سنجش

سنجش

معنی کلمه سنجش در لغت نامه دهخدا

سنجش. [ س َ ج ِ ] ( اِمص ) سختن. آزمودن. قیاس کردن. قیاس. مقایسه. آزمودن. رجوع به سنجیدن شود. || موازنه. وزن. توازن.

معنی کلمه سنجش در فرهنگ معین

(سَ جِ ) (اِمص . ) عمل سنجیدن .

معنی کلمه سنجش در فرهنگ عمید

۱. مقایسه.
۲. اندازه گیری.

معنی کلمه سنجش در فرهنگ فارسی

سنجیدن
( اسم ) عمل سنجیدن .

معنی کلمه سنجش در دانشنامه عمومی

سنجش (فیلم ۱۹۶۰). سنجش یا عیار ( به هندی: Paradesi ) فیلمی هندی محصول سال ۱۹۶۰ و به کارگردانی بیمال روی است. در این فیلم بازیگرانی همچون سادهانا شیوداسانی، موتیلال، نظیر حسین، دورگا کوته، لیلا چیتنیس و رشید خان ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه سنجش در ویکی واژه

paragone
عمل سنجیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه سنجش

از سال ۱۳۹۲ سنجش و پذیرش دانشجو علاوه بر شیوهٔ فراگیر در دانشگاه پیام نور قبولی در دانشگاه در بیشتر رشته‌های تحصیلی در هر پنج گروه آزمایشی علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، علوم انسانی، هنر و زبان خارجه از طریق قبولی به شیوهٔ سوابق تحصیلی «معدل کتبی سوم دبیرستان» در بیشتر دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه غیرانتفاعی انجام گرفت و در دانشگاه جامع علمی کاربردی به صورت کامل از طریق پذیرش با سوابق تحصیلی انجام گرفت و در سال ۱۳۹۴ بیشتر از ۲۰٪ رشته محل‌های دانشگاه‌های سراسری و بیش از ۷۰٪ دانشگاه‌های دیگر کشور منحصراً پذیرش از طریق سوابق تحصیلی صورت گرفت.
جان ما چون شاه عشق افراخت صد چتر و علم سنجش شاهی جان بر عرش اعظم می زنیم
جان‌شان گران چو خاک و سر باد سنجشان بی‌سنگ چون ترازوی یوالحسابشان
بیش و کم سنجش ما را نسزد ورنه که ما آن ترازوی دقیقیم که مویی بزنیم
از شاخه‌های بزرگ کالبدشناسی، کالبدشناسی سنجشی و کالبدشناسی انسان است. کالبدشناسی انسان، از دانش‌های پایه‌ای پزشکی می‌باشد.
زر مغشوش عمل دارم، مسنجش زآنک نیست بهر بازار قیامت نقد میزانی مرا
فقط هدف است که وسیله را توجیه می‌کند، ولاغیر. اعمال فقط به عنوان وسیله‌‌ای برای رسیدن به هدف، موقعیت اخلاقی پیدا می‌کنند. برای فلچر، پایان باید همراه با عاشقانه‌ترین نتیجه باشد. هنگام سنجش یک موقعیت، باید هدف مورد نظر، وسایل موجود، انگیزه اقدام و پیامدهای قابل پیش‌بینی را در نظر گرفت. فلچر (1966، ص 120) - بنابراین، شما باید تشخیص دهید هر کاری که ممکن است انجام شود باید محبت‌آمیزترین نتیجه را به همراه داشته باشد.
ز بس لطف تو طبع بذله سنجش پشیمان از ثنای دیگران باد
اندازه‌گیری رد پا و جا پا اکولوژیکی یکی از روش‌های سنجش اثرهای انسان زاد هستند و یکی دیگر از روش‌های مورد استفاده توسط دولت‌ها و حکومت‌های شهری است.
بر عرش زدیم سنجش خویش بر بسته ز زلف خویش پرچم
در این نظرسنجی مشخص شد که ۹۳/۷ درصد از مردم تهران از عملکرد مدیریت دولت ناراضی هستند. در بخش دیگر نظرسنجی میزان مشارکت در انتخابات مجلس و الگوی رفتار انتخاباتی شهروندان تهرانی مورد سنجش قرار گرفت. براساس سؤالی که از مخاطبان درباره میزان مشارکت در انتخابات پرسیده شد ۲۴/۲ درصد شهروندان تهران اعلام کردند در انتخابات شرکت خواهند کرد، البته این نظرسنجی در نیمه اول بهمن انجام گردید و در زمان انتخابات مشارکت افزایش یافت.
آزمایش جداگانهٔ دیگری که آزمایش روانی بتن، یا «سنجش روانی اسلامپ» نام دارد، برای بتن‌های با روانی زیاد؛ که برای آن‌ها استفاده از سنجش استاندارد (غیرقابل اجرا) باشد وجود دارد، زیرا بتن هنگام برداشته شدن مخروط، شکل خود را حفظ نمی‌کند تا اندازه‌گیری شود.
یک ابزار سنجش خوب می‌بایست علاوه بر انگیزه‌ها و دلایل فرد برای مردن، انگیزه‌ها و اهدافی که باعث می‌شود فرد به زندگی علاقه داشته باشد را نیز مورد سنجش قرار دهد.
آموزش همسنجشی چهار هدف دارد:
نیک و بد بنیوش و بر سنجش به معیار خرد کز خرد برتر بدو جهان سوی من معیار نیست
هرکس به او ز خیره سری همسری کند ناکس بود به سنجش میزان طبع راد
ز گوهر بساطی فروچیده‌ام تو دیگر مسنجش که سنجیده‌ام