دیده‌ی

معنی کلمه دیده‌ی در ویکی واژه

(اصفهانی، نگارش گویش‌نما) دیده‌ای

جملاتی از کاربرد کلمه دیده‌ی

ای عزیز جمال قرآن، آنگاه بینی که از عادت‌پرستی بدرآیی تا اهل قرآن شوی که اهل قرآن «أهلُ اللّهِ وَخاصَّتُه». این اهلان، آن قوم باشند که به حقیقت عین کلام اللّه رسیده باشد. «أَفلایَتَدَبّرون القرآنَ» از ایشان حاصل آمده باشد؛ زیرا که قرآن ایشان را قبول کرده باشد. «و کانوا أَحَقَّ بها وأَهْلها» این معنی باشد. زنهار این گمان مبر که قرآن، هیچ نامحرمی را هرگز قبول کند، و با وی سخن گوید: قرآن غمزه‌ی جمال خود با دلی زند که اهل باشد. «إنَّ فی ذلکِ لَذِکری لِمَنْ کان لَهُ قَلْبُ» گواهی می‬‌دهد. دریغا کمترین مقامی که مرد از قرآن آگاه شود آن باشد که به آخرت رسد؛ زیرا که هرکه به آخرت نرسید، قرآن را نشنید. «مَنْ ماتَ فَقَدْ قامَتْ قیامَتُهُ» او را آن باشد که در خود قیامتی برانگیزد. ای عزیز هدایت قرآن، مردان را آن باشد که این حروف مقطّع با ایشان حدیث کند و جمال خود بر دیده‌ی ایشان عرضه دهد؛ هرچه فهم کنند از قرآن پیش از آن، حروف متصل باشد.
خرداد ۹۶ و با پایان حضور حمید میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی، علی محمد نوریان سرپرست جدید این دانشگاه، یاسر احمدوند را به عنوان سرپرست خبرگزاری آنا منصوب کرد. ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ و پس از تغییر مدیریتی در دانشگاه آزاد، حسن کربلایی که پیش از آن سردبیر استان‌های خبرگزاری فارس بود، مدیریت این خبرگزاری را برعهده گرفت. سپس مرتضی خلفی‌زاده مدیریت این خبرگزاری را عهده دار شد. در تاریخ 22 آذر 1401 و پس از مشخص شدن تخلفات عدیده‌ی علی قجری که کمتر از ۷ ماه از انتصاب او به عنوان مدیرعامل می‌گذشت، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی ضمن عزل علی قجری، «محمدعلی مقدسیان» را به عنوان مدیرعامل خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) و عضو هیئت مدیره این خبرگزاری منصوب کرد.
مفهوم اکوالایزیشن برای نخستین بار در اصلاح پاسخ فرکانسی خطوط تلفن با استفاده از شبکه‌های غیرفعال به کارگرفته شد. این رویداد پیش از اختراع تقویت الکتریکی سیگنال بود. در ابتدا اکوالایزیشن به منظور اصلاح پاسخ‌های نابرابر فرکانس‌ها در یک سیستم الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گزفت. این فرایند از طریق اعمال فیلترهایی با پاسخی معکوس نسبت به پدیده‌ی مورد نظر عملی می‌شد و موجب بازیابی وضوح (هماندهی) ترانزمیت می‌گردید. در نتیجه‌ی این اصلاح، پاسخ فرکانسی شبکه به یک خط صاف تبدیل می‌شد که نشانگر برابری پاسخ در تمام نقاط طیف فرکانسی بود. از این رو اصطلاح اکوالایزیشن، به معنای برابرسازی، به منظور توصیف این پدیده در نظر گرفته شد.
با تهی‌چشمان چه سازد، نعمتِ روی زمین؟ سیری از خرمن نباشد، دیده‌ی غَربال را
تا که گوشی نشنود جز مدحت دارای عهد تا نبیند دیده‌یی جز طلعت شاه جهان
از دیده‌ی من پرس که خوابِ شبِ مستی چون خاستن و خفتن بیمار نباشد
فصل اردی دیده‌ای‌کز وی عیان‌گردد خریف نقش بیجان دیده‌یی ‌کز وی به تن آید توان
با دیده‌ی عبرتش ببینید کاین عاقبت وطن پرستی‌ست
دید تابی در خود و بیتاب شد دیده‌ی خورشید بین پر آب شد
دیده‌ی عاشق که دهد خون ناب هست همان خون که چکد از کباب
ندیده‌یی که دو تن چون بره دوچار شوند بهم‌ کنند کشاکش چو تنگ شد معبر
ای دوست به امّید خیالت هر شب این دیده‌ی گرینده نخسبد ز طرب
به سوز سینه‌ی سه‌فته دروونان به ئاب دیده‌ی دل پر جه هوونان
دکتر پریوا در جلد دوم کتاب معروف خود تاریخ زبان اسپرانتو، یک فصل کامل را به موضوع مطرح شدن زبان اسپرانتو در جامعهٔ ملل اختصاص داده و به تفصیل روندِ وقایعی را که در این نهاد بین‌المللی در رابطه با اسپرانتو رخ‌داده، تشریح کرده‌است که ویلیام اُلد نیز به بخشی از آن در فصل پنجم کتاب پدیده‌ی اسپرانتو، اشاره می‌کند.