ریچار

معنی کلمه ریچار در لغت نامه دهخدا

ریچار. ( اِ ) ریچال. ( فرهنگ جهانگیری ). طعامی است که از جغرات پزند به هر رنگ که خواهند. ( شرفنامه منیری ). مربا. ( ناظم الاطباء ) ( ازبرهان ). مربا. بوارد. ( یادداشت مؤلف ) :
یکی غرم بریان و نان از برش
نمکدان و ریچار گرد اندرش.فردوسی.بواسطه جریان بر آتش دوشابی شیرین بدست آوردند... و از سرکه ترش ریچارها پرداختند. ( راحةالصدور راوندی ).
ز ریچارها آنچه باشد عزیز
ترنج و به و نار و نارنج نیز.نظامی.مصوص سرایی و ریچار نغز
ز بادام و پسته برآورده مغز.نظامی.و سردخانه ها از شیرینی های گوناگون و... و ریچارهای لطیف. ( ترجمه محاسن اصفهان ص 64 ).
به یمینت چه بود کشکنه و بورانی
به یسارت چه بود نان و پنیر و ریچار.بسحاق اطعمه. || مربایی که از دوشاب پزند. ( از برهان ) ( از آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || ترشی که افکنند چون هفته بیجار، زالک ، خیار ترش ، ترشی انبه و چتلانقوس. و معرب آن ریصار است و تازیان جمع آن را رواصیر آرند. ( یادداشت مؤلف ). آچار. ( از غیاث اللغات ) ( از انجمن آرا ). || هر چیز که از شیر گوسپند پزند برهر نحو که باشد. ( از برهان ) ( ناظم الاطباء ). پنیری باشد نرم مانند کشت که شیرتازه در آن ریزند و سیاهدانه و دیگر ادویه ٔگرم در آن کنند و نان خورش سازند و در فارس متعارف است. ( از آنندراج ) ( از انجمن آرا ) :
شود بغداد طبع من خراب از بوی داروها
چو پیر کازرونی شیر در ریچار می ریزد.بسحاق اطعمه ( از آنندراج ).|| هر سخن درهم و برهمی که کلمات آن به هم مربوط نباشد. ( ناظم الاطباء ). در شیرازهرکس سخنان درهم و برهم می گوید که با یکدیگر همجنس نباشد، گویند ریچار می گوید و آن را ریچاله نیز می گویند. ( آنندراج ) ( از انجمن آرا ). هرسخن درهم و برهم. کلام نامربوط. لیچار. ریچال. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به ریچال شود.

معنی کلمه ریچار در فرهنگ معین

(اِ. ) ۱ - مربا. ۲ - هر خوراکی که از چند چیز سازند.

معنی کلمه ریچار در فرهنگ عمید

۱. [عامیانه] = لیچار
۲. = مربا
۳. ترشی: یکی مرغ بریان و نان از برش / نمکدان و ریچار گرد اندرش (فردوسی: ۲/۲۹ ).
* ریچار بافتن: (مصدر لازم ) [عامیانه، مجاز] سخنان مهمل و نامربوط گفتن، ریچال گفتن.

معنی کلمه ریچار در فرهنگ فارسی

ریچال، مربا، سخنان بیهوده ونامربوطودرهم
( اسم ) ۱ - مطلق مربا . ۲ - مربایی که از دوشاب پزند : [[ او را که عفت تو شایع است ... و لذت ریچار تو معلوم ... ]] ( روضه العقول ) . ۳ - مربا یا خوراکی که از چند چیز که از سازند . ۴ - هر چیز که از شیر گوسفند پزند ۵ - هر سخن در هم و بر هم کلام نامربوط لیچار ریچال .
ریچال . طعامی است از جغرات پزند بهر رنگ که خواهند .

معنی کلمه ریچار در ویکی واژه

نهایتاً از نیا-هندو-اروپایی -reǵ* (خیساندن).
مربا.
هر خوراکی که از چند چیز سازند.

جملاتی از کاربرد کلمه ریچار

لین، ریچارد جی، ژان بودریار، ترجمه مهرداد پارسا، تهران، فرهنگ صبا، ۱۳۸۷.
مصوص سرائی و ریچار نغز ز بادام و پسته برآورده مغز
آکیرا سوزوکی (نام به ژاپنی: 鈴木 章) شیمیدان ژاپنی است که به همراه ریچارد هک و ای ایچی نگیشی برنده جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۱۰ شد. او به خاطر ارائه واکنش سوزوکی در سال ۱۹۷۹ مشهور شد.
در ۴ اوت ۲۰۱۵، هیلی استاینفلد برای بازی به‌عنوان نقش اول انتخاب شد، در حالی که ریچارد ساکای نیز به‌عنوان یکی از تهیه‌کننده‌ها اضافه شد. در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ وودی هرلسون و کیرا سجویک به بازیگران فیلم پیوستند.
ز ریچارها آنچه باشد عزیز ترنج و به و نار و نارنج نیز
سه شنبه؛ ریچارد توسط «پاپ» برای آنها غذا می‌فرستد؛ و پاپ کتابی از مایکل قرض می گرد. در راه برگشت، آلبرت او را می‌بیند و متوجه قضیه می‌شود؛ اما هر اندازه پسرک را شکنجه می‌دهد؛ او چیزی نمی‌گوید. اما بالاخره آلبرت از روی کتاب، به نام کتاب فروشی و آدرس مایکل دست پیدا می‌کند.
بخش زیادی از این فصل به ماجرای ازدواج پیشین جو ویلسون می‌پردازد و اتفاقات بدی که پیرامون این موضوع برای الکس ایجاد می‌شود. ورود شخصیت نویی به نام مینیک که قصد دارد جای ریچارد را بگیرد باعث اختلاف میان بیلی و وبر می‌شود و شخصیت لیا مورفی که پیش‌تر سریال را ترک کرده بود برای چند قسمتی دوباره بر می‌گردد. همچنین رابطهٔ مریدیت با ریگز از ماجراهای قابل توجه این فصل است که در پایان با پیدا شدن خواهر هانت و استفا ادواردز این فصل به پایان می‌رسد.
تاریخ روابط بین‌الملل به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. بری بوزان و ریچار لیتل بر این باورند که تعاملات میان دولت شهرهای سومری در ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد را می‌توان اولین نظام بین‌الملل دانست.