رجحان

معنی کلمه رجحان در لغت نامه دهخدا

رجحان. [ رُ ] ( ع مص ) چربیدن ترازو و مایل گردیدن آن. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از غیاث اللغات ) ( از منتخب اللغات ). چربیدن ترازو و مایل گردیدن آن : رجح المیزان رجوحاً و رجحاناً. ( منتهی الارب ). سنگین شدن و مایل گردیدن یک کفه ترازو. || وزن کردن چیزی و سنگینی آنرا دریافتن بدست. ( از اقرب الموارد ). || غالب آمدن بر کسی در نبرد در اندازه چیزی. ( ناظم الاطباء ). افزون آمدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار )( آنندراج ) ( از منتخب اللغات ). || زیاد شدن وزن. ( ناظم الاطباء ). || ( اِمص ) زیادتی و فوقیت و فضیلت و افضلیت و تفوق. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ) ( ناظم الاطباء ) : و مزیت و برتری و رجحان این پادشاه دیندار... بر پادشاهان عصر... از آن ظاهر است که در آن به اطنابی و اسبابی حاجت افتد. ( کلیله و دمنه ). و آدمی زاده را به فضل و منیت خویش به مزیت عقل و رجحان فرد از دیگر جانوران ممیز گردانید. ( کلیله و دمنه ). رجحان عقل و مزید فضل و وفور آلت و قوت و شوکت او می دانست. ( ترجمه ٔتاریخ یمینی ص 154 ).

معنی کلمه رجحان در فرهنگ معین

(رُ ) [ ع . ] (اِمص . ) برتری ، فزونی .

معنی کلمه رجحان در فرهنگ عمید

برتری و فزونی.

معنی کلمه رجحان در فرهنگ فارسی

افزون آمدن، چربیدن ، فزونی یافتن، برتری وافزون
۱ - ( مصدر ) افزون آمدن برتری یافتن چربیدن . ۲ - ( اسم ) فزونی زیادی برتری .

معنی کلمه رجحان در ویکی واژه

برتری، فزونی.

جملاتی از کاربرد کلمه رجحان

و چون مبرهن شد بدین مقدمات که فاضلترین انبیا آنست که بر وی کتاب و شریعت نازل شده است، معین شد بدین قضایا که بهترین سلاطین آنست که سورت فضل و صورت عدل به وی وجود یافت است و ظاهر شد که رجحان و مزیت اولوالامر بر اصناف مردمان بدان است که ایشان را اشاعت عدل و افاضت امن و فضل باشد.
با «لعمرک» انیبا را فکرت رجحان کیست با «عفاالله» اولیا را زهرهٔ یک دم بود
چنین رجحانی او را نیست اصلا بود پس بر عدم باقی و برجا
غم جلان را مخور هرگز که در عشقش تلف کردی که رجحان بس به جان دارد دلا جانانه عاشق
نخست کعبه دل، دیگری است کعبه گل ولی از این دو یکی را مقام رجحان است
پیدا است اگر باید بین دو خوشی یکی را انتخاب کنیم، آن یک که شدیدتر و پایدارتر، سالم‌تر و نزدیک‌تر، خالص‌تر و بارورتر است باید رجحان داشته باشد. اما در نظر جرمی بنتام خوشی‌ها از لحاظ نوع و کیفیت با هم اختلاف ندارند و اختلافشان صرفاً در کمیت است؛ بنابراین اگر سایر شرایط مساوی باشند، به قول او، چنان‌که در کتاب مقدمه‌ای بر اصول اخلاق و قانون‌گذاری می‌گوید: «تصنیف چاچاچا همان ارزشی را دارد که سمفونی نهم بتهوون».
به عدل شامل و رای صواب و عصمت ذات ترا بر اهل زمین حاصل است رجحانی
دکتر محمد صادق رجحان (۱۳۷۷)، درمان بوسیله گیاهان دارویی، مرکز فرهنگی آبا
این بست‌ها از انواع وسایل اتصالی است که در مونیخ جهت نصب کابل‌های حامل سقف ورزشگاه المپیک به کار رفته‌است. کمی حجم و قلت قطر این وسایل که دو برابر قطر کابل است و سهولت امکان تنظیم طولی آن‌ها که از قسمت خارج تنظیم و انجام می‌گردد دلیل رجحان استفاده آن‌ها بر انواع دیگر وسایل اتصالی است.[نیازمند منبع]
رویکرد دیگر در روش‌شناسی تحقیقات اقتصاد کلان، به‌طور اساسی مورد حمایت اقتصاددانان دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات واقع در نزدیکی سواحل شرقی و غربی ایالات متحده قرار داشت؛ دانشگاه‌هایی شامل دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه برکلی، دانشگاه براون، دانشگاه هاروارد، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه پرینستون، دانشگاه کلمبیا، و دانشگاه ییل. این رویکرد، به عنوان مکاتب آب شور شناخته می‌شوند. هر یک از این مکاتب، اندیشه‌های مکتب دیگر را تحت تأثیر قرار داده است، و بسیار از اندیشه‌های مکتب آب شیرین در جریان اصلی تحقیقات علم اقتصاد رجحان یافته‌اند.
کنانرا چه گویی زبر تنک به گراینست میدان تورجحان منه
تو را به دور تو بر ممکنات فایق دید تو را به عهد تو بر کائنات رجحان داد
آزاده رجحان گوستاوسون در سال ۱۹۸۶ (میلادی) در ایران زاده شد. وی از پنج سالگی به همراه مادر، پدر و برادر خود به کشور سوئد مهاجرت کرد و در همان‌جا پرورش یافت. رجحان گوستاوسون نخستین‌بار در سال ۲۰۰۶ وارد حزب سوسیال دموکرات شد و سپس در سال ۲۰۱۴ بعنوان نماینده انتخاب و وارد مجلس سوئد شد.
چو رجحان وجودش را دوامی نباشد گرچه دارد شأن و نامی
وجه رجحانش، از کجاست بگو؟! راستی پیشه ساز و، راست بگو؟!