سانان

معنی کلمه سانان در فرهنگ اسم ها

اسم: سانان (پسر) (کردی) (تلفظ: sānān) (فارسی: سانان) (انگلیسی: sanan)
معنی: بزرگ ایل و قبیله، شاه بزرگ، شاه بزرگ و مهتر ایل و قبیله، بزرگ ایل

جملاتی از کاربرد کلمه سانان

می‌شمارد عشق صائب از تن‌آسانان مرا گرچه از درد طلب هرگز ز پا ننشسته‌ام
اکراس سرتاس شمالی یا پیرمرغ گوشه‌گیر از اکراسهای راسته لک‌لک‌سانان است. زیستگاه این پرنده سوریه، ترکیه، مراکش و اروپا است.
مانند بیشتر پستانداران دریایی، نهنگ‌های قاتل قربانی آلودگی‌های تولید شده توسط انسان‌ها می‌شوند. برای نمونه، در آب‌های ایالت واشینگتن میزان بالایی از پی‌بی‌سی و ددت در بافت‌های چربی یک نهنگ قاتل نر بالغ پیدا شد. در سال ۲۰۰۰ میزان غیرعادی‌ای از این مواد در سه گروه (دو تا مقیم و یکی نامقیم) از نهنگ‌های قاتل ساکن کرانه‌های بریتیش کلمبیا گزارش شد که گروه نامقیم بیش از همه آسیب دیده بود. این بررسی نشان داد که نهنگ‌های قاتل ساکن آب‌های جنوبی بریتیش کلمبیا در میان مسموم شده‌ترین جمعیت‌های دلفین‌سانان در جهان هستند.
رطب های شیرین تر از قند مصری به رطب اللسانان عدنان فرستم
نباشد چون تن آسانان ز خورد و خواب عیش ما ز اشک و آه می گردد به آب و تاب عیش ما
آنچه نویسندگان داستان آدم و حوا دربارهٔ به وجود آمدن بشر گفته‌اند، با آنچه علم می‌گوید، بسیار متفاوت است. نسل بشر به یک زن و شوهر واحد نمی‌رسد؛ در واقع یافته‌های علمی نشان می‌دهد جمعیت آغازین انسان‌ها بیش از هزاران نفر بوده‌اند. نتایج تحقیقات پروژه ژنوم انسان هیچ شک علمی باقی نگذاشته که انسان‌ها و نخستی‌سانان دارای اجداد مشترکی هستند و انسان‌های کنونی از دیگر انسانیان تکامل یافته‌اند. همچنین، دیرینگی حیات بر روی زمین، برخلاف این داستان که آن را شش هزار سال می‌داند، میلیاردها سال است.
سزاوار ستایش نیستند این ناقص احسانان برای نان جو نتوان زبان را گندمین کردن
ببین در رقص ازرق طیلسانان ردای نور بر عالم فشانان
دامن دشت جنون جای تن آسانان است به که دیوانه به بازار رساند خود را
نیست با دیده بیدار تن آسانان را با شکرخواب فراغت شکرابی که مراست