مکنده

معنی کلمه مکنده در لغت نامه دهخدا

مکنده. [ م َ ک َ دَ / دِ ] ( نف ) آنکه بمکد. آنکه چیزی را بمکد.حَجوم. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). آنکه یا آنچه عمل مکیدن را انجام دهد : چون جای هوا اندرآن نی پاره خالی شود به بالا برآید و بر دهان آن مکنده رسد. ( جامعالحکمتین ص 127 ). و رجوع به مکیدن شود.

معنی کلمه مکنده در فرهنگ عمید

کسی که چیزی را می مکد.

معنی کلمه مکنده در فرهنگ فارسی

( اسم ) آنکه چیزی را بمکد : [ چو جای هوا اندر آن نی پاره خالی شود ببالا بر آید و بر دهان آن مکنده رسد . ] ( جامع الحکمتین .۱۲۷ ) جمع : مکندگان .

معنی کلمه مکنده در دانشنامه عمومی

مکنده (آلبوم چارلی ایکس سی ایکس). مکنده ( به انگلیسی: Sucker ) دومین آلبوم استودیویی از خواننده و ترانه سرا انگلیسی چارلی ایکس سی ایکس است. این آلبوم در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۴ از سوی آسیلوم و آتلانتیک رکوردز منتشر شد.

جملاتی از کاربرد کلمه مکنده

آشکارسازهای دودی در انواع مختلفی نظیر نوع نقطه‌ای (که خود به دو نوع نوری و یونیزاسیون تقسیم می‌شوند)، نوع خطی (که در بازار با نام بیم دتکتور نیز شناخته می‌شود) و نوع مکنده هوا (و یا نمونه بردار هوا) وجود دارند که هر یک برای کاربری خاص خود مناسب می‌باشند.
و گروهی گفتند: این جسم کلی چنین بدان ایستاده است تا خلا نباشد و جسم را خلا نکشد، یعنی تا خلا نباشد، چنانک اگر پاره‌ئی نی را سر بآب‌اندر نهند، و آن سر دیگر را بدهان بمکند تا آن هوا که‌اندر نی باشد ازو فرود آید آب چو جای هوا‌اندر آن نی پاره خالی شود ببالا بر آید، و بر دهان آن مکنده رسد. پس بدین برهان گفتند: این جسم کلی ازین جای همی پراگنده نشود تا خلا نباشد.
بی‌فک‌ماهی و مکنده‌ماهی شیار ورودی آبشش ندارند به جای آن، آبشش در کیسه‌های مارپیچ با یک ورودی دایره‌ای جای دارد که در برخی گونه‌ها ورودی کیسه‌ها با هم یکی شده است. هر کیسه دو آبشش دارد، مکنده‌ماهی هفت کیسه و بی‌فک‌ماهی بسته به گونه، بین شش تا چهارده کیسه دارد. در بی‌فک‌ماهی کیسه‌ها با حلق در ارتباط است. در مکنده‌ماهی‌های بالغ، یک لولهٔ تنفسی جدا زیر حلق ایجاد شده است که غذا را از تنفس جدا می‌کند.