سه شنبه
معنی کلمه سه شنبه در لغت نامه دهخدا

سه شنبه

معنی کلمه سه شنبه در لغت نامه دهخدا

سه شنبه. [ س ِ شَم ْ ب َ / ب ِ ] ( اِ مرکب ) روز چهارم از روزهای هفته که آنرا ناف هفته گویند. ( ناظم الاطباء ). یوم الثلاثا :
بگیر روز سه شنبه نبید را یک جام
بخور که خوب بود عیش روز سه شنبه.منوچهری.از دگر روز هفته آن به بود
ناف هفته مگر سه شنبه بود.نظامی.

معنی کلمه سه شنبه در فرهنگ عمید

روز چهارم از هفته، ناف هفته.

معنی کلمه سه شنبه در فرهنگ فارسی

روز چهارم از ایام هفته : ناف هفته .

معنی کلمه سه شنبه در دانشنامه عمومی

سه شنبه (جماعت). سه شنبه جماعت و شهرکی در کشور تاجیکستان است که در ناحیهٔ تورسون زاده ناحیه های تابع جمهوری قرار دارد. جمعیت این جماعت ۱۰۵۱۰ است.
سه شنبه (صومعه سرا). سه شنبه، روستایی از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی شهرستان صومعه سرا در استان گیلان ایران است.
این روستا در دهستان مرکیه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۹ نفر ( ۱۰۵ خانوار ) بوده است.
سه شنبه (فیلم). «سه شنبه» ( انگلیسی: Tuesday ( film ) ) فیلمی در ژانر سرقت است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به جان سیم، کوین مک نالی، و کیت ماگووان اشاره کرد.
معنی کلمه سه شنبه در فرهنگ عمید

معنی کلمه سه شنبه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سه شنبه یکی از ایام هفته می باشد و از آن به مناسبت در ابواب مختلف فقهی سخن رفته است.
برای روز سه شنبه اعمال و احکام خاصی ذکر شده است که به مواردی از آن ها اشاره می شود:
← مسافرت
۱. ↑ بحرانی، یوسف، الحدائق الناضرة، ج۱۴، ص۲۶.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام،ج ۱، ص۷۷۹.
...
[ویکی شیعه] سه شَنْبِه، چهارمین روز هفته در گاهشماری هجری، پس از دوشنبه و پیش از چهارشنبه قرار دارد. برای سه شنبه، اعمال و ذکرهایی در مکتب اهل بیت(ع) ، توصیه شده است.
سه شنبه، عبارتی دو بخشی از سه و شنبه است. در فرهنگ اسلامی، روز چهارم هفته و پس از دوشنبه قرار دارد. برای همین با شماره سه نام گذاری شده است.
این روز در عربی «یوم الثلاثاء»، در انگلیسی «Tuesday» خوانده می شود. همچنین در گاه شماری آریایی، سه شنبه «بهرام شید» نام داشته است. سه شنبه در فرهنگ اسلامی یک روز کاری به شمار می رود.

جملاتی از کاربرد کلمه سه شنبه

سه شنبه به مریخ دارد نسب چرا باده ندهی مرا ای عجب
استاد غفاری روز سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ در ساعت ۱۰ و ۵۵ دقیقه شب در سن ۱۰۶ سالگی درگذشت.
القصه شیخ الاسلام گفت: کی عبدالملک اسکاف شاگرد در حلاج بود، صد و بیست سال عمر وی بود، با شریف حمزهٔ عقیلی می‌بود ببلخ، از یاران وی بود، و با پدر من و پیر پارسی و بوالسن طبری و بوالقاسم حنانه و جز از ایشان همه مه می‌داشت، پدر من گفت: کی عبدالملک اسکاف فرا من گفت: که وقتی حلاج را گفتم: ای شیخ! عارف که بود؟ گفت: عارف آن بود، کی روز سه شنبه شش روز مانده باشد از ذی القعده سنه تسع و ثلثمائه، بباب الطاق برند ببغداد، دست وی برند و پای وی ببرند و چشم وی برکشند، و نگوسار بردار کنند و بسوزند و خاک وی بباد بردهند. عبدالملک گفت: کی چشم کنند و بسوزند و خاک وی بباد بردهند. عبدالملک گفت: کی چشم نهادم، آن وی بود، و آن همه که گفته بود با او بکردند.
سال اشغال رفته از هجرت شب سه شنبه سلخ ماه صفر
سه شنبه ۱ شهریور، جمعی از کارگران و بازنشستگان کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز، در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست‌های‌شان، در این شهر تجمع اعتراضی بر پا کردند.
تیم چین در این رقابت‌ها که روز سه شنبه پایان یافت ۳۰ طلا، ۴۵ نقره و ۹۹ مدال برنز کسب کرد و تیم تایلند نیز صاجب ۱۸ مدال طلا، ۳۵ نقره و ۵۵ مدال برنز شد. تیم سنگاپور نیز ۱۵ مدال طلا کسب کرد.
روز سه شنبه ۱۲ فوریه وزیران خارجه آمریکا و لهستان پیش از برگزاری نشست ورشو یک کنفرانس مطبوعاتی در پایتخت لهستان برگزار کردند. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری از شرکت بیش از ۶۰ کشور در نشست دو روزه ورشو خبر داد.
چو نوشی سه شنبه می ارغوان بدیگر سه شنبه رسان ذوق آن
این آتش‌سوزی در روز سه شنبه ۲۴ ژوئیه به‌طور کامل مهار شده‌است.
سه شنبه ۲۵ مرداد، گروهی از کشاورزان اصفهان به دلیل عدم تخصیص حق آبه کشاورزان و عدم رسیدگی به مطالبات آنها در برابر اداره آب منطقه‌ای این شهر، تجمع اعتراضی بر پا کردند.
شام سه شنبه که بود آخر ماه صفر چتر شب نیلگون تیره چو پر غراب
سال هفتصد و پنجاه و نه ز هجرت نبوی دهم ز ماه محرم سه شنبه از هفته
با سه تن روز سه شنبه چاشتگاه عازم حضرت برون آمد به راه
سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱، گروه‌هایی از بازنشستگان تأمین اجتماعی در اهواز دو تجمع و در شهرهای کرمانشاه، شوش و زنجان، تجمع‌های اعتراضی بر پا کردند.
و روز سه شنبه چهار روز باقی مانده از جمادی الاولی امیر بجشن نوروز نشست، و داد این روز بدادند کهتران بآوردن هدیه‌ها. و امیر هم داد بنگاهداشت رسم. و نشاط شراب رفت سخت بسزا، که از توبه جیلم تا این روز نخورده بود.
که در سال هزار و سیصد و سی و دو از هجرت سه شنبه دوم مرداد و بیست و هفتم شعبان
کردن کوه در سه شنبه بود چهارشنبه بساخت روزی ورود