سربار

معنی کلمه سربار در لغت نامه دهخدا

سربار. [ س َ ] ( اِ مرکب ) بار اندک که بر بار بسیار گذارند و آن را به تازی علاوه خوانند، مبدل سروار و سرواره. ( رشیدی ) ( آنندراج ). علاوه. ( ملخص اللغات حسن خطیب ) :
وجود خسته من زیر بار جور فلک
جفای یار به سربار برنمیگیرد.سعدی ( کلیات چ مصفاص 421 ).کفاره فراغت ایام بیخودی
سربار مختتم شده چون روزه قضا.شفیع اثر ( از آنندراج ).بسکه دارد خاطرم شوق سبکباری اثر
زندگانی بار و سربار است عقل کاملم.شفیع اثر ( از آنندراج ).- امثال :
خر را سربار میکشد جوان را ماشأاﷲ.
سربار مال خر بردبار است.

معنی کلمه سربار در فرهنگ معین

(سَ ) (ص . ) طفیلی ، باعث زحمت .

معنی کلمه سربار در فرهنگ عمید

۱. ‹سرباری› لنگۀ بار یا بسته ای که بالای بار حیوان بارکش بگذارند.
۲. [مجاز] کسی که هزینۀ زندگی یا کار و زحمت خود را به گردن کس دیگر بیندازد.
* سربار شدن: (مصدر لازم ) [عامیانه، مجاز]
۱. باعث زحمت شدن.
۲. بر خرج و زحمت و محنت کسی افزودن.

معنی کلمه سربار در فرهنگ فارسی

۱ - بسته یا عدلی کوچک که بر فراز بار چارپای بار کش نهند . ۲ - باری که بر شتر حمل کنند . ۳ - ( صفت ) کسی که مخارج خود را به گردن دیگران اندازند طفیلی . ۴ - مزاحم .
بار اندک که بر بار بسیار گذارند و آنرا علاوه خوانند مبدل سردار و سرداره

معنی کلمه سربار در ویکی واژه

طفیلی، باعث زحمت.

جملاتی از کاربرد کلمه سربار

گر مرد رهی،‌رَخْت به دریا انداز سربار، برو، بر سرِ غوغا انداز
کمک ذوب‌ها که مهم‌ترین آن‌ها آهک است جهت تشکیل سرباره‌ها و اثر گذاشتن بر واکنش‌های شیمیایی در مراحل مختلف تصفیه متالوژیکی به کوره افزوده می‌شوند. عناصر آلیاژ کننده که اکثر آن‌ها مواد فلزی هستند جهت رسیدن به ترکیب نهایی دلخواه به ذوب افزوده می‌شوند. موادی که قسمت زیادی از عناصر آلیاژی را دارند فروآلیاژ نامیده می‌شوند. علاوه بر این مواد، مواد دیگری از قبیل فرومنگنزهای کم کربن و پر کربن و فروسیلیکو منگنز و فروسیلیسیم و سایر فرو آلیاژها نیز افزوده می‌شوند.
ز حمل جان چو نهنگ آمدست دشمن او چرا بدوش کشد بار سر به سرباری
اشتراک فایل همتا به همتا برحسب قیمت هم کارآمد است سربار حاصل از امور اداری کوچک است به این خاطر که کاربر مهیا کننده است و معمولاً امور اداری را هم به خوبی مهیا می‌کند. از این رو هر شبکه با خود کاربران آگاهی دهنده می‌شوند. در ان واحد گاهی اوقات بیش‌تر سرورها به ذخیره‌سازی بیش‌تری نیاز دارندو این هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. وقتی که محل ذخیره‌سازی بایدمنحصرا برای سرور اجاره یا خریداری بشود. به هر حال معمولاً اشتراک فایل همتا به همتا به سرور اختصاصی نیاز ندارد.
با توجه به انچه ذکر نمودیم می‌توان گفت که اجر سرباره گزینه بسیار مناسبی به عنوان محصول جانبی کارخانه ذوب اهن قلمداد کرد چرا که به این ترتیب علاوه بر تبدیل سرباره به عنوان یک مواد صنعتی به یک محصول پر مصرف سود اوری کارخانه ذوب اهن نیز بالا می‌رود.
بیامد بر رای ونامه بداد سربارها پیش اوبرگشاد
ته که باری ز دوشم بر نداری میان بار سربارم چرایی
کجا باشد به بند و قید دستار؟ سر مجنون، که جز سربار او نیست
رند نخبه‌گرا بود. او به تنبل‌ها و افراد بدون جاه‌طلبی توهین می‌کرد و آنها را سربار، انگل، دست دوم، زالو و غارتگر می‌خواند. او افراد ناموفق، و حتی معلولان و کودکان تحقیر می‌کرد.
بنابر این، آدرس دهی کلمه ای به رایانه اجازه می‌دهد که به‌طور قابل ملاحظه ای میزان بیشتری از حافظه را آدرس دهی کند بدون اینکه عرض آدرس‌ها و در نتیجه آن میزان استفاده متناظر از حافظه افزایش یابد. هر چند این ویژگی تنها در محدوده نسبتاً کوچکی از مجموعه اندازه کاری ارزشمند است و می‌تواند بسته به نرم‌افزار باعث سربارهای قابل توجهی شود. برنامه‌هایی که به‌طور نسبی با کارهای اندکی با داده‌هایی که به صورت بایت هستند مانند عکس، متن، فایل‌ها و ترافیک شبکه انجام می‌دهند می‌توانند بیشترین فایده را داشته باشند.
بتن ممکن است از انواع مختلف سیمان و نیز پوزولان‌ها، سرباره کوره‌ها، مواد مضاف، گوگرد، مواد افزودنی، پلیمرها، الیاف و غیره تهیه شود. همچنین در نحوه ساخت آن ممکن است حرارت، بخار آب، اتوکلاو، خلا، فشارهای هیدرولیکی و متراکم‌کننده‌های مختلف استفاده شود.
محوطه باستانی روستای اریسمان از غنی‌ترین محوطه‌های باستانی کشور و دنیا محسوب می‌شود و در تمامی ۴۰ هکتار مساحت آن، آثاری از سرباره‌های ذوب فلزات دیده می‌شود.
اعرابیی شتری گم کرد، بانگ زد که هر که شتر مرا به من آرد مر او راست دو شتر با وی. گفتند: هیهات این چه کار است که سرباری مه از خروار است؟ گفت: شما لذت یافت و حلاوت وجدان نچشیده اید، معذورید!
ز بار فقر چندان خواری او را روا نبود چنین سرباری او را
دارای ویژگیهای پنهان هیدرولیکی، که اگر به گونه‌ای مناسب فعال شوند ویژگی سیمانی می‌یابند و تنها در محیط‌های بازی با آب واکنش همانند سیمان پرتلند نشان می‌دهند. پرکاربردترین ماده شبه سیمانی سربارهٔ کورهٔ آهن‌گدازی است.
این روش به صورت خطی تخصیص ثبات را انجام می‌دهد و سربار زمانی آن خیلی کم‌تر از روش رنگ‌آمیزی گراف است و همان‌طور که گفته شد در کامپایلرهای درجا بسیار کاربرد دارد.
بگفتا شدم پیر و بیماریم درافکند از پا به سرباریم
تا بارگیِ تو پیش تازد سربار تو چرخ بیش سازد
قید عریانی است سربار علایق، مرد را بیشتر محتاج پوشش می‌کند سر را کلی