنگ فارسی

سولفاتها . نمکهایی هستند جامد بیشتر سفید یا بی رنگ و بعضی مانند سولفات مس رنگین هستند . به طور کلی رنگ آن ها مربوط به فلزشان است . همه سولفاتها در آب محلول شوند و فقط سولفات سرب و باریم غیر محلولند . سولفاتها بسیار با ثبات اند و بر اثر گرمای زیاد به سختی تجریه میگردند و در طبیعت به فراوانی یافت شوند . سولفات باریم سولفات سود ( دو سود ) سولفات سدیم سولفات سرب سولفات فرو سولفات فریک سولفات کلسیم سولفات مس .

معنی کلمه سولفات در دانشنامه عمومی

سولفات یا سول فِیت ( به انگلیسی: Sulfate ) در شیمی معدنی، به گروهی از ترکیبات یونی از گوگرد گفته می شود. ریشه نام آن در انگلیسی بریتانیایی است که به معنی نمک ( salt ) اسید سولفوریک است.
سولفات ها آنیون هستند و بنیان SO۴۲−دارند و جرم اتمی این بنیان ۹۶٫۰۶ daltons; این بدین معنی است که هر بنیان از چهار اتم اکسیژن و یک اتم گوگرد تشکیل شده که در مجموع دو الکترون اضافه دارند.
• سنگ گچ، فرم معدنی طبیعی کلسیم سولفات هیدراته، برای تولید گچ استفاده می شود. حدود ۱۰۰ میلیون تن گچ در سال در صنعت ساختمان استفاده می شود.
• مس ( II ) سولفات، جلبک کش رایج، شکل پایدارترCuSO4 ) برای سلول های گالوانیکی به عنوان الکترولیت استفاده می شود.
• آهن ( II ) سولفات، شکل رایج آهن در مکمل های معدنی برای انسان، حیوانات و خاک برای گیاهان است.
• منیزیم سولفات در حمام های درمانی استفاده می شود.
• سرب ( II ) سولفات که در هر دو صفحه در هنگام تخلیه باتری اسید - سرب تولید می شود.
• سدیم لورت سولفات یا SLES، یک شوینده رایج در فرمولاسیون شامپو است.
• پلی هالیت، به عنوان کود استفاده می شود.
معنی کلمه سولفات در فرهنگ معین

معنی کلمه سولفات در دانشنامه آزاد فارسی

سولْفات (sulphate)
SO۲-۴، نمک یا استر مشتق از اسید سولفوریک. اغلب سولفات ها در آب محلول اند. استثنائات عمده عبارت اند از سولفات های سرب، کلسیم، استرونسیوم، و باریوم. تجزیۀ سولفات در دمای بسیار بالا صورت می گیرد. رایج ترین سولفات ها در آزمایشگاه سولفات مسCuSO۴ (II)، سولفات آهن FeSO۴ (II)، و سولفات آلومینیمAl۲(SO۴)۳ است. این یون را با کلرید باریوم یا نیترات باریوم، و با رسوب گذاری سولفات نامحلول شناسایی می کنند.

معنی کلمه سولفات در ویکی واژه

سولفات‌ها نمک‌هایی هستند جامد، بیشتر سفید یا بی رنگ و بعضی‌ها رنگین. به طور کلی رنگ آن‌ها مربوط به فلزشان
همة سولفات‌ها در آب حل می‌شوند و فقط سولفات سرب و باریم غیرمحلولند. در طبیعت به فراوانی یافت می‌شوند و انواع گوناگون دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه سولفات

در قرن هفدهم، ژوهان رودولف گلابر از کارل اشتات آم ماین از نمک سدیم کلرید و سولفوریک اسید برای تهیهٔ سدیم سولفات در واکنش مانهایم استفاده کرد که گاز هیدروژن کلرید آزاد می‌کرد. جوزف پریستلی از لیدز انگلستان، هیدروژن کلرید خالص را در ۱۷۷۲ تهیه کرد، و در ۱۸۰۸ همفری دیوی از پزانس انگلستان، ثابت کرده بود که ترکیب شیمیایی شامل هیدروژن و کلر بوده‌است.
فروس سولفات در درمان و پیشگیری از کم خونی فقر آهن به کار می رود.
از منابع طبیعی کشور می‌توان به گاز طبیعی، نفت خام، زغال‌سنگ، مس، کرومیت، طلق (نوعی کانی شفاف به رنگ‌های سفید و سبز و خاکستری)، سولفات باریوم، گوگرد، سرب، روی، آهن، نمک و سنگ‌های قیمتی، اورانیوم و دیگر کانی‌ها اشاره کرد. ارزش مجموعی معادن زیرزمینی افغانستان سه هزار میلیارد دلار است. دولت برای جذب سرمایه‌گذاران در این زمینه، تلاش می‌کند.
در سده پیش، تولیدکنندگان اسید نیتریک گمان می‌بردند که بازده تولید با روش آلومین از بازده آن با سولفات آهن کمتر است. کمی پس از آن نظر مخالف غلبه یافت بدون اینکه معلوم شود که برپایه کدام مشاهدات این تغییر عقیده ایجاد شده‌است. بدیهی است که کار آزمایشگاهی در این عمل بی تأثیر بوده‌است. محتوای کتاب‌های شیمی شامل دستورهای نسخه مانندی است که مؤلفان آن‌ها از عمل کنندگان دریافت داشته‌اند. گویا تغییرات در روش‌های سنتی در نتیجه ایجاد بازار بهتر و تقاضاهای بیشتر بوده‌است.
۲۲ مارس ۲۰۰۶، روز ۷۸۸، خاک‌های غنی از سولفاتهای آهن دار
بنابراین، به محض آماده شدن سیستم، جریان برق عبور می‌کند و محلول سولفات مس، به یون‌ها تقسیم می‌شود و کاتیون‌های مس جذب الکترود آهن می‌شوند که به آرامی یک لایه نازک از آبکاری مس روی آن رسوب می‌کند.