سدس

معنی کلمه سدس در لغت نامه دهخدا

سدس. [ س َ ] ( ع مص ) شش یک از مال کسی گرفتن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). شش یک بستدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( اقرب الموارد ). || شش شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( المصادر زوزنی ). ششم گردیدن. ( آنندراج ). ششم ِ گروهی بودن ، یا با خویشتن آنان را شش تن کردن. ( اقرب الموارد ).
سدس. [ س َ دَ ] ( ع اِ ) دندان هشت سالگی شتر پیش از بازل باشد، مذکر و مؤنث در وی یکسانست. ج ، سُدُس. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). گاو و گوسفند پنجساله سدیس. ( مهذب الاسماء ). و در سال ششم سدیس و سدس «بچه ناقه »، مذکر و مؤنث یکسان باشد در آن. ( تاریخ قم ص 177 ). بچه گاو... چون در سال چهارم سدیس و سدس نر و ماده در آن یکسان باشند. ( تاریخ قم ص 178 ).
سدس. [ س ِ ] ( ع اِ ) بهر شش روز یا بهر پنج روز یک بار نوبت آب شتر. ( آنندراج ) ( منتهی الارب ). اشتر که یک روز آب خورد و چهار روز نه ، آنگاه روز ششم بر آب برآید. ج ، اسداس. ( مهذب الاسماء ).
سدس. [ س ُ / س ُ دُ ] ( ع اِ ) شش یک. ( ترجمان القرآن ترتیب عادل بن علی ) ( منتهی الارب ).شش یک. ج ، اسداس. ( مهذب الاسماء ). ششم حصه. ( غیاث ).

معنی کلمه سدس در فرهنگ عمید

یک ششم چیزی، شش یک.

معنی کلمه سدس در فرهنگ فارسی

شش یک، یک ششم چیزی، اسداس جمع
۱ - یک ششم از چیزی شش یک جمع اسداس . ۲ - نوعی مالیات و عوارض .
شش یک جمع اسداس

معنی کلمه سدس در فرهنگستان زبان و ادب

سدْس
{Sextans, Sex, Sextant} [نجوم] صورت فلکی کم نوری در استوای آسمان در همسایگی صورت فلکی بزرگ شجاع

معنی کلمه سدس در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی سُّدُسُ: یک ششم
تکرار در قرآن: ۵(بار)
(به ضم س - د) یک ششم . اگر برای میت برادرانی باشد برای مادر اوست یک ششم. سادس: ششم. .

جملاتی از کاربرد کلمه سدس

از هوارانی دماغت فاسدست مشک و عنبر پیش مغزت کاسدست
مربع مخالف نمودی خیال مسدس نشان دور دادی ز حال
خطوط راه‌آهن و سیستم ریلی در سال ۱۸۷۵ به سان لوئیس رسید که موجب ایجاد شهرهایی (مانند ویا مرسدس و سانتا روزا) در بین مسیر آن شد.
زان کله مر چشم بازان را سدست که همه میلش سوی جنس خودست
مثلاً مرسدس بنز موتورهای مک‌لارن را می‌سازد. یا فراری موتورهای خودش را می‌سازد.
لیک گر آیینه از بن فاسدست صیقل او را دیر باز آرد به دست
و اما جواب اهل تایید علیهم السلام ‌اندر فرق میان عقل و میان علم، آن گفتند که حد علم تصورست مر چیزی را چنانک آن چیزست، و حد عالم خداوند علم کسی است که چیزی را چنان تصور کند که آن چیزست. و گفتند که حد عقل آنست که او جوهری بسیط است که مردمان چیزها را بدو‌اندر یابند. و گفتندکه حیات یعنی زندگانی نگاهدارنده جسدست، و نفس ناطقه نگاهدارنده حیات است، و عقل نگاهدارنده نفس ناطقه است و شرف دهنده اوست بشناخت جوهر خویش، و علم فعل عقل است که مردم بعقل‌اندر یابد مر چیزها را چنانک (آن) چیزهاست. پس مردم را عاقل گفتند بدین سبب که مر او را چیزی بود که بدان چیز مر چیزها را بحقیقت‌اندر یافت، و این صفت اعنی عاقل مر خدای را روا نبود، از بهر آنک او مبدع عقل بود، و عقل بمردم معروف بود، که همی گویند «فلان عاقل است» و خدای را عالم گفتند بدانچ علم صفت بود، بمثل صفت خدای بود، پس خداء تعالی صفت خویش را، «عالم الغیب و الشهادة.» گفت، و بدین صفت عقل است کو هم معقولات را داند و هم محسوسات را، و چو عقل ما را بخشنده خدای است که این شرف ار دیگر حیوان ممنوع است = روا نیست مر او را سبحانه و تعالی بصفت موهوب خویش موصوف گفتن، و هر که از اهل علم حقیقت خدای را عالم گوید بدانوجه گوید که او مبدع عقل است، و علم فعل عقل است، همچنانک مر او را قادر گویند بدانوجه که قدرت قادران ازوست چنانک خلقت مر خالقان را او دادست «فتبارک الله احسن الخالقین.»
پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۵۸ شرکت مرسدس بنز حدود ۸۷٪ درصد از سهام آئودی را خریداری کرد و سال ۱۹۵۹ باقی سهام شرکت را نیز بدست آورد، اما پس از آن، در ۱۹۶۴ گروه فولکس‌واگن ۵۰٪ درصد از سهام آئودی را، از شرکت مرسدس بنز خریداری کرد. سپس شرکتی را با همان نام، راه‌اندازی کرد و اقدام به تولید و عرضه چند مدل جدید از آئودی نمود، که مدل‌هایی چون آئودی ۶۰، آئودی ۷۵، آئودی ۸۰ و آئودی ۹۰ به این دوره زمانی اختصاص دارند. سال ۱۹۶۹ آئودی به شرکت ان‌اس‌یو پیوست و برای مدت کوتاهی، به ان‌اس‌یو آئودی تغییر نام داد.
مشهد اهل کمال این مشهد است قید هست و نیست چون بینی سدست
ضربت خِذْلان او بر جان مرد مفسدست شربت توفیق او بر جان مرد پارساست
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به جسدسوز، شاه شاهان، و گردان اشاره کرد.
در شکل روبرو، زیر محاسبه صفحه مُقَنطَرات که در مقیاس سدسی است، نشان داده شده‌است.
بحر: هزج مسدس مقصور
از شاسی بلندهای مدرنِ بازار فعلی، که مانند خودروهای سواری بر اساس ابعاد به بخشهای کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند، می‌توان از مواردی مانند مدل تویوتا لندکروزر، دیسکاوری شرکت لندروور، ب‌ام‌و ایکس۵، مرسدس-بنز کلاس-جی و کادیلاک اسکالید نام برد.
در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۳، تقریباً ساعت ۷:۵۵ صبح به ساعت تابستانی اروپای مرکزی، دو افسر یک مرسدس-آام‌گ با پلاک لهستانی را دیدند که در امتداد خط اتوبوس در بلوار ژاک-ژرمن-سوفلوت در هاوتز-د-سن، ایل-دو-فرانس به سمت ایستگاه راه‌آهن نانتر-دانشگاه حرکت می‌کرد. افسران پلیس ناهل مرزوک راننده را تهدید کردند و یک افسر در ساعت ۸:۱۶ تیراندازی کرد. دو سرنشین خودرو در ساعت ۸:۱۹ متواری شدند. مرگ مرزوک در ساعت ۹:۱۵ صبح اعلام شد
من بی‌نوا بر گل، ره دم زدن، ندارم حسدست بر هزارم، که هزار راه دارد
آئودی همراه با مرسدس-بنز و ب‌ام‌و سه خودروساز مشهور و لوکس آلمانی هستند و به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروسازان لوکس جهان شناخته می‌شوند.
سوگند بدان صانع قادر که بحکمت کردست شفاخانه زنبور مسدس