سولان
معنی کلمه سولان در لغت نامه دهخدا

سولان

معنی کلمه سولان در لغت نامه دهخدا

سولان. [ س َ وَ ] ( اِ ) نوعی از دوایی و آنرا از جانب روم آورند و لقوه را نافع باشد. ( برهان ) ( تحفه حکیم مؤمن ) ( اختیارات بدیعی ). لکلرک گوید: نمیدانم چه ماده ای است. ( از حاشیه ٔبرهان قاطع چ معین ). نام دارویی است که آنرا عصیر نرپرون گویند. ( ناظم الاطباء ). || بام خانه.( برهان ) ( ناظم الاطباء ). || مطلق بلندیها.( برهان ). برآمدگی. بلندی. ارتفاع. ( ناظم الاطباء ).
سولان. [ س َ وَ ] ( اِخ ) رجوع به سبلان شود :
تو به پایه ش یکان یکان برشو
پس بیاسای بر سر سولان .ناصرخسرو.ای جوان عبرت از این پیر هم اکنون گیر
از سر سولان بندیش هم از پایان.ناصرخسرو.
سولان. [ س َ وَ ] ( اِخ ) نام پیغمبری است از بنی اسرائیل. ( برهان ). ظاهراً مراد سولون مقنن یکی از حکمای سبعه یونان است که از 640 تا 558 م. میزیسته. ( از حاشیه برهان قاطع چ معین ).

معنی کلمه سولان در فرهنگ معین

(سُ ) (اِ. ) شولان ، کمند.

معنی کلمه سولان در فرهنگ عمید

۱. بام خانه.
۲. بلندی و ارتفاع.
۳. نردبان.
دارویی که برای معالجۀ لقوه به کار می رفته.

معنی کلمه سولان در فرهنگ فارسی

کوه مخروطی آتشفشانی خاموشی است در شمال شرقی آذربایجان بارتفاع ۴۸۴۴ متر که قله آن از برف پوشیده شده و چشمه های گوگردی آب گرم در اطراف آن بسیار است . در جنوب سبلان دره آجی چای ( تلخه رود ) واقع شده و آن از جنوب غربی به شهند مربوط میگردد .
نام پیغمبری است از بنی اسرائیل ظاهرا مراد سولون مقنن یکی از حکمای سبعه یونان است که از ۶۴٠ تا ۵۵۸ قبل از میلاد میزیسته

معنی کلمه سولان در دانشنامه عمومی

سولان (فیلم). سولان ( به تامیلی: Sullan ) فیلمی هندی محصول سال ۲۰۰۴ و به کارگردانی رامانا است. در این فیلم بازیگرانی همچون دنوش، سیندو طولانی، مانیوانان و پاسوپاتی ایفای نقش کرده اند.
سولان (هیماچال پرادش). سولان ( به انگلیسی: Solan ) یک منطقهٔ مسکونی در هند است که در Solan District واقع شده است. سولان ۳۹٬۲۵۶ نفر جمعیت دارد و ۱٬۵۰۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه سولان در فرهنگ معین
معنی کلمه سولان در فرهنگ عمید

معنی کلمه سولان در ویکی واژه

شولان ؛ کمند.

جملاتی از کاربرد کلمه سولان

از فیلم‌ها یا سریال‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به نه ممنون، قهوه مرا عصبی می‌کند، ارادهٔ آنا، بارتالی: مرد آهنین، اردک در سس پرتقال، امشب در منزل آلیس، سلام مریخی، لعنت به روزی که تو را ملاقات کردم، هم‌کلاسی‌ها، چه بر سر سولانژ آوردی؟، مجنون!، شاه‌میگو برای صبحانه، رام کردن زن سرکش و فروشگاه بزرگ اشاره نمود.
که خورشید بعد از رسولان مه نتابید بر کس ز بوبکر به
رسولان چون شنیدند این حکایت به شادی باز گفتند این روایت
آیرنیوس به نوشته‌ها (عهدِجدید) و تعالیم (سنت) رسولان که به کلیساهای رسولان منتقل شده بود استناد می‌کرد. سنت متممی بر پیام عهدِجدید نبود. آیرنیوس به این دلیل به سنت رسولان استناد می‌ورزید که ناستیک‌ها عهدِجدید را . سنت، در برابر اعتقاداتِ منحطِ ناستیکی، چکیده‌ای از مسیحیتِ مبتنی بر تعالیم رسولان را فراهم می‌ساخت (چنان‌که در اعتقادنامهٔ۵ رسولان می‌بینیم). استناد آیرنیوس به سنت از این نظر صحیح بود که به او کمک می‌کرد استدلال خود را علیه ناستیک‌ها به کرسی بنشاند. البته درک او در مورد تمام جزئیاتِ ایمان مسیحی مصون از خطا نبود.
تو به پایه‌ش یکان یکان برشو پس بیاسای بر سر سولان
اوالوس در ۱۷ اکتبر ۱۹۶۸ در مکزیکو سیتی متولد شد او بزرگترین فرزند کارلوس ماریو اوالوس و یک مدل دهه ۱۹۶۰ به‌نام سولانو و نینفا مارگاریتا رودریگز بود. اوالوس به‌عنوان یک کاتولیک تربیت شد. او یک برادر بزرگتر به‌نام خوزه آلبرتو اوالوس دارد. پدر وی معمار، مقام دولتی و نویسنده بود که در سال ۲۰۱۶ در سن ۸۴ سالگی درگذشت.
در حشر با سلوک رسولان برابرست اعمال امتی که سزای محمدست
قوله تعالی: وَ ما أَرْسَلْنا فِی قَرْیَةٍ مِنْ نَبِیٍّ الایة بدان که سرّ رسالت پیغامبران و حکمت فرستادن ایشان بخلق آنست که رب العالمین جل جلاله و عظم شأنه خلق را بیافرید، و ایشان را بدو صنف بیرون داد: صنفی اهل سعادت سزای رحمت و کرامت، و صنفی اهل شقاوت سزای عقوبت و نقمت. پیغامبران را فرستاد بایشان بشارت و نذارت را، چنان که گفت: رُسُلًا مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ. بشارت سعدا راست اظهار مغفرت و رحمت را، و نذارت اشقیا را اظهار عزت و قدرت را. سعدا را گفت: وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلًا کَبِیراً. اشقیا را گفت: بَشِّرِ الْمُنافِقِینَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذاباً أَلِیماً. و اگر اللَّه خواستندی خلق ایمان آوردندی بی‌پیغامبران و بی‌سفیران و رسولان، لکن خواست که از بندگان خود لختی را گرامی گرداند برسالت خویش، و بر فرق ایشان نهد تاج کرامت خویش. نه بینی که هر یکی را از ایشان شرفی دیگر داد و نواختی و تخصیصی دیگر؟! خلیل (ع) را گفت: دوست من است: وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِیمَ خَلِیلًا. آدم (ع) را گفت: صفیّ من است: إِنَّ اللَّهَ اصْطَفی‌ آدَمَ. موسی (ع) را گفت: کلیم من است: وَ کَلَّمَ اللَّهُ مُوسی‌ تَکْلِیماً. عیسی (ع) را گفت: وَ رُوحٌ مِنْهُ. مصطفی (ص) را گفت: حبیب من است: ما وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ ما قَلی‌.
شوق دیدار رخ ختم رسولان دارم سر در این کار نهم تا که به تن، جان دارم
با وجود اینکه ضرورت بومی سازی علوم انسانی تقریباً مورد توافق اکثریت مسولان و اندیشمندان است اما روش و راهکار مناسبی که مورد وفاق همگان باشد اتخاذ نشده‌است تا جایی که برخی روشنفکران و نظریه پردازان، شعارهای کلیدی و برنامه‌های محوری را که در دستور کار قرار گرفته را ناکارآمد و غیر علمی می‌دانند و معتقدند که مسیر و روش تعریف شده برای تحول در علوم انسانی و نیز لفظ تحول در موضوع پیش رو دارای تناقض می‌باشد.
هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران، امروز سه شنبه، برای دیدار و گفتگو با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رهسپار رم پایتخت ایتالیا شد.بی‌بی‌سی فارسی
از آتلانتیک‌گرایان معروف می‌توان به برخی از رئیس‌جمهورهای آمریکا، فرانکلین دلانو روزولت، هری ترومن و رونالد ریگان؛ نخست‌وزیران بریتانیا، وینستون چرچیل، مارگارت تاچر، تونی بلر و گوردون براون؛ وزیر امور خارجه سابق آمریکا، دین اچسون؛ دستیار سابق وزیر جنگ و مشاور دائم ریاست‌جمهوری، جان جی مک‌کلوی؛ مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، زبیگنیف برژینسکی؛ دبیرکل سابق ناتو، خاویر سولانا؛ و یکی از بنیانگذاران شورای روابط خارجی، پل دی. کراوات را نام برد.