سندروم

معنی کلمه سندروم در فرهنگ عمید

مجموع آثار و علائمی که نشان دهندۀ یک بیماری مشخص نیست، نشانگان.

معنی کلمه سندروم در ویکی واژه

چند نشانه طبی که با هم در قالب یک بیماری بروز می‌کنند.
سندروم به بیماری یا اختلالی اشاره دارد که بیش از یک ویژگی یا علامت شناسایی دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه سندروم

افتادگی یا پرولاپس دریچه قلب در واقع همان سندروم افتادگی دریچه میترال به طرف دهلیز چپ طی انقباض قلب است. در این حالت یک یا هر دو دریچه ممکن است خوب بسته نشوند که باعث بازگشت (پس‌زنی) خون می‌شود. این پس زنی خون می‌تواند منجر به مورمور یا سوفل قلبی (صدای غیرطبیعی در قلب که مربوط به جریان خون غیرطبیعی است) شود. پس‌زنی میترال معمولاً حالت خفیفی دارد.
بین ۵ تا ۱۵ درصد از مردم ایالات متحده به سندروم پاهای بی‌قرار مبتلا هستند. شیوع این اختلال با افزایش سن رابطه‌ای مستقیم دارد. سندروم پاهای بی‌قرار بیشتر در میان زنان شایع است. یک بررسی انجام شده در این خصوص نشان داد که سندروم پاهای بی‌قرار عامل یک سوم اختلال بی خوابی در افراد بالای ۶۰ سال است. کودکان هم می‌توانند به سندروم پاهای بی‌قرار گرفتار شوند که این پدیده در بسیاری از موارد با بیش فعالی یا «درد ناشی از رشد» اشتباه گرفته می‌شود. یکی از دلایل این بیماری ، عدم خونرسانی کافی به عصب می‌باشد و در مواقع ثابت بودن اندام یا قرارگیری در وضعیت نامناسب نیز ایجاد می‌شود.
هیچ تست آزمایشگاهی یا تصویربرداری پزشکی خاصی که بتواند برای تشخیص آی‌بی‌اس به‌کار گرفته شود، وجود ندارد. کنترل سندروم روده تحریک‌پذیر تشخیص آی‌بی‌اس در شرایطی مطرح می‌شود که علایمی مشابه علایم آی‌بی‌اس ایجاد می‌شود، سپس از روشی برای دسته‌بندی علائم بیمار پیروی می‌گردد. رد کردن عفونت‌های انگلی،[پ ۳۶] عدم تحمل لاکتوز،[پ ۳۷] رشد بیش از حد باکتری‌ها در روده باریک و بیماری سلیاک برای تمام بیماران قبل از تشخیص آی‌بی‌اس پیشنهاد شده‌است. توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به این بیماری که سن بیش از ۵۰ سال دارند، تحت غربال‌گری با کولون‌بینی[پ ۳۸] قرار گیرند.
از آن زمان نخستین موارد دیالیز را آغاز کرد، نخستین بیوپسی هاوتشخیصهایی که پیش ازان مشاهده یاگزارش نشده بودند مانند سندروم همولیتیک - اورمیک، بیماری‌های موروثی کلیه، آنوری به واسطه سنگ، در رشته نفرولوژی " پدیاتریک " شناسایی و چاره جویی شدند.
۷- پسوریازیس با مقاومت به انسولین مرتبط است . مقاومت به انسولین می تواند به سندروم های متابولیک منجر شود که با علائمی مانند چاقی، افزایش قند خون و افزایش فشار خون مشخص می شود
عوامل با منشأ بیرونی عوامل تحت تاثیر مادر هستند. سندروم شیر ناکافی (کمبود تولید شیر مادر در زمان شیردهی) از این جمله است.
عوامل مختلفی از جمله بیولوژیک باروری، ژنتیک، تغییرات هورمونی و روابط بین فردی در ابتلای زنان به افسردگی نقش زیادی دارد. بسیاری از زنان در دوران قاعدگی از لحاظ احساسی و جسمی بسیار ضعیف می‌شوند (سندروم پیش از قاعدگی)، تغییرات رفتاری مثل احساس افسردگی و تحریک پذیری را تجربه می‌کنند.
در یک سوم تا یک دوم قربانیان این نشانه‌ها پس از ماه‌های اول ادامه پیدا می‌کند و درخور شرایط تشخیص اختلال استرس پس از آسیب می‌گردد. به‌طور کلی، تجاوز و آزار جنسی شایع‌ترین عوامل اختلال سندروم آسیب پس از حادثه در زنان هستند.