ربایش

ربایش

معنی کلمه ربایش در لغت نامه دهخدا

ربایش. [ رُ ی ِ ] ( اِمص ) عمل ربودن :
علما را که همی علم فروشند ببین
به ربایش چو عقاب و به حریصی چو گراز.ناصرخسرو.رجوع به ربودن شود. || ( اصطلاح جانورشناسی ) جذب. رجوع به جانورشناسی عمومی ص 14 شود.

معنی کلمه ربایش در فرهنگ معین

(رُ یِ ) (اِمص . ) ربودن .

معنی کلمه ربایش در فرهنگ عمید

جذب.

معنی کلمه ربایش در فرهنگ فارسی

ربودن
( اسم ) ۱ - عمل ربودن . ۲ - عبور مواد غذایی و دوایی و سمی از سطوح مخاطی و جلدی بدن و گذشتن آنها از جدار شعریه خونی و لنفی و داخل شدن در خون که محیط درونی است جذب آشام .

معنی کلمه ربایش در فرهنگستان زبان و ادب

{attraction} [فیزیک] نیرویی که در جهت کاهش فاصلۀ بین دو ذره یا دو سامانۀ ذرات عمل می کند متـ . جاذبه نیروی ربایشی، نیروی جاذبه attractive force

معنی کلمه ربایش در دانشنامه عمومی

ربایش (فیلم ۲۰۰۶). ربایش ( به انگلیسی: Lifted ) یک فیلم کوتاهِ علمی تخیلی به کارگردانی گری رایدستورم است که در سال ۲۰۰۶ توسط استودیوی پیکسار ساخته شد. این اولین فیلم کارگردانی شده توسط رایدستورم ( ویرایشگر صدا ) است که توسط کاترین سارافیان ( تهیه کنندهٔ فیلم دلیر ) تهیه شده است.
این فیلم کوتاه اولین بار در ۱۲ اکتبر ۲۰۰۶ در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو، با الهام از فیلم متروپلیس منتشر شد. و در ۲۹ ژوئن ۲۰۰۷ همراه راتاتویی در رسانهٔ خانگی منتشر شد.

معنی کلمه ربایش در ویکی واژه

ربودن.

جملاتی از کاربرد کلمه ربایش

وز آنجا مرکب مردم ربایش دبستان عطارد داد جایش
نشاند خویش را پنهان به جایش خورد بر از نهال دلربایش
فتاد از شوق سرو دلربایش چو سایه نسر واقع زیر پایش
در ابتدای متن این قانون نوشته شده‌است: «کنگره متوجه شده که حکومت جمهوری اسلامی ایران مشغول رصد، آزار، ارعاب، شکنجه، ربایش و قتل افرادی است که به‌طور مسالمت‌آمیز از حقوق بشر و آزادی در ایران دفاع می‌کنند.»
به شهر هند بی خویش و تبار است رسان او را به خویش و اقربایش
در سال ۱۹۳۴، ادوارد برمر که بانک‌دار و برادرزادهٔ اتو بود، در روز روشن وقتی می‌خواست دخترش را به مدرسهٔ سامیت در سنت پائول برساند، به دست گروه کارپیس بارکر ربوده شد. این آدم‌ربایی، به‌همراه ربایش ویلیام هام جی. آر، وارث آب‌جوسازی، پایانی بر توافق اوکانر بود. بر اساس این توافق، جان اوکانر، سرکلانتر سنت پائول، به این گروه خلاف‌کار اجازه داده بود از سنت پائول به‌عنوان پناهگاهی امن استفاده کنند، مشروط بر این‌که جرمی در شهر مرتکب نشوند. خانوادهٔ برمر ۲۰۰۰۰۰ دلار باج دادند که به‌طور بی‌شرمانه‌ای دو برابر باج ۱۰۰۰۰۰ دلار پرداخت‌شده از سوی خانوادهٔ هام بود. پس از حدود یک هفته، هر دو قربانی صحیح و سالم آزاد شدند.
من شمع زنور جانفزایش سازم شکّر زخطاب دلربایش سازم
اسراییل برای جلوگیری از پیشرفت موشکی مصر تصمیم به ترور و ربایش دانشمندان المانی کرد که با ارتش مصر همکاری می‌کردند و باارسال بمب‌های پستی یا ربایش آنان و آسیب زدن به خانواده و اطرافیان ایشان در این برنامه اخلال کرد. چندین دانشمند المانی در این عملیاتها کشته شدند.
نزد زلف دلربایش تحفه، دل خواهیم برد پیش روی جانفزایش جان فشان خواهیم کرد
دلم دلبر و دلربایش توئی چه درمان چه دردم دوایش توئی
اگر تو برنگیری سر ز پایش بدست آری کمند دلربایش
ز بسکه تخم مروت بر او فتاده ز بن ز اقربایش یکتن نشد ورا همسر
منم مهره تو فتاده ز دستت از این طاس غربت بیا درربایش