رایض

معنی کلمه رایض در لغت نامه دهخدا

رایض. [ ی ِ ] ( ع ص ، اِ ) رائض. رام و دست آموز. ( ناظم الاطباء ). رام. ( آنندراج ) ( منتهی الارب ). ج ، راضة، رُوّاض. ( ناظم الاطباء ). ج ، راضة، رواض ، رُوَّض ، رائضون. ( از المنجد ) :
تو رایض من به خوشخرامی
من توسن تو به بدلگامی.نظامی. || کسی که اسبان را ریاضت آموزد و آن چابک سوار باشد. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ) ( آنندراج ). اسب آموز. ( مهذب الاسماء ) ( دهار ). اسب یار. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). مربی اسب. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). سوارکار که آموزنده کره اسب و غیره باشد. ( فرهنگ نظام ). رام کننده و دست آموزسازنده :
فضل تو رایض موفق بود
نیکنامی چو کره توسن.فرخی.رایضان کرّگان بزین آرند
گرچه توسن بوند و مردافکن.فرخی.خازنت را گو که سنج و رایضت را گو که ران
شاعرت را گوکه خوان و صاحبت را گو که پای.منوچهری.چون ریاضیش کند رایض چون کبک دری
بخرامد به کشی در ره و برگردد باز.منوچهری.بی رایض عزم تو فلک را
رگ در تن مرکبان نجنبد.خاقانی.حیدر آسمان حسام احمد مشتری نگین
رایض رای آسمان صیقل جاه مشتری.خاقانی.رایض شود اقبالش بر ابلق روز و شب
چون رام شد این ابلق در بار کشد عدلش.خاقانی.توسن دلی و رایض تو قول لااله
اعمی وشی وقائد تو شرع مصطفی.خاقانی.اسب توسنی که برایض دهند، تعلیم رایض در دقایق ریاضت بهیمه را مرتاض میگرداند. ( سندبادنامه ص 54 ).
خاصه خوبی و آشنانظری
دست پرورد رایض هنری.نظامی.هر آن رایض که او توسن کند رام
کند آهستگی با کره خام.نظامی.رایض من چون ادب آغاز کرد
از گره نه فلکم باز کرد.نظامی.رایضانی که کره رام کنند
توسنان را چنین لگام کنند.نظامی.منتسب بر هر طویله رایضی
جز بدستوری نیابد رافضی.مولوی.قل تعالوا گفت از جذب کرم
تا ریاضت تان دهم رایض منم.مولوی. || ریاضت کشنده :
بی طمع بود و اصیل و پارسا
رایض و شبخیز و حاتم در سخا.مولوی.|| ( اِخ ) نام ستاره ای در تِنّین. ( از نفایس الفنون ). رجوع به تِنّین در نفائس الفنون و همین لغت نامه شود.

معنی کلمه رایض در فرهنگ معین

(یِ ) [ ع . رائض ] (اِفا. ) رام کنندة ستوران .

معنی کلمه رایض در فرهنگ عمید

۱. رام کننده یا تربیت کنندۀ اسب یا جانور وحشی.
۲. [مجاز] راهنما.
۳. آن که ریاضت می کشد، زاهد.

معنی کلمه رایض در فرهنگ فارسی

رام کننده اسب یاجانوروحشی، تربیت کننده کره اسب
۱ - ( اسم ) رام کننده ستوران توسن . ۲ - ( صفت ) دست آموز رام .
رائض . رام و دست آموز

جملاتی از کاربرد کلمه رایض

با این حال، محمد به یهودیان اجازه داد در صورت پرداخت جزیه تحت حکومت اسلامی زندگی کنند و در انجام فرایض مذهبی خود آزاد باشند.
بهاءالله تعدادی فرایض معنوی برای پیروانش تعیین کرده‌است که می‌توان از میان آن‌ها به نماز و مطالعهٔ آثار بهائی به صورت روزانه و روزه اشاره کرد. این اعمال به عنوان وسیله‌ای برای نزدیکی بیشتر فرد به خدا و پرورش صفات معنوی در او در نظر گرفته می‌شود.
رایضان بخت تو او را همیدارند رام از پی عالی رکابت بامداد و شامگاه
نز روی عزیزیست که چون مرکب شاهان رایض نکند بر سر خر کره همی مخ
امن را بازوی انصاف تو می‌بخشد زور چرخ را رایض اقبال تو می‌دارد رام
فرض عینست مرا بندگی درگه شاه نیستم زانکه فرایض نشناسم ز سنن
رایض امر ترا عاجز رانست و رکاب رخش گردون که نه زین کرده کس او را نه لجام
عمر خطاب با توجه به فراوانی و انبوهی مسلمانان در مسجد النبی و نبود جای به‌اندازه از بهر برگزاری فرایض و اعتکاف و نیایش و زیارت، تصمیم گرفت تعدادی از خانه‌های اطراف مسجد را برای توسعهٔ مسجد ویران کند.
جزیره‌نشینان پنداشتند که هیچ یک از این اسباب و وسایل را خود مهاجران نمی‌سازند. وقتی دستگاهی نیاز به تعمیر پیدا می‌کرد، آن را از طریق بندر می‌فرستادند و دستگاه جدید به صورت بار توسّط کشتی، یا بعدها هواپیما به جزیره می‌رسید. بومیان هیچ‌گاه ندیده بودند که سفیدپوستی چیزی را تعمیر کند، هرگز هم ندیده بودند که سفیدپوستی، کار مفیدی انجام دهد (پشت میز نشستن و کاغذبازی کردن، از نظر آنان مناسک مذهبی سفیدپوستان محسوب می‌شد، نه کار) پس اندیشیدند که «بار» باید منشأیی فراطبیعی داشته باشد. به علاوه بعضی حرکات سفیدپوستان هم مؤیّد آن بود که گویی دارند فرایضی مذهبی به جا می‌آورند.[نیازمند منبع]
اسلام چهارمین دین بزرگ در استرالیا، پس از مسیحیت و بی‌دینی و بودایی‌گرایی است. جمعیت مسلمانان استرالیا حدود ۵۰۰ هزار تن است که بخشی از آنان را ایرانیان تشکیل می‌دهند. حضور مسلمانان در استرالیا قدمت دیرینه‌ای دارد. اولین گروه از مسلمانان در سال ۱۸۶۰ (میلادی) توسط انگلیسی‌ها به این قاره وارد شدند. انگلیسی‌ها هنگام ورود به این منطقه برای شناسایی راه‌ها و کشف طلا در صحراهای استرالیا، مجبور به استفاده از ساربانان افغان بودند و برای نخستین بار ۱۲ ساربان و ۱۲۰ شتر از افغانستان به این کشور مهاجرت کردند. افغان‌ها برای انجام فرایض دینی خود، مکان‌های عبادی در مناطق مختلف از جمله در میان صحراها بنا کردند که آثار برخی از آنها تاکنون باقی است.
تا خنجر بهرام بسوهان نشود تیز تا توسن افلاک برایض نشود رام
قوام که پس از کناره‌گیری ایران را ترک گفته به اروپا رفته بود، پس از اعلام جرم به ایران بازگشت. کمیسیون عرایض مجلس که قانوناً نخستین مرجع رسیدگی به اعلام جرم بود، با سه رأی موافق در برابر دو رأی مخالف اعلام کرد که شواهد و مدارک موجود نشان نمی‌دهد که پول‌هایی که به حساب قوام ریخته شده باشد، رشوه بود و او را قابل پیگرد قضائی ندانست.
ازمیان رفتن ساسانیان برای مانویان با آسایش و آزادی همراه بود. ابن ندیم می‌گوید که بسیاری از آن‌ها به بابل بازگشتند و بابل مرکز ریاست این آیین شد. آیین مانوی به دو شاخهٔ دیناوریه و مهریه انشعاب یافت. دیناوریه در فرارود نشیمن گزیدند. گویا حکمران عراق خالد بن عبدالله قسری آزادی‌هایی برای انجام فرایض دینی آن‌ها فراهم کرده بود. ریاست مانویان بابل با شخصی به نام مهر بود سپس به زادهرمز و پس از وی به مقلاص واگذار شد که از آن پس شاخه مقلاصیه نیز پدید آمد و دو روز روزه داشتن را به مقلاص منسوب می‌دارند.
جز من که رام کردم خاطر برین چنانک رایض کند ز روی هنر راهور اسب
آزار و شکنجه مسلمانان در طول تاریخ اسلام یک پدیده تکراری است. آزار و شکنجه ممکن است به دستگیر شدگی بدون توضیح و اطلاع، زندانی‌شدن، مورد ضرب و شتم قرار گرفتن، شکنجه شدن یا اعدام شدن، باشد. همچنین ممکن است به مصادره یا تخریب اموال یا تحریک نفرت از مسلمانان اشاره شود. که در بسیاری از موارد مشهود است که گروهک‌های ترورویستی اسلامگرا، چنین جنایاتی را مرتکب می‌شوند، و این درحالی است که در اسلام، دستور به کشتار، برده‌گیری و تصاحب ناموس غیرمسلمانان و یا مرتدان به‌عنوان کنیز، به‌صورت آشکار به‌مثابه امربه معروف و نهی ازمنکر، یا عمل به دیگر فرایض و دستورات دینی شمرده شده‌است.
باش تا بر براق نطق نهند رایض نفس ناطقش را زین
فضل تو رایض موفق بود نیکنامی چو کره توسن
کمیسیون دادگستری مجلس نیز نظر کمیسیون عرایض را تأیید کرد که قوام رشوه‌ای دریافت نکرده بلکه برای حزب دموکرات، کمک مالی دریافت کرده‌است. این کمیسیون با سیزده رأی موافق در برابر یک رأی مخالف، قوام‌السلطنه را از اتهام مبری و او را قابل پیگرد ندانست اما جلسه‌ای که قرار بود مجلس به نظر کمیسیون رأی بدهد به تنش کشیده و گزارش کمیسیون از دستور کار خارج شد. پس از آن هر بار کوشش می‌شد موضوع اعلام جرم علیه قوام در مجلس طرح شود، تنش ایجاد و موضوع از دستور کار خارج می‌شد. این موضوع تا پایان کار مجلس طرح نشد و مسکوت ماند.
دولت چین از ادای هرگونه فرایض دینی مانند نماز و روزه و همچنین رعایت حجاب و پوشش اسلامی و بلند بودن ریش و پرهیز از نوشیدن مشروبات الکلی یا مطالعه کتاب‌ها و مقالات دربارهٔ اسلام مخالفت می‌کند و آن را مصداق نمایش جلوه‌های دینی و فرهنگی و در ردیف رفتارهای «افراط گرایانه» قرار می‌دهد و به شدت با آنان مخالف می‌کند.
باد عزمت رایض ایام تو پیش ملوک توسن آشفته را آهسته و رام آورد