سالاری

معنی کلمه سالاری در لغت نامه دهخدا

سالاری. ( اِخ ) دهی است از دهستان کدکن پائین رخ بخش کدکن ، شهرستان تربت حیدریه در 37هزارگزی شمال باختری کدکن و سر راه اتومبیل رو کدکن بشهر کهنه واقع شده است هوای آن معتدل و دارای 428 تن سکنه است. آب آنجا از قنات تأمین میشود. محصول آن پنبه ، شغل اهالی زراعت ، گله داری و کرباس بافی و راه آن مالرو و تابستان از شاه بخش میتوان اتومبیل برد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
سالاری. ( اِخ ) پنج فرسخ میانه جنوب و مشرق فهلیان است. ( فارسنامه ناصری گفتاردوم ص 304 ).

معنی کلمه سالاری در فرهنگ معین

(حامص . ) ۱ - مهتری ، ریاست ، پادشاهی . ۲ - پیری ، سالخوردگی .

معنی کلمه سالاری در فرهنگ فارسی

پیری کهن سالی .

معنی کلمه سالاری در ویکی واژه

مهتری، ریاست، پادشاهی.
پیری، سالخوردگی.

جملاتی از کاربرد کلمه سالاری

بسیاری از مورخان معتقدند که این پیمان باعث ضعف موقعیت لهستان در منطقه گردید ؛ زیرا ، از سویی دیگر موجبات اشراف‌سالاری را پدید آورد که با قدرت مطلقه پادشاهی مخالفت می‌ورزید و عاملی شد برای تجزیه لهستان در ۲۰۰ سال بعد. مورخان لهستانی این اتحاد را باعث شکوفایی لهستان در آن زمان و تمرکز قدرت در این کشور می دانند ؛ در حالی که ، مورخان لیتوانیایی معتقدند که این پیمان باعث سلطه لهستان بر لیتوانی شد.
منصب سالاری بازار داشت محفل بازاریان را بار داشت
و بسر قصّه سپاه‌سالاری سلطان محمود، رضی اللّه عنه، از جهت سامانیان را باز شوم‌ و نکته‌یی چند سبک‌ از هر دستی‌ از آن بگویم که فایده‌هاست درین، و گسیل کردن این امام ابو صالح تبّانی را.
پادشاها بنده ای عاجزتر از هر عاجزم از تو هست این بر سر خلق تو سالاری مرا
افسانه مادر سالاری پیش از تاریخ: چرا گذشته‌ای ابداع شده آینده ای به زنان نمی‌بخشد، کتابی از سینتیا اِلِر که با هدف نابودی فرضیه مادر سالاری پیش از تاریخ در سال ۲۰۰۰ نوشته شده‌است. او می‌گوید این فرضیه طی پژوهش قرن نوزدهم شکل گرفت و توسط فمینیسم موج دوم ۱۹۷۰ به دنبال ماریا گیمبوتاس مطرح شد. در این کتاب الر، استاد علوم دینی دانشگاه فارغ التصیلان کلارمونت، دلیل نادرستی این فرضیه و مضر بودن دفاع پیوسته از آن برای برنامه‌های فمینیستی را بیان می‌کند.
در هنگام تشکیل ائتلاف اصلاح‌طلبان، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دارای ۲۱ عضو بود که به جز حزب مردم‌سالاری و انجمن اسلامی مهندسان ایران، ۱۹ عضو دیگر به ائتلاف پیوستند.
اندر بلای سخت پدید آید فضل و بزرگمردی و سالاری
به رقص آمد ز شادی آسمان چون دهر پاکوبان به نامش در زمین زد کوس سرداری و سالاری
نزد آنکس که چو من سلطنت دل دارد شه گزیری بود و میر چوده سالاری
سر سعادت و سالار فتح ابونصر آن کزو گرفت سعادت سری و سالاری
کر و فر قلم باشد به قدر حرمت کاتب اگر در دست سلطانی اگر در کف سالاری
آوا نو تسوبونه (به ژاپنی: 阿波局 あわのつぼね)؛ تولد نامشخص – مرگ ۱۳ ژانویه ۱۲۲۷، یک زن از خاندان هوجو در اوایل دوره کاماکورا و دختر هوجو توکیماسا، نخستین شیکن (معاون شوگون) در شوگون‌سالاری کاماکورا بود. او خواهر هوجو ماساکو همسر میناموتو نو یوریتومو، خواهر هوجو یوشیتوکی و هوجو مونه‌توکی بود. او همسر برادر کوچکتر میناموتو نو یوریتومو به نام آنو زنجو بود.
و روز [سه‌] شنبه هفدهم جمادی الاولی بوالحسن عراقی دبیر معزول از سالاری کرد و عرب به درگاه آمد. و خواجه بزرگ احمد عبد الصّمد او را به خوبی گسیل کرده بود امّا پنج سوار موکّل نامزد او کرده‌. و امیر وی را پیش خود نگذاشت و نزدیک مسعود محمد لیث دبیر فرستاد تا چون بازداشته‌یی باشد. و هر کسی به زیارت او رفت.
شوگون‌سالاری توکوگاوا که با نام‌های توکوگاوا باکوفو (徳川幕府) و ادو باکوفو (江戸幕府) نیز شناخته می‌شود، حکومتی فئودالی در ژاپن بود که به دست شوگونها و خاندان توکوگاوا اداره می‌شد. از این دوران با عنوان دوره ادو نیز یاد می‌شود و نام خود را از پایتخت این دوره ادو (توکیو در ژاپن امروز) می‌گیرد. پایگاه حکومت شوگون‌سالار توکوگاوا قصر ادو بود. این حکومت از سال ۱۶۰۳ تا ۱۸۶۸، که آغاز دوران تجدید حیات مِی‌جی بود، پایدار ماند.
جمهوری اسلامی ایران از جمله نظام‌هایی ست که از نظریهٔ شیعی ولایت فقیه پیروی می‌کند. رهبر آن ولی فقیه است که با رای مستقیم مردم انتخاب نمی‌شود بلکه به واسطهٔ خبرگان منتخب مردم تعیین می‌شود. رئیس‌جمهور در این نظام با رای مستقیم انتخاب می‌شود و شخص دوم است و به عنوان رهبر شناخته نمی‌شود؛ ولی فقیه نظام جمهوری اسلامی ایران به صورت دوره‌ای تغییر نمی‌کند و فرماندهی کل نیروهای مسلح و ارگان‌های اصلی اطلاعاتی در اختیار ولی فقیه است. منتقدان نظام جمهوری اسلامی اعم از شیعه و غیر شیعه وجود کامل مردم‌سالاری در ایران را نفی می‌کنند. حتی برخی نظام را مردم‌سالار نمی‌دانند و مردم‌سالاری اسلامی در ایران را ظاهرسازی می‌دانند.
جنگ سالاری در دولت‌های ناکام که در آن حکومت مرکزی و قدرت اولیای امور در سراسر کشور از هم می‌پاشد یا به شکل رسمی اما ضعیف و بدون کنترل واقعی روی قلمرو کشور به حیات خویش ادامه می‌دهد به وجود می‌آید.
ز وی ای دهر ایمن باش در سالاری عالم کزوالحال کار صد جهان سالار می‌آید
(۱۴۳۹–۱۴۹۱) برادر کوچکترِ هشتمین شوگون در شوگون‌سالاری آشی‌کاگا بود. برادر بزرگ او آشی‌کاگا یوشی‌ماسا نخست چون فرزندی از خود نداشت، برادر کوچکتر خود آشیکاگا یوشیمی را به عنوان جانشین انتخاب کرد اما سال بعد همسرش فرزند پسری به دنیا آورد و او پسر خود را به جانشینی برگزید. بر سر مسئلهٔ جانشینی بین او و برادرش اختلاف درگرفت و در نهایت این اختلاف به جنگ اونین منجر شد.
در ۲۲ ژوئن ۱۲۰۵ سال دوم گنکیو (۱۰ ژوئیه ۱۲۰۵) در اوایل دوره کاماکورا، هاتاکه‌یاما شیگه‌تادا، ملازم قدرتمند ولایت موساشی، تلاش کرد تا کنترل هوجو را در رود فوتاماتا، ولایت موساشی (در حال حاضر بخش آساهی، شهر یوکوهاما، استان کاناگاوا) به دست گیرد. به دلیل توطئه هوجو توکیماسا، این منطقه توسط ارتش بزرگی به رهبری هوجو یوشیتوکی مورد حمله قرار گرفت و ویران شد. این یکی از پاکسازی‌های ملازمان با نفوذ توسط خاندان هوجو به دلیل اختلافات سیاسی در شوگون‌سالاری کاماکورا بود.