دوگانه
معنی کلمه دوگانه در لغت نامه دهخدا

دوگانه

معنی کلمه دوگانه در لغت نامه دهخدا

دوگانه. [ دُ ن َ / ن ِ ] ( ص نسبی ، اِ مرکب ) عدد دو. ( ناظم الاطباء ). عدد دو که نصف آن یک است. ( لغت محلی شوشتر ) ( از برهان ). دو عدد. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) ( از فرهنگ جهانگیری ) :
یک موی بدزدیدم از دو زلفت
چون زلف زدی ای صنم به شانه
با موی به خانه شدم پدر گفت
منصور کدام است ازاین دوگانه.منصور منطقی رازی. || ضعف. ( ناظم الاطباء ). آنچه که مرکب از دو جزء باشد. تثنیه. دوتایی. دوتا دوتا. دو بدو. ( یادداشت مؤلف ). دو بهم شده. ( شرفنامه منیری ) :
ز هر سو گوان سر برافراختند
یگان و دوگانه همی تاختند.فردوسی.و چون نزدیک تر رسید شیری از آن دو گونه روی بدو نهاد بهرام چابکی کرد و بر پشت آن شیر نشست. ( فارسنامه ابن بلخی ص 77 ).
جان دو اسبه دوان پی دل و عمر
به یکی زین دو گانه می نرسد.خاقانی.پانصد هجرت چو من نزاد یگانه.
باز دوگانه کنم دعای صفاهان.خاقانی.کاین یار دو گانه یگانه
هستند رفیق جاودانه.نظامی. || دوتا. دوتار. دوتو. دولا. ( یادداشت مؤلف ). ثوب متأم ؛ جامه دوگانه تار و پود بافته. ( منتهی الارب ). تأم ؛ دوگانه تار و پود بافتن جامه را. ( منتهی الارب ). || جفت و زوج توأم. ( ناظم الاطباء ). به معنی توأم است. ( آنندراج ) :
سوگند خورد مادر طبعم که در ثناش
ازیک شکم دوگانه چو جوزا برآورم.خاقانی.جوزاصفت دوگانه هزار آفتاب زاد
هرگه که رفت همت او در بر سخاش.خاقانی.عدل است و دین دو گانه ز یک مادر آمده
فهرست ملک ازین دو برادر نکوتر است.خاقانی.- دوگانه زادن ؛ زاییدن و دو بچه از یک شکم آوردن. ( از ناظم الاطباء ).
- || توأم و از یک شکم با همزاد به دنیا آمدن :
با گل دوگانه زاده ام از مادر بهار
خارم ولی نه رهگذر گلستانیم.طالب آملی ( از آنندراج ).مأمت المراءة؛ دوگانه زادن زن.( منتهی الارب ).
- دوگانه زاینده ؛ زنی که از یک شکم دو بچه می آورد. ( ناظم الاطباء )؛ مُتئِم ؛ دوگانه زاینده. ( منتهی الارب ).
|| هرچیز که مرکب از دو قسم و یا از دو چیز مختلف بود. دو عنصری. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || آنچه که دوبار بکار برند؛ رطل دوگانه. ( فرهنگ فارسی معین ).شمشیر دو دستی مردان مرد توانند زد و رطل دو گانه به مزاج قوی توانند خورد. ( مرزبان نامه ). || نماز دو رکعتی. ( ناظم الاطباء ) ( از فرهنگ جهانگیری ).نماز بامداد. نماز فجر. صلوة غداة. صلوة فجر. نماز صبح. ( یادداشت مؤلف ). دو رکعت نماز صبح. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). کنایه از دو رکعت نماز. ( از برهان ) ( ازغیاث ).

معنی کلمه دوگانه در فرهنگ معین

(دُ نِ ) (اِ. ) دو جام شراب که پیاپی خورند.

معنی کلمه دوگانه در فرهنگ عمید

۱. دوتایی، هرچیزی که مرکب از دو جزء یا دو عنصر باشد.
۲. (اسم ) [قدیمی] نماز دو رکعتی، دو رکعت نماز.
۳. [قدیمی] نماز صبح.

معنی کلمه دوگانه در فرهنگ فارسی

دوتایی، هرچیزی که مرکب ازدوجزئ یادوعنصرباشد
۱ - آنچه که مرکب از دو جزو باشد . ۲ - آنچه که دوبار بکار برند رطل دوگانه . ۳ - ( اسم ) نماز دو رکعتی نماز صبح .

معنی کلمه دوگانه در دانشنامه عمومی

دوگانه (فوتبال). دوگانه در فوتبال، دستاورد قهرمانی در دسته برتر یک کشور و مسابقات جام اولیه آن در همان فصل است. فهرست های این مقاله این تعریف از یک دوگانه را بررسی می کنند، در حالی که بخش های مشتق، موارد بسیار کمتر قاره ای را بررسی می کنند. دوگانه همچنین می تواند به معنای شکست دادن یک تیم در خانه و خارج از خانه در یک فصل لیگ باشد، کاری که اغلب به عنوان انجام دو برابر بر روی یک حریف خاص یاد می شود.
اولین باشگاهی که موفق به کسب دوگانه شد، پرستون نورث اند در سال ۱۸۸۹ بود که در فصل افتتاحیه لیگ، جام حذفی و لیگ فوتبال را به دست آورد. تیمی که رکورد بیشترین دوگانه را در اختیار دارد، باشگاه فوتبال لینفیلد ایرلند شمالی با مجموع ۲۵ بار است.
دوگانه (فیلم ۲۰۲۲). دوگانه ( به انگلیسی: Dual ) یک فیلم دلهره آور طنزی علمی تخیلی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی ریلی استرنز است. کارن گیلان، بیولا کوال، تئو جیمز و آرون پال در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. خلاصه داستان زنی را روایت می کند که پس از بهبودی غیرمنتظره از یک بیماری لاعلاج مجبور می شود با یک کلون از خودش تا سر حد مرگ مبارزه کند. این فیلم برای اولین بار در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۲ در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و در ۱۵ آوریل ۲۰۲۲ توسط آرال جی ای فیلمز در ایالات متحده منتشر شد.
• کارن گیلان در نقش سارا / سارا دوبل
• آرون پال در نقش ترنت
• تئو جیمز در نقش رابرت مایکلز
• بیولا کوال در نقش پیتر
• مایجا پاونیو در نقش مادر سارا
• سانا - یونه هاید در نقش دکتر
• آندری آلن در نقش متخصص فنی
• کریس گامروس در نقش تام

معنی کلمه دوگانه در ویکی واژه

دو جام شراب که پیاپی خورند.

جملاتی از کاربرد کلمه دوگانه

همین فریضه ی وقت است سنّت حکما دوگانه یی به فلاح و سه کاسه ای به صلاح
اگر بداد سوم شکرا اگر نداد هجا من آن دوگانه بگفتم سوم چه فرمائی
چون از آن سختی رهایش یافتم واز آن رج و بدبختی بآسایش رسیدم، از مسجد آدینه آغاز کردم وشکرانه آن خلاص باخلاص نماز دوگانه بگزاردم، عهدی مؤکد و نذری مؤبد کردم که هرگز با اناء و ابای سکبادر هیچ خانه ننشینم و در هوشیاری و مستی روی هیچ میزبان بازاری نبینم.
احتمالاً این زلزله از دلایل نابودی بسیاری از زیر ساخت‌های آبیاری و کشاورزی شهر ارجان بوده‌است؛ و پس از این زلزله زمین لرزه دیگری در سال ۴۷۸ ق مجدداً ارجان و حومه آن را تحت تأثیر خود قرار داد. ابن اثیر در این باره گفته‌است: «بسیاری از دام‌ها و انسان‌ها به زیر آوار رفتند» و گمان می‌برند که اولین صدمات جدی به پل‌های دوگانه ارجان متعلق به همین دوره است؛ و سالها بعد این دو پل کامل ویران شده‌است. در منابع نوینی که به بررسی زلزله‌های تاریخی پرداخته این زلزله تأیید شده. بدین ترتیب این دو زلزله افراد زیادی را به کام مرگ کشانده. شهر را ویران و ساخت‌های زیر بنایی آن را از بین برده‌است؛ و از جمعیت و اهمیت تجاری ارجان تا حدی کاسته‌است.
الکسی آیداروف (اوکراینی: Олексій Айдаров؛ زادهٔ ۱۵ نوامبر ۱۹۷۴) ورزشکار دوگانه اهل بلاروس است. او از برندگان مدال‌های بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۹۸ و ورزشکاران دوگانه در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۰۲ بوده‌است.
گروه اگزالیک همیشه بیرون از ساختار حلقه دیده می‌شود . برای نمونه پیوند دوگانه مانند شکل سمت چپ خواهد بود.
مرد کو عاشق دوگانه بُوَد مرگ با وی درون خانه بُوَد
مسئله ذهن و بدن در فلسفه رابطه بین ذهن و ماده و به ویژه رابطه بین آگاهی و مغز را بررسی می کند. رویکردهای مختلفی پیشنهاد شده است. اکثر آنها یا دو گرا هستند یا مونیست. دوآلیسم تمایز سفت و سختی را بین قلمرو ذهن و ماده حفظ می کند. مونیسم معتقد است که فقط یک نوع چیز وجود دارد و ذهن و ماده هر دو جنبه آن هستند. این مشکل توسط فیلسوفان پیش از ارسطویی مورد توجه قرار گرفت. و رنه دکارت در قرن هفدهم به آن پرداخت که به دوگانه انگاری دکارتی منجر شد. دکارت معتقد بود که فقط انسان ها و نه حیوانات دیگر از این ذهن غیر فیزیکی برخوردار هستند.
درهایت می‌توان گفت احساس نارضایتی و نابرابری در میان اقوام و تصور نقش حاکمیت در ایجاد و تداوم آن از گذشته شکل گرفته و روزبه‌روز اوج گرفته‌است و در این باره داده‌های حاکی از آن است که بلوچ‌ها بدترین شرایط اقتصادی و بیشترین نارضایتی را دارند و دلیل عمدهٔ این مسئله را تفاوت دوگانهٔ قومیتی و مذهبی خود با حاکمیت می‌دانند.
در سال‌های نخست دهه ۱۹۵۰ نیسان به‌عنوان یک کمپانی خودروسازی موفق ژاپنی در یوکوهاما، در سطح جهانی مطرح شده بود. با پیشرفت صنایع خودروسازی، زمان ساخت اتومبیل الکتریکی فرا رسید. دولت ژاپن بهره‌گیری از انرژی دوگانه را مدنظر قرار داد، سپس نیسان اقدام به تولید خودروی الکتریکی تاما نمود و آن را روانه بازار کرد.
سوگند خورد مادر طبعم که در ثناش از یک شکم دوگانه چو جوزا برآورم
برجستم و دوگانه کردم یگانه را با آنکه جفت نیست سزاوار ذات فرد
جان دو اسبه دوان پی دل و عمر به یکی زین دوگانه می نرسد
ببینیم تا چرخ ناسازگار که را زین دوگانه کند کامکار
آرتم پریما (اوکراینی: Артем Прима؛ زادهٔ ۳۰ مهٔ ۱۹۸۷) ورزشکار دوگانه اهل اوکراین است.
یگانه بار خدایا منم دوگانه‌پرست تو آگهی که به‌غیر از توام گواهی نیست
این موتور سیکلت دارای چراغ‌های جلو دوگانه ال‌ای‌دی است.
به جان شغل دوگانه کرد در پیش یگانه با خدا بیگانه از خویش