زه کردن

معنی کلمه زه کردن در لغت نامه دهخدا

زه کردن. [ زِه ْ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) بچه کردن. زادن. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ) : برجهاء... سرطان و عقرب و حوت و نیمه پسین از جدی و زه کننده اند و بسیاربچه. ( التفهیم بیرونی ، یادداشت ایضاً ).
چون خار و خس قوی شد زه کرد خوک ملعون
در باغ و زو برآمد قومی همه ملاعین.ناصرخسرو.و نهصد پیل بودش به روزگار، در جمله پیلی که آن را کذیزاد خواندندی که به ایران زاده بود و این از عجایب بود. ایدر پس هرگز زه نکرده است. ( مجمل التواریخ و القصص ). || چله کردن کمان. ( ناظم الاطباء ) :
به کوه برشد و اندر نهاله گه بنشست
به پیش فیلک و زه کرده نیم چرخ به چنگ.فرخی.رجوع به زه و زه کردن کمان شود. || بارور کردن. باردار کردن. آبستن کردن. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه زه کردن در فرهنگ معین

( ~. کَ دَ ) (مص م . ) آبستن کردن .

معنی کلمه زه کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) بارور کردن باردار کردن آبستن کردن .

معنی کلمه زه کردن در فرهنگستان زبان و ادب

{brace} [ورزش] نصب کردن زه بر روی کمان

معنی کلمه زه کردن در ویکی واژه

آبستن کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه زه کردن

از دیدگاه سیاسی، لیبرال‌ها به سده نوزدهم همچون دروازه‌ای نگاه می‌کنند برای دستیابی به تحقق تمام آرمان‌های انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه. در اسپانیا، لیبرالِز اولین گروهی بودند که از واژهٔ لیبرال در مفهوم سیاسی آن برای معرفی خود استفاده کردند و سال‌ها برای اعمال قانون اساسی ۱۸۱۲ مبارزه کردند تا این که سرانجام در ۱۸۳۰ میلادی توانستند بر سلطنت طلبان پیروز شوند و قانون اساسی مطلوب و مورد نظر خویش را به مرحلهٔ اجرای کامل در بیاورند. در فرانسه، انقلاب ژوئیه ۱۸۳۰، توسط سیاست‌مداران و روزنامه‌نگاران لیبرال صورت گرفت و باقی‌مانده‌های سلطنت را در فرانسه به کنار راند و به انقلابی الهام بخش برای تمام نقاط اروپا تبدیل شد.
به نیزه کردند راس جنابش گروه بی‌شرم سپاه غدار
چو بد جنگ چندی به تیر خدنگ پس از تیر با نیزه کردند جنگ
بس کسا کش کار ایشان تازه کردن بود کام مهر ایشان تازه گشت و کام او بی کار گشت
سالی از بلخ بامیانم سفر بود و راه از حرامیان پر خطر. جوانی به بدرقه همراه من شد، سپربازِ چرخ‌انداز، سلحشورِ بیش‌زور که به ده مردِ توانا کمانِ او زه کردندی و زورآورانِ رویِ زمین پشت او بر زمین نیاوردندی ولیکن چنان که دانی متنعم بود و سایه‌پرورده نه جهاندیده و سفر کرده. رعد کوس دلاوران به گوشش نرسیده و برق شمشیر سواران ندیده.
کهنه اوراق دل ما قابل ترتیب نیست از غم شیرازه کردن این کتاب آسوده است
به تازه کردن تاریخ رسمهای تو دهر کجا بماند که روز نکرد هنگامه
نسیم صبح از تاراج گلزار که می‌آید؟ که مرغان کاسه دریوزه کردند آشیان‌ها را
نی همی غلتیدن اندر خون خویش نی ز تیغ و نیزه کردن سینه ریش
با توجه به استقبال جهانی از دانشگاه آنلاین، تعداد دوره‌های آموزشی فشرده آنلاین روز به روز در حال افزایش است. یکی دیگر از این دوره‌ها یودمی نام دارد که هدفش دموکراتیزه کردن آموزش است. یک نوع بازار رقابتی آموزش که هر کسی می‌تواند دوره‌های آموزشی خودش را با هزینه‌ای که در نظر دارد روی سایت بگذارد.
به می خوردن طرب را تازه کردند به عشرت جان شب را تازه کردند
در طی ماه‌های پیش از شهریور بیست، متفقین چند بار از دولت ایران برای عبور مسالمت‌آمیز نیروهایشان از خاک این کشور درخواست اجازه کردند اما همواره این درخواست از طرف رضا شاه رد می‌شد. از نمونه‌های دخالت‌های آن‌ها در امور داخلی ایران نیز می‌توان به تاریخ ۱۵ اوت ۱۹۴۱م (۲۴ مرداد ۱۳۲۰خ) اشاره کرد که در آن سفیر انگلستان در تهران پانویسی به دولت ایران تسلیم کرد که در آن تقاضا شده بود تعداد اتباع آلمانی مقیم ایران هرچه سریعتر کاهش یابد.
عجب مدار که اندیشه‌مندیی دارم به تازه کردن این کهنه‌های نادوزه
افشانه رنگ وسیله برای رنگ‌آمیزی است. که با نام‌های دیگری همچون اسپری رنگ، پیستوله نقاشی شناخته می‌شود. اسپری یک تکنیک رنگ‌آمیزی است که در آن یک دستگاه مواد پوششی (رنگ، جوهر، لاک و غیره) را از طریق هوا روی یک سطح می‌پاشد. در رایج‌ترین انواع آن از گاز فشرده (معمولاً هوا) برای اتمیزه کردن و هدایت ذرات رنگ استفاده می‌کنند.
فوتون فتوالکتریک انتقال همه انرژی خود را به الکترونی که با آن واکنش می‌دهد، منتقل می‌کند، این امر باعث یونیزاسیون اتمی که الکترون به آن متعلق است می‌شود و یک فوتو الکترون ایجاد می‌کند که تمایل زیادی به یونیزه کردن اتم‌های در سر راه خود دارد. یک الکترون بیرونی جای خالی الکترون را پر می‌کند و خواص فوتون یا الکترون اوژه را ایجاد می‌کند. از این آثار می‌توان تعیین نوع عناصر توسط روش‌های طیف‌سنجی پرتو ایکس یا طیف‌سنجی الکترون اوژه استفاده نمود.
در رمان تاریخی سه پادشاهی، مربوط به قرن چهاردهم، ائتلاف حداقل برای دو حادثه معروف به یاد ماندنی است: یکی قتل هوآ ژیونگ توسط گوان یو. دیگری مبارزه سه به یک بین سه برادر قسم خورده (لیو بی، گوان یو، ژانگ فی) و لو بو است. این دو صحنه اغلب در اپرای چینی به همراه دیگر صحنه‌های معروف رمان بازسازی می‌شوند. با این حال، هر دو حادثه تخیلی هستند. هوا ژیونگ در نبرد با سون جیان کشته شد. لیو بی، گوان یو و ژانگ فی در این کارزار شرکت کردند، اگرچه اقدامات آنها بیشتر توضیح داده نشده‌است، بدون اشاره به اینکه آنها با لو بو مبارزه کردند، که از نظر تاریخی، توسط سون جیان در نبرد شکست خورد.
شامل دو صفحه نزدیک به هم (الکترودها) هستند و از هوای محیط به عنوان الکترولیت استفاده می‌کنند. چنانچه تغییر ناگهانی در غلظت هوای محیط روی دهد، حسگر آن را به حریق تعبیر می‌کند. حسگرهای یونیزاسیون، حاوی مقادیر کمی مواد رادیواکتیو بوده (برای یونیزه کردن ذرات موجود در هوای اطراف الکترودها) و برای همین عمر دائمی ندارند.