موج دوم

معنی کلمه موج دوم در فرهنگستان زبان و ادب

{secondary wave} [ژئوفیزیک] همان موج S است که به خاطر کندتر بودن سرعت انتشار، بعد از موج P به گیرنده های لرزه ای می رسد

معنی کلمه موج دوم در ویکی واژه

همان موج S است که به خاطر کندتر بودن سرعت انتشار، بعد از موج P به گیرنده‏های لرزه‏ای می‏رسد.

جملاتی از کاربرد کلمه موج دوم

در موج دوم اعتصاب کامیون‌داران ایران، بیش از ۲۵۶ نفر دستگیر شدند.
موج دوم اعتراضات در ۲۷ سپتامبر رخ داد که در آن حدود ۲ میلیون نفر در بیش از ۲۴۰۰ تظاهرات شرکت کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که یک میلیون معترض در ایتالیا و ۱۷۰۰۰۰ هزار نفر در نیوزلند حضور داشته‌اند. در مونترال، جایی که گرتا تونبرگ سخنرانی می‌کرد، هیئت مدیره مدارس مونترال کلاس‌های ۱۱۴۰۰۰ دانش آموز خود را لغو کرد. صدها هزار نفر، از جمله چندین رهبر حزب فدرال به راهپیمایی در مونترال به اعتصابات پیوستند.
نخستین مهاجران آذری به کانادا ایرانیان آذری در سال ۱۹۳۰ بودند. موج دوم مهاجرت در سال ۱۹۵۰ رخ داد، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی تحت رهبری نیکیتا سرگیویچ خروشچف بود. موج سوم مهاجرت در دوران جنگ سرد زمانی که بسیاری از مهاجران از اتحاد جماهیر شوروی، از جمله آذری‌ها به کانادا آمدند. موج چهارم پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران که بسیاری از ایرانیان، از جمله آذری‌ها، به کانادا مهاجرت کردند. در نهایت، موج پنجم مهاجرت در طول جنگ قره باغ کوهستانی در ۱۹۸۸-۱۹۹۲ صورت گرفت.
پژوهش‌های ژنتیکی روی نمونه‌های باستانی این زن ۵هزارساله و سه مرد ۴هزارساله در ایرلند نشان می‌دهد که موج نخست مهاجرت ساکنان این کشور از خاورمیانه، و موج دوم نیز چهار هزار سال پیش از سواحل دریای سیاه به سمت جزیرهٔ بریتانیا بوده و مردمان ایرلندی را شکل داده‌است.
در جریان قتل‌عام سال ۱۳۶۷، موج دوم اعدام‌ها یعنی اعدام زندانیان اسلام‌ناباور نیز انجام شد.
موج دوم کشتار زندانیان یعنی چپ‌کُشی از شهریور ۱۳۶۷ آغاز شد.
تاریخچه هویت ملی متمایز فلسطینی محل مناقشه میان محققان است. عصاف لیخوفسکی تاریخ‌شناس حقوق می‌گوید نظر غالب این است که هویت فلسطینی از دهه‌های اول قرن بیستم سرچشمه می‌گیرد. فلسطینی به مفهوم ملت فلسطین تا پیش از جنگ جهانی اول توسط عرب‌های فلسطین به صورت محدود به کار برده می‌شده. نخستین تقاضا برای استقلال ملی شام در تاریخی ۲۱ سپتامبر ۱۹۲۱ توسط کنگره سوری-فلسطینی بیان شد. پس از تأسیس کشور اسرائیل، موج اول پناهندگان در ۱۹۴۸ و بیشتر از آن پس از موج دوم پناهندگان در ۱۹۶۷، این واژه نه تنها تعلق به یک سرزمین را بلکه حسی از گذشته و آینده مشترک در یک کشور فلسطینی را می‌رساند.
در موج دوم اعتصاب کامیون‌داران ایران، بیش از ۱۸۰ نفر دستگیر شدند.
موج دوم مصارف در دوره مغول شکل گرفت که حلی از اصطلاح مجتهد استفاده کرد که فرمان را بر اساس استدلال‌های معتبر دین استنباط می‌کند. حلی از اجتهاد به معنای استدلال انضباطی بر اساس شریعت بود. وی با توسعه اصول اصول هنجارهای قانونی و منطقی تری را معرفی کرد که معنای اصول را فراتر از چهار اصل منابع شریعت گسترش داد.
ابعاد موج این تحریم در توئیتر بدین شکل بود که ۵۸۰۸ توییت توسط ۲۳۹۰ کاربر بازنشر شد که هفده درصد از آن‌ها کپی شده بود. محتوای توییت‌ها نیز غالباً اعتراض به عدم حمایت اسنپ از مشتری خود و کوتاه آمدن از مواضعش و همین‌طور دعوت کاربران به تحریم اسنپ بود. در جریان موج دوم توییت‌های ضد اسنپ نیز ۲۵۸۴ توییت توسط ۹۵۰ کاربر منتشر شد. برخی منتقدان موجی که علیه اسنپ به پا خواسته را با تحریم برند لایکا توسط حکومت چین مورد قیاس قرار دادند، که به عقب‌نشینی این برند از ادعای خود مبنی بر این‌که ضبط تصویر مرد تانکی توسط دوربین‌های این شرکت انجام گرفته منجر شد. سپس نتیجه گرفتند که اسنپ نیز برای بقای برند خود همچون لایکا مجبور به عقب‌نشینی از موضع خود شده و اعلام تمکین از حکومت مرکزی کرده‌است.