زالو
معنی کلمه زالو در لغت نامه دهخدا

زالو

معنی کلمه زالو در لغت نامه دهخدا

زالو.( اِ ) کرمی است که چون بر بدن چسبانند خون فاسد را بمکد. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ). و رجوع به زلو، جلو، شلک ، شلکا، شلوک ، زلوک ، زرو، دیوچه ، علق و مکل شود.
زالو. ( اِخ ) ( چم... ) از قرای کامفیروز فارس است. ( مرآت البلدان ناصری ج 4 ص 261 ). و رجوع به چم شود.
زالو. ( اِخ ) دهی است جزء دهستان مشک آباد بخش فرمهین شهرستان اراک. واقع در 74000گزی جنوب خاوری فرمهین و 5000گزی راه اراک به خمین. منطقه آن کوهستانی و سردسیر و سکنه آن 64 تن اند که بزبان فارسی تکلم میکنند. آب آن از چشمه و محصول آن غلات است. این ده را زالوکه نیز میگویند. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 2 ). و رجوع به زالوکه شود.

معنی کلمه زالو در فرهنگ معین

(اِ. ) جانوری است آبزی از ردة کرم های حلقوی که در دو سر بدن دارای بادکش هایی است که به وسیلة آن ها خود را به حیوانات می چسباند و خون آنان را می مکد.

معنی کلمه زالو در فرهنگ عمید

کرمی کوچک و سیاه رنگ که در آب زندگی می کند و با مکنده های روی بدنش خون جانوارن را می مکد، دیوچه، دیوک، شلوک، شلک، شلکاو جلو، خرستۀ دشتی.

معنی کلمه زالو در فرهنگ فارسی

( اسم ) جانوری است از شاخه کرمها جزو رده کرمهای حلقوی از دسته ئیرودینه ها که لوله گوارش اش در طول بدن حیوان به ۱۱ قسمت مشخص میشود زالو در قسمت سر و همچنین در انتهای بدن دارای بادکشهایی است که به وسیله آنها خود را بااشیائ یا حیوانات میچسباند زالو حیوانی است آبزی که در آب رودها جوی ها و برکه ها زندگی میکند دارای گونه های مختلفی است زالو در فسمت بادکش دهانی دارای سه ردیف آرواره بشکل میباشد که به رسیله آنها پوست بدن میزبان خودرا سوراخ کرده خون وی را می مکد زلو شلوک شلکا
دهی است جزئ دهستان مشک آباد بخش فرمهین شهرستان اراک

معنی کلمه زالو در دانشنامه عمومی

زالو نوعی کرم حلقوی است. زالو جانوری از گروه کرم های آبزی و از راستهٔ آرواره داران است. بدن جانور قابلیت انقباض و انبساط فراوان دارد، طول بدن بین ۳ تا ۲۵ سانتی متر و عرض بدن حدود ۱ سانتی متر است. در جلوی بدن یک بادکش وجود دارد که مرکب از ۲ حلقه است و دهان در این ناحیه واقع شده است و در انتهای بدن یک بادکش مدور مرکب از ۷ حلقه دارد که توسط این بادکش خود را به یک نقطه متصل می کند و نقطهٔ اتکایی است برای حرکت کردن.
زالو ۳ فک دارد و هر فک ۱۰۰ دندان دارد؛ یعنی یک زالو حدود ۳۰۰ دندان فوق العاده ریز دارد.
اکثر زالوها در اطراف آب های شیرین زندگی می کنند، در حالی که بعضی گونه ها را می توان در خاک و همچنین اطراف دریاها یافت. شناخته شده ترین زالوها، مثل زالوهای دارویی که در زالودرمانی استفاده می شوند خون خوراک هستند و از خون مهره داران و همولنف بی مهرگان تغذیه می کنند. به هرحال بیشتر گونه های زالوها شکارچی هستند و در درجه اول با بلع دیگر بی مهرگان تغذیه می کنند. در حال حاضر تقریباً ۷۰۰ گونه از زالوها شناخته شده اند، که ۱۰۰ تا دریایی، ۹۰ تا زمینی و بقیهٔ آن ها از آرایهٔ آب های شیرین هستند.
از لحاظ تاریخی زالوها در پزشکی ( زالودرمانی ) ، برای گرفتن خون از بیماران استفاده می شده اند. سابقهٔ عمل زالودرمانی به ایران، چین، هندوستان و یونان قدیم بازمی گردد که تا قرن هیجدهم و نوزدهم در اروپا و آمریکای شمالی ادامه یافت. در دوران مدرن، از زالو در مراحلی مانند چسباندن مجدد اجزای بدن در جراحی های ترمیمی و پلاستیک و در آلمان برای درمان آرتروز استفاده می کنند.
مثل دیگر حلقوی تباران زالو حیوانی بندبند است، اما بی شباهت به دیگر حلقوی تباران هیچ ارتباطی بین تقسیم بندی سطح خارجی بدن یک زالو و اندام های داخلی اش وجود ندارد. سطح بدن حیوان می تواند به ۱۰۲ حلقه تقسیم شود. درحالی که ساختار داخلی اش به ۳۲ بخش تقسیم شده است. از ۳۲ بخش داخلی بدن، ۴ تای جلویی اختصاص به قسمت سر دارد، که شامل مغز قدامی و یک مکنده است. بعد از سر ۲۱ بند بعدی، بخش میانی بدن متشکل از ۲۱ غدهٔ عصبی، دو اندام تناسلی، و ۹ جفت بیضه است. سرانجام۷بند آخر ترکیب شده اند تا دم و مغز خلفی جانور را تشکیل بدهند.
زالوها هرمافرودیت هستند، به این معنی که هم اندام تناسلی ماده و هم نر را دارند ( به ترتیب تخمدان و بیضه ) . زالوها با تکثیر متقابل تولیدمثل می کنند، و درهنگام آمیزش اسپرم منتقل می شود. زالوها مانند کرم های خاکی، برای نگهداری تخم هایشان از کمربند تناسلی استفاده کرده و آن ها را در پیله ای پنهان می کنند.
زالو (اراک). زالو یک روستا در ایران است که در شهرستان اراک واقع شده است.
معنی کلمه زالو در فرهنگ معین
معنی کلمه زالو در فرهنگ عمید
معنی کلمه زالو در فرهنگ فارسی

معنی کلمه زالو در دانشنامه آزاد فارسی

زالو (leech)
هر یک از گروه کرم های حلقوی. زالوها در آب شیرین زندگی می کنند و در جنگل های مرطوبِ کشورهای گرمسیری، فراوانند. این جانوران خون می مکند و انسان و جانوران دیگر را مجروح می کنند. زالوها با دهانی قوی، که برای مکیدن سازش یافته است، به موجودات می چسبند. این جانور در ردۀ زالوهاقرار دارد. مواد موجود در بزاق زالو موجب بی حسّی ناحیۀ اطراف زخم، گشاد شدن رگ ها و جلوگیری از لخته شدن خون می شود. از این رو در گذشته، از زالوهای طبی، (Hirudo medicinalis) به فراوانی برای خون گیری، به منظور درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شد. به منظور استفاده از مادۀ ضدانعقاد خون، هیرودین، پرورش زالو رواج دارد. در طب جایگزین استفاده از زالو درمانی در بسیاری از مناطق هنوز رایج است.

معنی کلمه زالو در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] زالو حیوان کوچکی که در هنگام چسبیدن به بدن انسان خون را می مکد.
زالو کرمی کوچک که به بدن می چسبد و خون آن را می مکد.
← کاربرد زالو در فقه
۱. ↑ طباطبایی یزدی، محمدکاظم، العروة الوثقی، ج۱، ص۲۷۱.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۴، ص۲۲۳.
...

معنی کلمه زالو در ویکی واژه

جانوری است آبزی از ردة کرم‌های حلقوی که در دو سر بدن دارای بادکش‌هایی است که به وسیلة آن‌ها خود را به حیوانات می‌چسباند و خون آنان را می‌مکد.

جملاتی از کاربرد کلمه زالو

آلوئیسیو دوس سانتوس گونزالوس در تیم‌های فوتبال گرمیو، شاپه‌کوئنزه، فیگورنسه، سائو پائولو، شاندونگ لیونگ و هبی چین فورچون سابقهٔ حضور دارد.
بر خاک فکنده بر یکی زبلو چون زالو چسبناک و سرد و تر
آب زالو بهرام، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مسجدسلیمان در استان خوزستان ایران است.
و فی بعض الآثار انّ اللَّه عزّ و جل لیحفظ بصلاح الرّجل الصّالح ولده و ولد ولده و مشربته الّتی هو فیها و الدّویرات حوله فیما یزالون فی حفظ من اللَّه عزّ و جل و ستر. و عن سعید بن المسیّب انّه کان اذا رای ابنه قال ای بنیّ لازیدن صلاحی من اجلک رجاء ان احفظ فیک و یتلوا هذه الآیة. و یحکی انّ بعض العلویة دخل علی هارون الرّشید و قد همّ بقتله فلمّا دخل علیه اکرمه و خلّی سبیله فقیل له بم دعوت حیث نجّاک اللَّه قال قلت یا من حفظ الکنز علی الصبیین بصلاح ابیهما احفظنی منه بصلاح آبائی، «فَأَرادَ رَبُّکَ» یا موسی «أَنْ یَبْلُغا أَشُدَّهُما» ای الحلم و وفور العقل و تدبیر المعاش، «وَ یَسْتَخْرِجا کَنزَهُما» ای و یخرجا مالهما، «رَحْمَةً مِنْ رَبِّکَ» قیل هو متّصل باستخراج الکنز، و قیل متصل بفعله یعنی فعلت ما فعلت رحمة من ربّک، «وَ ما فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِی» ای عن رأیی و تدبیری، «ذلِکَ» ای الاجوبة الثلاثة، «تَأْوِیلُ ما لَمْ تَسْطِعْ عَلَیْهِ صَبْراً» حذف التّاء تخفیفا و لمّا اراد موسی ان یفارقه قال له اوصنی فقال کن نفّاعا و لا تکن ضرّارا ارجع عن اللّجاجة و لا تمش فی غیر حاجة و لا تضحک من غیر عجب و لا تعیرنّ احدا بخطیئة یا بن عمران. و روی انّه لمّا فارق موسی الخضر رجع الی قومه و هم فی التّیه.
گفت سلمان مصطفی راکه ایزد اندر عهد تو مرتضی را چون رسولان معجزالوان دهد
روی عبد اللَّه بن مسعود قال: قال رسول اللَّه (ص): انّ اللَّه عزّ و جلّ اذا تکلّم بالوحی سمع اهل السماء صلصلة کجرّ السلسلة علی الصّفا فیصعقون فلا یزالون کذلک حتی یأتیهم جبرئیل علیه السلام فاذا جاءهم جبرئیل فُزِّعَ عَنْ قُلُوبِهِمْ، فیقولون یا جبرئیل: ما ذا قال ربّک؟ قال: یقول الحق فینادون الحق الحق.
آب زالوکنده، روستایی از توابع بخش لنده شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
آیلتون گونزالوس دا سلیوا در تیم‌های فوتبال وردر برمن، باشگاه ورزشی اینترناسیونال، شالکه ۰۴، سانتاکروز، بشیکتاش، هامبورگ، ستاره سرخ بلگراد، گراس‌هاپر زوریخ، ام‌اس‌وی دویسبورگ و متالورگ دونتسک سابقهٔ حضور دارد.
ابزالو، روستایی از توابع بخش دشمن‌زیاری شهرستان ممسنی در استان فارس ایران است.
فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ قال الحسن (ع): ما زالوا یقولون ربّنا! ربّنا! حتّی استجاب لهم ربّهم.
زمان زمان شرف وی بر نبه بالا شد به مصر کوفه عزیزالوجود والا شد
حقیقت- چون از توهم وجود، معدوم و ممکن و تعینات معدومات کثرت ناشی گشت الی مالانهایة، هر مرتبه از او به مثابت اعداد ازواحد به خاصیتی و اسمی مخصوص شد و اختلافات. عدمی نمودن گرفت: و لو شاء ربک لجعل الناس امة واحدة ولایزالون مختلفین الا من رحم ربک و لذالک خلقهم.
و الثانی باء السبب، ای ازالوا الخیر عنهم بسبب ردّهم آیات اللَّه و تکذیبهم حاملها.
قال قتادة ما زالوا علی خدعة من الشیطان حتی قذفهم اللَّه فی النار.
آنزالونه هم چنین با ساختن مرکز تمرین فولویو برناردینی دی تریگوریا که تا امروز مرکز تمرین اصلی باشگاه است تأثیر شایانی بر رم گذاشت.
(دانا مازالووا) می‌گوید: «بسیاری از اجساد فراریان خوجالو، در نزدیکی شهر آقدام که در اختیار ارتش آذربایجان دیده شده بود. از فاصله کم به زانوی آن‌ها شلیک شده و گویا کسانی می‌خواسته‌اند از فرار آن‌ها جلوگیری کنند. همکاران من در ۲۹ فوریه از این اجساد فیلم‌برداری کرده‌اند. سه روز بعد وقتی در ۲ مارس دوباره از آن اجساد فیلم‌برداری می‌کردیم لباس اجساد را کنده، بدنها را تکه‌تکه کرده و حتی پوست سر آن‌ها را نیز کنده بودند! و همه اینها در مناطق تحت اشغال نیروهای آذربایجان اتفاق افتاده بود.»
و عن محمد بن المنکدر قال لمّا خلقت النّار فزعت الملائکة فزعا شدیدا طارت له افئدتهم، فلم یزالوا کذلک حتی خلق آدم فرجعت الیهم افئدتهم و سکن عنهم الذی کانوا یجدون.
این روستا در دهستان زالوآب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۰ نفر (۱۳خانوار) بوده‌است.
زندگی تلخ و مشقّت‌بار دوران کودکی، و فقر عمیق و تأثرانگیز خانواده، آثاری شگرف بر اندیشه و روح حیدر باقی گذاشت. این تأثیرات چنان شدید و گزنده بود که در طول تمام زندگی شاعر، همچون انگل‌هایی زالومانند بر فکر و ذهنش سنگینی کرد و بر همه سروده‌هایش سایه انداخت. او می‌گفت «در سال‌هایی که من به خاطر دارم، کشور (مادربزرگم)، تنها آرزویش این بود که پسر بی‌قرار و چموش خود را یک بار به سیری دل ببیند و می‌گفت تا آن جا که به خاطر دارد، هرگز او را آرامش‌مند و محجوب و برقرار ندیده است».
آگامزالو یک منطقهٔ مسکونی در ارمنستان است که در استان آرارات واقع شده‌است.