سلیقه

معنی کلمه سلیقه در لغت نامه دهخدا

سلیقه. [ س َ ق َ ] ( ع اِ ) سرشت. طبیعت. طبع. نهاد. خصلت. ( ناظم الاطباء ). سرشت. طبیعت. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( منتهی الارب ).خوی. ( مهذب الاسماء ) ( السامی ). در فارسی با خوش ، خوب ، بد، بی ، با و غیره ترکیب می سازد: خوش سلیقه ، بدسلیقه ، بی سلیقه ، کج سلیقه ، باسلیقه ، کم سلیقه و هم سلیقه.
|| ارزن کوفته و اصلاح یافته. ارزن بشیر پخته. ( مهذب الاسماء ). || پینو طراثیت آمیخته. || تره جوش داده. || جای برآمدن تنگ ستور. || اثرتنگ در پهلوی ستور. || نشان قدم و سم در راه. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).

معنی کلمه سلیقه در فرهنگ معین

(سَ قِ ) [ ع . سلیقة ] (اِ. ) ۱ - طبع ، سرشت . ۲ - ذوق .

معنی کلمه سلیقه در فرهنگ عمید

۱. ذوق برای انتخاب یا ترجیح چیزی.
۲. رسم.
۳. طبیعت، نهاد، سرشت.

معنی کلمه سلیقه در فرهنگ فارسی

نهاد، سرشت، طبیعت، رسم، ذوق، سلائق جمع
( اسم ) ۱ - طبع سرشت نهاد . ۲ - ذوق در انتخاب اشیا ( خانه لباس اثاثه منزل و غیره ) . ۳ - حس تشخیص خوبی و بدی در هنر و حسن انتخاب و احساس برتری و خوبی هنری ذوق جمع : سلایق سلائق.

معنی کلمه سلیقه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ذوق شخصی در گزینش چیزی یا ترجیح دادن چیزی بر چیزی دیگر را سلیقه گویند. از آن به مناسبت در باب اجتهاد و تقلید سخن گفته‏اند.
از مهم‏ترین شرایط اجتهاد، بلکه اساس همه آنها برخورداری از توان قدسی و ملکه نیرومند استنباط احکام شرعی از ادله آن است. با پیدایی و حصول این توان، شرایط دیگر سودمند خواهند بود. تحقق این شرط در گرو اموری است که کج سلیقه نبودن مجتهد یکی از آنها است.
کج سلیقگی آفتی برای حواس درونی همچون اندیشه و خیال است؛ چنان که گاه حواس ظاهری همچون چشم و گوش دچار آفت می‏شود و در نتیجه چشم اشیا را درست نمی‏بیند و یا گوش درست نمی‏شنود. بنابر این، کج سلیقگی مانع درک درست مطالب می‏شود.
انواع کج سلیقگی
کج سلیقگی یا ذاتی است و یا عارضی که به سبب عارض شدن عوارضی- همچون شبهه رسوخ یافته- برای فرد پیدا می‏شود. راه شناخت کج سلیقگی عرضه کردن فهم خود بر فهم فقهایی است که به حسن سلیقه و اعتدال شهرت دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه سلیقه

محبوب‌ترین ترک از این بند بین جامعه راک پارسی «پرواز» می‌باشد که در چند آلبوم به سبک‌های متفاوت بازنوازی شده که در هر ورژن آن بر اساس سلیقهٔ طرفداران حس‌های مختلف ژانرهای موسیقی به صورت بسیار ماهرانه تنظیم شده‌اند.
سافت ایمیج بسیار انعطاف‌پذیر و با هر سبک و سلیقه‌ای قابلب ویرایش شدن است.
ذوقش چو عقیده اش کج اندر کج فکرش چو سلیقه‌اش خم‌اندر خم
تشخیص برقراری این رابطه میتواند با دشواری هایی همراه باشد و همچنین میتواند در بعضی موارد سلیقه ای باشد. که یکی از مسایل موجود تشخیص این روابط توسط موتور پردازش زبان طبیعی است.
گرچه با من بیک سلیقه نبود بیک آیین و یک طریقه نبود
زبان گشاد که جامی تو در سلیقه نثر چنان نیی که شوی بر جواب آن قادر
خصوصا وقتی که با سلیقه کج طریقه لج پیش گیرند و هر چه را فرضا ادراک کنند عمدا انکار نمایند. راه گریز و جای تدبیر نخواهد بود جز پناه بردن بخدای خود و داوری آوردن بحضرت ولیعهد.
هرکجا شد سلیقه‌اش معمار برد قلاب زحمت از بازار
نام آن به آکادمی سلطنتی نقاشی، مجسمه‌سازی و معماری دانمارک در سال ۱۷۷۱ میلادی تغییر یافت. در همان رویداد، یوهان فریدریش اشترونزه طرح جدیدی را در آکادمی معرفی کرد تا کارآموزان صنعتگر را تشویق کند تا در کلاس‌های تکمیلی طراحی شرکت کنند تا مفهوم «خوش سلیقه» توسعه یابد. رونق ساختمان ناشی از آتش‌سوزی بزرگ ۱۷۹۵ میلادی از این ابتکار بسیار سود برد.
برخی مدل‌ها بابیضه اند و برخی دیگر بی آن، این برای آن است که اندازه بیشتر داخل شود و اندازه دقیق‌تری از محصول شان را اعلام کنند. برای نمونه یک پنیس ۱۵ سانتی‌متری اگر از پایین (با وجود بیضه) اندازه‌گیری شود ممکن است ۱۳ س‌م یا کمتر باشد که کوتاه‌تر است ولی اگر بیضه نباشد هر دو اندازه بالا و پایین یکسان خواهند بود. ولی برخی برای طبیعی‌تر بودن مدل بابیضه را ترجیح می‌دهند ولی با اندازه بزرگ‌تر. همچنین طبق سلیقه و تحریک هر کس اندازه‌ها، رنگ‌ها، طرح‌ها و بافت‌های گوناگونی هستند. این اسباب‌بازی‌های جنسی (سکس‌توی‌ها) در سکس‌شاپ‌ها به فروش می‌رسد.